Da koronavirus-krisen udfoldede sig og spredte sig fra Kina til resten af verden i de første måneder af 2020, gik situationen fra dårlig til værre for den globale bilindustri. Det, der startede som en forsyningskrise, der midlertidigt begrænsede adgangen til dele og råmaterialer fra Kina, blev til et fuldgyldigt efterspørgselschok, der så salget styrtdykke over for massearbejdsløshed og økonomisk usikkerhed.
Det skriver Felix Richter den 26. jan 2021 for statista.com.
Som figuren sider, oplevede verdens største bilmarkeder betydelig salgsnedgang i 2020 med det kinesiske marked nærmest en bedring. Ifølge China Association of Automobile Manufacturers (CAAM) steg bilsalget for den niende måned i træk i december, hvilket begrænsede det samlede fald for 2020 til minus 6 procent. I mellemtiden faldt salg af lette køretøjer med 15 procent i USA, mens EU oplevede et fald på 24 procent i nye personbilsregistreringer i 2020.
Ser man nærmere på de europæiske salgstal, så afslører de, at det gik særlig dårligt på nogle af regionens største markeder. Frankrig, Italien og Spanien, der alle var hårdt ramt af COVID-19-pandemien, led henholdsvis 25,5, 27,9 og 32,3 procent over gennemsnittet i 2020, mens Tyskland, EU’s største bilmarked, der havde et godt greb om pandemien på lange strækninger i 2020, så registreringerne falder med “kun” 19,1 procent ifølge ACEA.
Godt det samme, der er alt for mange af dem i forvejen.