Mens General Motors forberedte sig på præsident Joe Bidens besøg på sin ombyggede fabrik ZERO i Detroit, skabte en anden amerikansk bilproducent overskrifter midt i november. Elbil-start-up virksomheden Lucid drønede forbi Fords markedsværdi for at blive verdens ottende mest værdifulde bilproducent, på trods af at have leveret sine første biler til kunder så sent som den 30. oktober
Det skriver Felix Richter, 17. november 2021, for statista.com.
I sin første indtjeningsrapport som et børsnoteret selskab, havde Lucid, en Newark i Californien-baseret elbilproducent, rapporteret en stigning i reservationer på 17.000 køretøjer, samtidig med at den annoncerede, at dens første produktionsbil, Lucid Air, var blevet kåret til årets ”2022 MotorTrend Car”, og slog store navnekonkurrencer inklusive Mercedes-Benz S-Klasse, Mercedes-Benz EQS og Porsche Taycan i kapløbet om at vinde den eftertragtede pris.
I hjulsporene på Tesla og Rivian er Lucid den tredje rene elbilproducent blandt verdens mest værdifulde bilselskaber, og det er kun et spørgsmål om tid, før det også overhaler General Motors og efterlade alle de (tidligere) “Big Three” bag sig. det. Det faktum, at hverken Lucid eller Rivian har leveret et relevant antal biler til kunderne indtil videre, forhindrer ikke investorer i at vurdere dem højt. Chancen for at tage en tidlig tur med, hvad der kunne blive den næste Tesla, virker for attraktiv til at give videre for mange, selvom der er et stort element af usikkerhed og risiko involveret.
Som det ovenstående diagram viser, er Tesla, Rivian og Lucid værdsat i en helt anden skala end traditionelle bilproducenter. Toyota, Volkswagen og Daimler, de tre mest værdifulde industriveteraner, har en samlet markedsværdi på 505 milliarder dollars. Alene Tesla er mere end det dobbelte værd, og kombineret med Rivian og Lucid har de 3 bedste elbilselskaber en værdi på $1,3 billioner. Tager man de årlige leverancer i betragtning, gør det forskellen i værdiansættelsen endnu mere slående. Sidste år leverede Toyota, Volkswagen og Daimler tilsammen 21,8 millioner biler mod Teslas 500.000. Det resulterer i en samlet værdiansættelse pr. leveret køretøj på $23.208 for de tre traditionelle bilproducenter mod hele $2,6 millioner pr. køretør for de tre EV-upstartere.