Rejser i privatfly udleder op til 14 gange mere CO2 pr. passager end kommercielle flyvninger, og en 4-timers privatflyvning udleder lige så meget CO2, som den gennemsnitlige europæer samlet set udleder på et helt år. Foto: Yuri/ Unsplash

Danmarks politik for privatfly er en direkte flyvning ind i klimakatastrofen. Antallet af privatfly i Danmark firedobledes fra 2020 til 2022. En lille skare af velhavende danskere udleder vanvittige mængder CO2 med deres dyre vane, og regeringen svigter ved ikke at gribe ind

KOMMENTAR  Hver måned letter og lander hundredvis af privatfly fra danske lufthavne, men privatfly er en CO2 bombe, som de ultrarige smider mod os alle. Det mener Laura Horn, Marta Martos, Line Kvartborg Vestergaard og Fernando Racimo, medlemmer af Scientist Rebellion Danmark.

Året 2023 blev afrundet med FN’s 28. klimakonference, COP28. Konferencen og COP28 aftalen blev et billede på manglende, retfærdige klimahandling, men også på absurditeten i eliternes klimaløfter: I løbet af de to uger landede hundredvis af privatfly i Dubai. Sidste års COP27 i Egypten bød på over 300 privatfly velkommen. For COP28 forventes det tal at være fordoblet.

Scientist Rebellion Danmark har blokeret hovedgaden ved Københavns Lufthavn i månedsvis. Foto: Scientist Rebellion Danmark

Privatfly er en CO2 bombe, som de ultrarige smider mod os alle. En væsentlig del af de rigeste 1%’s udledninger skyldes rejser i privatfly, som udleder op til 14 gange mere CO2 pr. passager end kommercielle flyvninger. En 4-timers privatflyvning udleder lige så meget CO2, som den gennemsnitlige europæer samlet set udleder på et helt år. Stefan Gössling, professor ved Linneaus og Lunds Universitet og ekspert i luftfartindustrien og dens klimakonsekvenser udtaler: ‘Det er umuligt at nå net zero, medmindre man gør noget ved forbruget hos dem, der udleder mest. Yderligere vækst i yachter og fly – og rigdom mere generelt – vil betyde, at det resterende kulstofbudget til 1,5 °C vil blive opbrugt inden for bare to årtier af 1 % af verdens befolkning.’

Hver måned letter og lander hundredvis af privatfly fra danske lufthavne. Alene fra Kastrup og Roskilde Lufthavne, som begge er ejet af Københavns Lufthavne A/S, lettede der i 2022 næsten 3000 private fly. I 2022 var der hele 41 privatfly mellem København og Malmø, en rute som er hurtigere tilbagelagt i tog. De fleste private flyvninger foregår på ruter, som let kunne tilbagelægges med kommercielle fly eller andre mindre forurenende transportformer.

”Som økonom Thomas Piketty insisterer, ‘man er nødt til at starte helt oppe i toppen med de folk, der vil tage et privatfly’”

Udviklingen går den helt forkerte vej. Antallet af privatfly firedobledes fra 2020 til 2022. En udvikling der hjælpes godt på vej af den ikke eksisterende beskatning af privatfly, hvor fx. registreringsafgiften blev fjernet i 2019. I den politiske aftale “Grøn Luftfart i Danmark” sondres der endvidere heller ikke mellem flytyper – privatfly nævnes ikke med ét ord. Paradoksalt i en aftale, der handler om at være grøn. 

Gang på gang har politiet haft den utaknemmelig opgave at fjerne demonstranterne ved Københanvns Lufthavn. Scientist Rebellion Danmark

Men hvem er de danskere, der gladeligt sætter sig ind i privatfly? På den ene side en lille skare af velhavende danskere, der – i stedet for at tage tog eller rutefly – flyver ind og ud af landet for at holde ferie på fx Ibiza. Og så er der rigtig mange virksomheder der gerne bruger privatfly til transport af direktører og specialister. Der er også en stigende interesse i at købe andele i flyselskaberne, f.eks Blackbird Air, der har Bestseller direktør Anders Holch-Povlsen som hovedaktionær. Virksomheder som Danfoss, Grundfos, Eurowind samt LEGO-familiens holdingselskab Kirkbi er yderligere eksempler på virksomheder, der har indkøbt privatfly. Kirkbi har tre eksemplarer stående samt en helikopter – alt imens de flittigt insisterer på, hvor bæredygtige deres investeringer er.

