Der er en skarp kontrast mellem borgernes syn på, hvordan slagtekyllinger bør leve og virkeligheden i kyllingeindustrien. En nylig undersøgelse – den første nogensinde der spørger EU-borgere om deres syn på kyllingevelfærd – viste, at et overvældende flertal ønsker, at kyllingernes liv skal forbedres betydeligt, og kræver både bedre velfærdslovgivning og mere gennemsigtig mærkning.
Det skriver ”Eurogroup for Animals” i en pressemeddelelse 6. marts 2019.
Nitten procent af de 6,5 mia. slagtekyllinger – opdrættet specifikt til konsum – der opdrættes i EU hvert år, stammer fra racer, der er udviklet til at vokse hurtigt. Så hurtigt at de i deres meget korte levetid på kun 6 uger kan komme til at lide typisk af hjertesygdomme, åndedrætsbesvær og kroniske og smertefulde lammelser. Opdrættet under industrielle forhold uden naturligt lys eller frisk luft og i overfyldte rum, behøver de betydelige mængder antibiotika for at forblive sunde.
De fleste EU-borgere ser aldrig en levende kyllingekylling, da branchen opererer bag lukkede døre. En nylig spørgeundersøgelse foretaget af ComRes for Eurogroup for Animals blandt mere end 7000 mennesker i Storbritannien, Frankrig, Tyskland, Spanien, Italien og Polen – EUs største kyllingekødproducerende lande – og Belgien undersøgte, hvad borgerne faktisk ved om slagtekyllinger, hvad de mener er vigtigt og om deres forbruger-præferencer.
Resultaterne – som blev afsløret i debatten om forbedring af slagtekyllingernes forhold i Europa i dag – viste, at 89% af respondenterne i de syv EU-lande mener, at slagtekyllinger bør beskyttes bedre, end de nu er, og 84% erkender, at kyllingerne føler smerte og 82% mener, at det er vigtigt for kyllingerne at leve deres liv uden lidelse.
- 87% af respondenterne mener, at det er vigtigt for slagtekyllinger at leve i et miljø, hvor de kan opføre sig naturligt.
- 85% mener, at det er vigtigt for kyllinger at have adgang til et udendørs område, og
- 86% siger, at det er vigtigt, at de slagtes humant
- 89% synes det er vigtigt, at kyllinger lever i et rent miljø med uforurenet luft, og
- 90% siger, at det er vigtigt at de skal være sunde og fri for sygdom eller sygdom.
Europa-Parlamentet er enig. I oktober vedtog det en resolution, der opfordrede Europa-Kommissionen til at forbedre slagtekyllingernes velfærd, ikke kun for dyrenes skyld, men også for at reducere sektorens anvendelse af antibiotika, som i stigende grad truer menneskers sundhed.
“Resultatet af undersøgelsen viser enormt tydeligt borgernes overvældende støtte til bedre at beskytte kyllingernes og hønsenes velfærd,” siger Reineke Hameleers, direktør for Eurogroup for Animals. “I betragtning af den enorme forskel mellem borgernes synspunkter og virkeligheden på industrigårde, mener vi, at disse resultater bør være et klart wake-up call for branchen og tilsynsmyndighederne om at forbedre standarderne og investere i gennemsigtighed og forbrugeroplysning.”
“87 % af undersøgelsens respondenter vil have, at Kommissionen opstiller standarder og indfører bestemmelser, som har indflydelse på kyllingernes velfærd,” udtaler Anja Hazekamp, MEP, der var vært for et møde med interessenterne 6. marts sammen med den parlamentariske intergruppe om velfærd og bevarelse af dyr. “I alt for mange år har slagtekyllinger savnet beskyttelse. Et stort flertal af Europa-Parlamentet opfordrede for nylig Kommissionen til drastisk at øge kyllingernes sundhed og velfærd ved at give dem naturligt lys, ren luft, mere plads og brugen af en race kyllinger, der vokser mere langsomt. Kommissionen må handle nu på det! “
En måde at opnå dette på kan være gennem markedsdrevet forandring. Efter opsigtsvækkende succeser i USA er der en voksende bevægelse af dyreforkæmpere, der opfordrer den europæiske detailhandel, større fødevarevirksomheder og fødevarekæder til at overholde den europæiske slagtekylling forpligtelse, der fastsætter en række krav, som anses for det absolutte minimum til forbedring af slagtekyllingens velfærd
Store aktører inden for fødevareindustrien har allerede forpligtet sig til at hæve deres standarder, herunder Unilever, Nestlé, IKEA og Danone.