EU pumper millioner af støttekroner i et øget kødforbrug, samtidig med at man prædiker grønne kostråd. Illustration fra Greenpeace-rapporten Marketing Meat
Helene Hagel, Greenpeace

EU udbetaler milliarder i støtte til reklamer for kød og mejeriprodukter. Regeringen og EU-kommissionen bør stoppe med at udbetale en eneste offentlig krone til kødkampagner, skriver Helene Hagel, klima- og miljøpolitisk leder, Greenpeace

DEBAT – Stadig flere danskere og europæere skærer heldigvis ned for forbruget af klimaskadelige produkter som kød og mælk.

”Sammenhængen mellem på den ene side at poste offentlige penge i kødkampagner og på den anden side at bede os spise mindre kød er svær at få øje på”

Det er en trend, der bekymrer de virksomheder, hvis forretningsmodel er bygget op på at sælge disse produkter.

Derfor har deres interesseorganisationer de seneste år sendt en lind strøm af ansøgninger til EU-Kommissionen for at få offentlige støttepenge til at vinde forbrugerne tilbage i frikadellefolden. Kommissionen har i den grad imødekommet deres ønsker.

Det er denne nedadgående kurve, som marketingsfolkene hos Landbrug & Fødevarer frygter, især fordi det er fremtidens forbrugere, de unge, der sig nej tak til svinekødet. Powerpoint fra internt seminar hos L&F, 2017, hvor man besluttede at ændre ordet “svin” til “gris”

Det fremgår af en ny rapport fra Greenpeace, Marketing Meat, der dokumenterer, at EU-kommissionen har udbetalt 1,9 milliarder danske kroner i støtte til reklamer for kød og mejeriprodukter i perioden 2016-2021. Tilskudsmodtagerne er europæiske interesseorganisationer for landbruget såsom Landbrug & Fødevarer.

Kostråd og kødkampagner

Interesseorganisationernes ansøgninger til EU er gennemsyrede af frygt for at miste fremtidens forbrugersegmenter:

“Kampagnen er målrettet familier med unge børn og unge i alderen, der endnu ikke har fået børn, med fokus på de 20-35-årige, som er et marked, der skal vindes tilbage, og som vil give deres spisevaner videre til deres børn,” står der i en ansøgning til et tværeuropæisk projekt, der skal fremme forbruget af mælk og ost, som blandt andre den danske Mejeriforeningen står bag. Denne kampagne har modtaget over 92 millioner kroner til markedsføring i fem lande.

”Det er grotesk, at virksomheder, der sælger kød- og mælkeprodukter, får støtte fra fællesskabets pengekasser til at betale for kække reklameslogans”

Illustration fra “Glad for gris” facebook-siden, som Landbrug & Fødevarer har fået 23 millioner kroner til at sætte op. Skærmbillede

“Svin er ikke længere en naturlig del af unge skandinavers diæter. De har en tendens til at spise mindre kød generelt og til at undgå svinekød specifikt. Formålet er at øge forbrugerefterspørgslen og dermed stoppe den nedadgående trend,” står der i ansøgningen til kampagnen Glad for Gris fra Landbrug & Fødevarer, som har modtaget 23 millioner offentlige kroner.

Her er reklamebillede fra grise-hjemmesiden, som Landbrug & Fødevarer har brugt en del af de 23 mio. kroner på at oprette. Skærmbillede

Heraf kommer 20 procent af midlerne fra den danske Svineafgiftsfond, der administreres af Fødevareministeriet.

Altså det selvsamme ministerium, som under minister Rasmus Prehn (S), anbefalede os allesammen at spise mindre kød af hensyn til klimaet og vores helbred, da han lancerede de nye officielle kostråd for nogle måneder siden. Sammenhængen mellem på den ene side at poste offentlige penge i kødkampagner og at bede os spise mindre kød svær at få øje på.

