De ruller bare derudaf, men der er stadig lang vej igen. Privatfoto

Det skriver Felix Richter, den 4. maj 2021, på statista.com.

På trods af at 2020 var et trægt år for den globale bilindustri, fortsatte salget af elbiler med at vokse. Ifølge den seneste udgave af International Energy Agency’s Global EV Outlook steg salget af elektriske personbiler til trods for, at den samlede bilindustri aftog med 16 procent.

Mens Europa overhalede Kina som verdens største EV-marked for første gang sidste år, havde Kina stadig det største antal elbiler på vejene sidste år med en samlet vognpark på 4,5 millioner.

Som nedenstående diagram viser, har det sidste årti oplevet en hurtig vækst for elbiler, selvom vi stadig er i begyndelsen af ​​overgangen til renere og mere bæredygtig transport.

På trods af at antallet af elektriske personbiler, der er i brug globalt, steg fra tæt på nul til 10,2 millioner mellem 2010 og 2020, tegnede elbiler og plug-in-hybrider sig stadig for kun 4,6 procent af det globale personbilsalg sidste år.

Kommentarer

  1. Steen Jensen

    Fint….man kan allerede mærke luften er blevet lidt renere!

  2. Jan Østergaard

    Bliver kommentarer vedrørende CO2 belastningen ved elbiler v. biler med forbrændingsmotorer slettet?!

    • Kjeld Hansen

      Ja – det bliver automatisk fjernet af vores relevans-filter. Artiklen handler ikke om elbiler versus forbrændingsmotorer.

  3. Jan Østergaard
  4. Jan Østergaard

    Underligt at Steen Jensens kommentar, der for mig at se omhandler luftforurening, er passeret igennem, hmm!

  5. Steen Jensen

    …jeg så dit indlæg men er ikke sikker på om det var en reply til mig…anyhow, nu jeg er nævnt vil jeg “respondere”.
    Først var jeg lidt overrasket over du sætter spørgsmålstegn ved forskellen på CO2 udslip el-biler v fossilbiler, kort og godt tror jeg ikke nogen etablerede klimaforskere, videnskabsfolk, institutter eller forskningscentre har påstået el-biler er CO2 neutrale ej heller har påvist andet end at fossilbiler udleder langt mere CO2. Der er selvfølgelig altid skeptikere, bl.a andet Pierre L. Gosselinb som du linker til, også kendt som klimadebattens Alex Jones, Pierre påstår bl.a ozon hullet ikke er menneskeskabt og citerer gerne Lomborg der mener vi ikke kan løse klimakrisen men burde fokusere grøn energi økonomi på verdensfred, hungersnød og den slags åbenlyse hjertlige tiltag alt imens han ikke nævner de enorme summer den petro kemiske industri modtager…https://www.vox.com/2019/5/17/18624740/fossil-fuel-subsidies-climate-imf

    …angående min kommentar, der er to ting man forbinder med konventionelle biler: CO2 og luftforurening, det sidste vedgår min kommentar, jeg hiver lige et link mere.

    https://www.berlingske.dk/internationalt/udstoedning-fra-dieselbiler-draeber-langt-flere-end-antaget

  6. Jan Østergaard

    Til Steen J
    Du har misforstået mine ord, der drejer sig om BELASTNING og ikke direkte udledning.
    Tyske ingeniører konkluderer i en undersøgelse: ”CO2-balancen ved elbiler er på ingen måde grundlæggende bedre end CO2-balancen ved biler med forbrændingsmotor”, citat: Volker Kefer, formand VDI (den tyske ingeniørforening)
    Kilde: https://www.berlingske.dk/virksomheder/tyske-ingenioerer-slaar-fast-elbiler-er-slet-ikke-saa-klimavenlige
    ..og stop gerne det fnidder om personer du ikke er enige med!

Leave a Reply to Jan Østergaard Cancel reply