Alle billeder: © Jonas Ahm / Greenpeace

København, 24. juni 2021 – Greenpeace-aktivister besøger netop nu og de kommende dage supermarkeder i landets store byer for – på fredelig vis – at bringe oplysning til forbrugerne om Danish Crowns vildledende klimamærkning af svinekød.

Greenpeace kræver, at Danish Crown omgående trækker sin kritiserede mærkningsordning og reklamekampagne tilbage, og aktivisterne vil sætte mærker på svinekødet, der markedsføres som “Klimakontrolleret Gris” for at konfrontere vildledningen af forbrugerne og give et retvisende billede af produkterne.

“Advarsel: greenwashing!” og “Ukontrolleret Klimasvineri” står der på klistermærkerne, der sættes på svinekødsprodukterne og er designet i Danish Crowns egen reklamestil – lavet i et materiale, så de ikke beskadiger varerne, let kan tages af og dermed ikke fører til madspild. Supermarkeder som Salling Group, Rema 1000 og Lidl, der forhandler svinekødet med Danish Crowns hjemmelavede mærkningsordning, vil få besøg af de forbrugeroplysende aktivister.

 “Danish Crown holder forbrugerne for nar, når de vildleder os til at tro, at deres svinekød belaster klimaet mindre end andet svinekød. Det har de ikke skyggen af dokumentation for, og derfor skrider vi nu til handling og ommærker deres varer, så forbrugerne vil blive mødt med retvisende klimakommunikation om Danish Crowns svinekød. Vi opfordrer Danish Crown til omgående at stoppe den vildledende mærkning, og supermarkederne til at stoppe med at føre de mærkede produkter,” siger Kristine Clement, kampagneleder for landbrug og skov hos Greenpeace.

Greenpeace indbragte tidligere på måneden en klage til Forbrugerombudsmanden over Klimakontrolleret Gris-kampagnen, da budskabernes vildledende karakter er i konflikt med markedsføringsloven.

Danish Crown påstår i kampagen, der er selskabets største nogensinde, at deres svinekød er “klimakontrolleret”, og at de har mindsket svinekødets klimaaftryk med 25 procent siden 2005. Danish Crown kan dog ikke dokumentere, at deres svinekød bag mærkningsordningen belaster klimaet mindre end andre svinekødsprodukter. Herudover medregner selskabet ikke den omfattende klimabelastning fra produktionen af foder, der ifølge eksperter udgør omkring 50 procent af fødevarers klimaaftryk.

Endelig er der ikke belæg for at kalde svinekødet “klimakontrolleret”, da mærkningen består af frivillige, uforpligtende målsætninger, som producenterne selv kan sætte.

“Det er dybt problematisk, at Danish Crown for at øge sit salg af svinekød forsøger at forvirre forbrugerne med vildledende  budskaber om, at deres svinekød skulle have særlige klimafordele. Kød er en af de mest klimabelastende fødevarer, og Danish Crowns vildledende påstande arbejder imod Danmarks klimamål i en afgørende tid, hvor vi ved, at flere danskere faktisk ønsker at skrue ned for kødet for at passe på klimaet. Det eneste ansvarlige valg for Danish Crown er nu at berigtige påstandene og trække kampagnen tilbage,” siger Kristine Clement.

Dansk landbrugs klimaeffektivitet har en høj pris

Supermarkederne og detailhandlen bærer også et medansvar.

 “Vi kan kun opfordre alle supermarkeder til at vise ansvarlighed og stoppe med at forhandle kød, der bærer Danish Crowns vildledende mærkning. Supermarkederne er forbrugernes garanter for, at varerne i kølediskene og på hylderne er, hvad de giver sig ud for. De har også ansvar for at være med til at gå i rette med Danish Crowns greenwashing og støtte op om den nødvendige omstilling af den danske befolknings madvaner til mere plantebaseret og mindre kød, så vi kan bremse klimakrisen,” siger Kristine Clement.

Foruden klagen til Forbrugerombudsmanden fra Greenpeace har Klimabevægelsen, Den grønne studenterbevægelse og Dansk Vegetarisk Forening stævnet Danish Crown for kampagnen.

Danmarks første klimaretssag: Grønne organisationer vil trække Danish Crown i retten for vildledning af forbrugerne

Visited 12 times, 3 visit(s) today

Kommentarer

  1. Jan Stampe Nielsen

    Imponerende og flot af Greenpeace, men…. det er forbrugerne der skal op på mærkerne selv om det koster at købe ordentligt svinekød.

  2. Greenpeace’s kampagne viser med al ønskelig tydelighed, at alle de mærker som producenterne bruger til at anprise deres varer med, ikke er det papir værd som de er trykt på.

Skriv en kommentar