Helt ude på startbanerne har aktivister fra Scientist Rebellion Danmark limet sig fast til startbanerne. Foto: Scientist Rebellion Danmark

Nogle virksomheder har tidligere udtalt, at deres fly kun benyttes i særlige eller sjældne tilfælde. En påstand, der ikke stemmer overens med deres faktiske adfærd. Danfoss Group hævder f.eks. at ‘sætte bæredygtighed i centrum af vores forretning’, og på Instagram lovede de at ‘bringe handling og løsninger’ til COP28 i Dubai. Alligevel valgte Danfoss at flyve til COP28 med deres privatfly. Flyvningen fra Sønderborg til Dubai, via London Biggin Hill Airport, udledte 29,7 ton CO2. Hjemrejsen fra Dubai via Sankt Gallen til Sønderborg udledte 23,1 ton CO2. Den samlede udledning svarende til den gennemsnitlige danskers udledninger på ca. 7 år! Hvis Danmark virkelig skal leve op til sit ry som et grønt foregangsland, må fokus rettes mod eliternes vaner.

Antallet af privatfly firedobledes fra 2020 til 2022. En udvikling der hjælpes godt på vej af den ikke eksisterende beskatning af privatfly, hvor fx. registreringsafgiften blev fjernet i 2019. Foto: Yaroslav Muzychenko/Unsplash

Selv danske politikere er begyndt at kræve forbud mod privatfly. En af disse er Magnus Barsøe (S), der skriver: ‘Det rabiate er egentlig ikke at ville forbyde privatfly. Det vanvittige er, at vi ikke har gjort det for længst.’ Det rabiate accentueres yderligere af, at der er en enorm ulighed i hvem, der udleder mest CO2 emissioner i Danmark. Privatfly burde være en nemt politisk beslutning at forbyde for en regering, der tager både klimahandling og social ulighed alvorligt. Som økonom Thomas Piketty insisterer, ‘man er nødt til at starte helt oppe i toppen med de folk, der vil tage et privatfly.

Videnskaben er klar: Vi er nødt til at udfase fossile brændstoffer, og privatfly er en tydelig manifestation af carbon inequality. Derfor blokerede vi hovedgaden ved Kastrup lufthavn før jul, hvilket vi har gjort i månedsvis – og vi vil fortsætte så der bliver bragt opmærksomhed på Danmarks største klimauretfærdighed. Vi har ikke råd til at bevare de ultrariges vanvittige udledninger. Forbyd privatfly!

Teksten har været bragt i dagbladet Information 15. januar 2024.

Bannerbillede: Blokade. Foto: Scientist Rebellion Danmark

Visited 30 times, 9 visit(s) today

Kommentarer

  1. Jan Stampe Nielsen

    Den danske stat følger da fint med. Forsvaret har 4 (tror jeg nok) VIP overvågningsfly (Challenger) som skal overvågne vore farvande fra Nordgrønland til Due Odde.
    Se til hvad de ofte bruges til, når Folketingets eller kongehusets medlemmer skal ud på tur eller vigtige møder.
    Rutefly kan folket, som i massevis vinkede med flag forleden, da bruge og betale for.

  2. Nora Tams

    Jatak – forbyd privatfly og da dette måske ikke lige lykkes i vores superliberale land – så må vi jo stå sammen om at boykotte de firmaer/organisationer der står bag og desuden kræve at der bliver forbud mod enhver subsidiering af rutefly – det er så vidt jeg ved stadig billigere at flyve end at tage toget fra København til de fleste destinationer i verden.

Skriv en kommentar