![Forurening17582_megatonnes_of_co2_equivalent_in_the_eu_n | Gylle.dk](https://i0.wp.com/gylle.dk/wp-content/uploads/2019/04/Forurening17582_megatonnes_of_co2_equivalent_in_the_eu_n.jpg?resize=960%2C684&ssl=1)
Europa-Kommissionen har udgivet nye data om emissioner af kuldioxid i hele EU (plus Norge, Island og Schweiz) i 2018. I stedet for udelukkende at fokusere på virksomheder inddrager dataindsamlingen også udledninger fra kraftværker, produktionsanlæg og flyselskaber, da de kan kontrolleres med et højt niveau af nøjagtighed.
![NiallMcCarthy | Gylle.dk](https://i0.wp.com/gylle.dk/wp-content/uploads/2019/04/NiallMcCarthy.jpg?resize=72%2C72&ssl=1)
Det skriver Niall McCarthy, statista.com, 3. april 2019.
Historisk set har de øverste klasser af storforurenere været domineret af kulfyrede kraftværker, og i år er tendensen den samme. Med 38,2 megaton CO2-ækvivalent blev Polens Belchatow-kraftstation fundet at være Europas største udleder i 2018, hvilket ikke er meget af en overraskelse, da det er verdens næststørste fossile brændstofkraftværk. Hvad der er overraskende, er imidlertid ankomsten af det irske flyselskab Ryanair på top-10 listen med 9,9 megatons.
![Bełchatów_Elektrownia | Gylle.dk](https://i0.wp.com/gylle.dk/wp-content/uploads/2019/04/Bełchatów_Elektrownia.jpg?resize=799%2C509&ssl=1)
Det er første gang, at et selskab, der ikke driver et kulfyret kraftværk, er kommet tæt på toppen i rangordningen. Som svar udsendte Ryanair en erklæring om, at selskabet er “Europas grønneste og reneste flyselskab”, og at “passagerer på Ryanair har de laveste CO2-emissioner pr. kilometer, der er rejst end noget andet flyselskab.”