Det er ikke kun på gaden, at de unge demonstrerer en helt anderledes klimabevidsthed end nogensinde tidligere, der er også blandt venner og familie. Foto: Wikicommons

27 pct. af den danske befolkning og 45 pct. af de unge har det seneste år forsøgt at påvirke venner og familie i en mere grøn retning. Det kan medføre ændrede sociale normer, der får befolkningen til at forbruge mere klimabevidst og dermed udlede færre drivhusgasser. Man kan dog næppe forlade sig på, at ændrede sociale normer alene kan sikre den grønne omstilling. Det skriver tænketanken Kraka, der opfordrer politikere og erhvervsliv til at lytte til klimainfluencers – der bliver flere og flere! Det anbefaler Peter Mogensen, direktør i Kraka og Anders Dons, nordisk CEO i Deloitte i en kronik bragt i Altinget d. 6. januar 2021. De mener, at en betydelig del af befolkningen forsøger at påvirke venner og familie til at forbruge mere klimavenligt, og at en øget efterspørgsel på grønne produkter, CO2-afgifter og klimavenlige teknologier er afgørende for at nå regeringens klimamål

Danskerne går i høj grad op i klimadebatten. Folketingsvalget i 2019 blev fx danmarkshistoriens første klimavalg. Denne klimabevidsthed i befolkningen får nogle danskere til at forsøge at påvirke hinanden i en mere klimavenlig retning. Nogle taler måske flyskammen op i sociale sammenhænge, mens andre stiltiende har valgt at servere rødbedefrikadeller frem for de klassiske frikadeller, når vennerne kommer til middag. Her vil vi omtale danskere, der forsøger at påvirke venner og familie, direkte eller indirekte, som ”klimainfluencers”.

Danske virksomheder efterspørger i stigende grad fakta og økonomiske analyser om deres industri, deres aftryk i verden og hjælp til at afsøge nye forretningspotentialer, mener Peter Mogensen, direktør i Kraka, og Anders Dons CEO i Deloitte.

Klimainfluencers kan bidrage til at reducere klimapåvirkningen ved at trække forbruget i en mere grøn retning. Med afgifter forsøger man at påvirke forbruget via varepriserne, mens klimainfluencer påvirker den enkeltes præferencer via ændrede sociale normer. Et skift i præferencer kan også opstå uden klimainfluencers, simpelthen via den enkeltes stigende bevidsthed om klimaudfordringen.

Man kan dog næppe forlade sig på, at klimainfluencers og ændrede præferencer alene kan sikre den grønne omstilling, men det kan være et bidrag, der helt konkret betyder, at de afgiftssatser, der er nødvendige for at sikre den grønne omstilling, vil være lavere end uden klimainfluencers.

27 pct. af danskerne angiver, at de i løbet af det seneste år har forsøgt at påvirke venner eller familie til at leve mere klimavenligt. Dermed er der en betydelig andel af danskerne, der er klimainfluencers. 73 pct. angiver, at de ikke forsøger at påvirke andre. Det er særligt blandt de unge, at der er mange klimainfluencers. Knap 47 pct. af unge under 30 år påvirker venner og familie til en mere klimavenlig livsstil, mens andelen er 16 pct. for ældre på 60 år eller over, jf. Figur 1.a.

Analysen er omtalt i Information den 2. januar 2021.

Download analysen her

 

Kommentarer

  1. Jan Stampe Nielsen

    Dejligt – især hvis politikerne var med – ikke i ord, men i handling

  2. Jan Østergaard

    Har denne ”veloplyste” fjerdedel af befolkningen mon nogensinde undret sig over om evolutionen har udstyret menneskeheden med en galdeblære for at vi skal forsage kød og i stedet leve af grøntsager???

Leave a Reply to Jan Stampe Nielsen Cancel reply