Coop fremskynder i samarbejde med Danæg udfasningen af buræg. Det sker, når Danmarks største supermarkedskæde, SuperBrugsen, stopper med at sælge buræg. Fra denne uge kommer der ikke yderligere buræg i butikkerne. det meddeler Coop i en pressemeddelelse 17. maj 2017.
Dermed er det ikke længere muligt at købe buræg i tre af Coops fem kæder: Irma stoppede allerede i 1993, Kvickly i 2013 og nu er det altså slut i SuperBrugsen.
Coop har sat som mål, at buræg skal være ude af alle butikker i 2020. Men det går stærkere end forventet.
”Der er to grunde til dette. Forbrugerne fravælger i stigende omfang buræg, og ægproducenterne lægger deres produktion om i højere tempo. Det synes vi, er en meget positiv udvikling og et vigtigt skridt mod mere dyrevelfærd,” siger CSR-direktør Signe Frese, Coop.
Andel af buræg er halveret i løbet af det seneste 15 måneder i SuperBrugsen. I begyndelsen af 2016 udgjorde de 41 procent af salget, i april i år var tallet faldet til 20 procent.
”Danæg har igennem mere end 100 år leveret de æg, som Coop har solgt til danskerne. Det har altid været et tæt samarbejde, med respekt for hinandens ønsker og behov. Da Coop besluttede at udfase buræg, var vi derfor glade for at vi sammen kunne lave en plan, som tog mest mulig hensyn til de landmænd som skulle konvertere fra buræg til skrabeæg, frilandsæg eller økologiske æg,” siger salgs- og marketingdirektør Preben Rokkjær, Danæg.
Buræg udgør nu 16 procent af det samlede ægsalg i Coop. Omlægningen betyder, at 49 procent af alle æg, som Coop sælger, fremover vil have to eller tre dyrevelfærdshjerter. Friland-æg har to hjerter, mens de økologiske æg har den næsthøjest opnåelige vurdering af velfærd, tre hjerter.
Dyrevelfærdshjertet er Danmarks største mærkningsordning for dyrevelfærd, og omfatter foreløbig cirka 400 forskellige varer inden for kylling, æg, mælk, svine-, kalve- og oksekød samt pålægsvarer og mejeriprodukter.
Coops mærkningsordning er udviklet med konsulentbistand fra førende dyrevelfærdseksperter på Aarhus Universitet, og rådgivning fra Dyrenes Beskyttelse og Økologisk Landsforening.
Målet er at have Dyrevelfærdshjertet på 1000 forskellige varer i 2020.
Også salget af økologisk svinekød viser store stigninger ifølge Landbrug & Fødevarer. Salget af det økologiske svinekød i butikkerne er steget med 28 procent i mængde fra 2015 til 2016. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik.