Tesla annoncerede på sit årsmøde i begyndelsen af oktober, at virksomheden faktisk vil flytte sit hovedkvarter til Austin, Texas, fra Fremont i Californien. Mens administrerende direktør Elon Musk påpegede, at driften i Texas og Californien begge fortsætter med at vokse, pegede han på de lavere leveomkostninger for ansatte i Texas som en af ​​årsagerne til flytningen. Musk er selv flyttet til Texas i december. Staten er også hjemsted for en anden af Musks virksomheder, Space X.

Elon Musk foran den masseproducerede, prisbillige Tesla, der nu skal produceres i Texas. Ifølge Berlingske har topchefen bag den populære elbil fået nok. Gang på gang har han stødt hovedet mod den liberale californiske stat, og nu har tech-giganten reageret. Men bag flytningen ligger både skeptiske udtalelser om coronapandemien og en tilsyneladende positiv indstilling til Texas’ socialpolitiske retning. Foto: Wikipedia

Det skriver Felix Richter, den 8. oktober 2021 for statista.com.

Tal, der for nylig blev frigivet af Tesla, viser, at virksomheden faktisk øger sin produktion massivt. Efter at have skudt til månen med sit mål om at levere 500.000 biler i 2020, holdt Tesla næsten landingen fast og missede sit mål med kun 450 biler. I år vil elbilproducenten langt overgå denne milepæl med leverancer i de første ni måneder af 2021, der allerede overstiger 627.000. Efter at have leveret mere end 200.000 biler for første gang i kvartalet, der sluttede 30. juni, var leverancer i tredje kvartal endnu større ved mere end 240.000 udskibede biler.

Da den første Model 3 rullede af samlebåndet i juli 2017, havde Tesla kun leveret 183.000 biler i de foregående fem år – et tal, som nogle af de større bilproducenter i verden matcher på en uge. Den overkommelige Model 3, der blev markedsført som den første massemarkedsmodel Tesla, skulle ændre det og bringe Tesla et skridt tættere på at nå sit mål om “at fremskynde fremkomsten af ​​bæredygtig transport ved at bringe overbevisende massemarkeds elbiler på markedet”.

Og selvom det tog virksomheden næsten tre år at indfri sit oprindelige løfte om at tilbyde en version af Model 3 for så lidt som $ 35.000 (225.000 kroner), har stigningen i produktionen efter lanceringen af ​​Model 3 i 2017 været ganske imponerende.

Bannerfoto: Tesla/Wikipedia

One Comment

  1. Steen Jensen

    Dejligt, man kan allerede mærke luften er blevet lidt renere

    ….og lige ud fra erfaring og for nu at imødegå evt. debatøres links til tyske undersøgelser der viser el-biler koster lige så meget på CO2 regnskabet som konventionelle vil jeg lige sige, de undersøgelser tager IKKE højde for fremstillingen af boreplatforme forureningen fra enorme tankskibe der sejler jorden rundt og få mig ikke startet med alle de der dræbes og gøres syge af giftig diesel og benzin os

Leave a Reply to Steen JensenCancel reply