Landbrug & Fødevarer kørte en baconkampagne i 2017-2020, der skulle lokke mere røget svinekød i børn og unge. Prisen var 22 mio. kr., som kom fra EU-kommissionen. Læs om kampagnen her:

EU-tilskud skal lokke mere Tulip bacon i børn og de unge

Industrien går langt for vækst i klimaskadelig produktion

Fødevareindustriens beskrivelse af kampagnernes formål er ligeledes i direkte modstrid med et af deres hyppigst brugte argumenter for, hvorfor Danmarks produktion af kød og mælk ikke skal reduceres af hensyn til klimaet.

”Industrien vil gå meget langt for at vækste deres i forvejen store, klimaskadelige produktion, alt imens de prøver at bilde politikerne, offentligheden og forbrugerne ind, at de er godt på vej mod at blive CO2-neutrale”

“Vi producerer bare, hvad forbrugerne efterspørger,” lyder deres gamle traver. Men hvis de bare gjorde det, ville de vel ikke med fuldt overlæg forsøge at påvirke efterspørgslen?

Læs hele Greenpeace-rapporten

Det ville være mere korrekt at omformulere deres standardsvar til: “Vi producerer bare, hvad vi kan få forbrugerne til at efterspørge.”

Sandheden er, at industrien vil gå meget langt for at vækste deres i forvejen store, klimaskadelige produktion, alt imens de prøver at bilde politikerne, offentligheden og forbrugerne ind, at de er godt på vej mod at blive CO2-neutrale.

Stop udbetalingen til kødkampagner

Det er ikke overraskende, at private virksomheder først og fremmest vil tjene penge. Men det er grotesk, at virksomheder, der sælger kød- og mælkeprodukter, får støtte fra fællesskabets pengekasser til at betale for kække reklameslogans og samarbejder med influencere, som vores børn og unge følger på sociale medier.

Især med klimakrisens potentielle katastrofale konsekvenser in mente. Vi skal omstille vores samfund, vores kødproduktion- og forbrug. Vi skal ikke finansiere markedsføring, der bevarer status quo.

Regeringen bør derfor stoppe med at udbetale en eneste krone til kampagner af denne karakter og arbejde for, at EU-kommissionen gør det samme.

Fødevareminister Rasmus Prehn (S) afviser, at milliontilskud til øget kødforbrug skulle modarbejde ministeriets egne kostråd. Foto: Folketinget

Fødevareminister Rasmus Prehn svarer igen:

Fødevareminister Rasmus Prehn mener ikke, at grønne kostråd modarbejdes ”nødvendigvis” af kødkampagner. Han siger, at han ”forstår bekymringen over offentligt støttede kødkampagner”, men er ikke klar til at droppe støtten.

Over for Altinget.dk udtaler ministeren, at han ikke ser det som om, at man ”nødvendigvis modarbejder sine egne mål” ved at reklamere for kød af høj kvalitet.

”Det kan stadig være fornuftigt at spise nogle typer kød, og det er også en del af kostrådene,” siger han.

Klimarådet problematiserede for nyligt det, at det offentlige, dvs. Fødevareministeriet i 2021 støttede kampagner for kødprodukter med tre gange så mange midler, som til vegetabilske fødevarer, men i stedet for at stoppe pengestrømmen til kødproducenterne, opfordrer ministeren til, at der tages en ”kvalificeret diskussion” om sagen.

Det er EU-kommissionen, der fastsætter reglerne for EU-finansieringen af markedsføring af landbrugsprodukter. Årligt er der en støtte til rådighed på 1,49 mia. kroner (200 mio. euro), der kan bruges til informations- og salgsfremmende initiativer i EU-medlemsstater og lande uden for EU. Som det fremgår af disse to figurer fra Greenpeace-rapporten, spenderes der langt flere millioner på at promovere kødforbrug end på frugt og grønt for slet ikke at nævne økologiske produkter

Bannerbillede: Svinehovede af Knud Haugmark

 

Kommentarer

  1. Torben Aagesen

    Tag støtten og anvend den til miljø forbedring.

  2. Steen Jensen

    hehe…bannerbillede: Knud Haugmark, ja det skal nok passe:-)

Leave a Reply to Kjeld+Hansen Cancel reply