Når danskere og andre rejsende tager flyet fra danske lufthavne, så går turen i stigende grad til destinationer, som ligger 2.001-3.000 km væk. Klimatragedien har endnu ikke sat sine spor i flytrafikken. Foto: Adrian Pingstone/Wikimedia

Antallet af passagerer, som flyver fra danske lufthavne, er steget med 20 pct. på fire år. Og der har især været vækst på de lange og mellemlange flyruter. Det skriver Theis Stenholt Engmann for Danmarks Statistik, 9. januar 2020.

Når danskere og andre rejsende tager flyet fra danske lufthavne, så går turen i stigende grad til destinationer, som ligger 2.001-3.000 km væk. Dette svarer omtrent til en rejse til yderkanten af Europa eller til Nordafrika og kan betegnes som en mellemlang flyrejse.

Kilde: Danmarks Statistik; se artiklen.

Denne type rejse tog 4,3 mio. flyrejsende på i 2018, hvor 3,2 mio. flyrejsende gjorde det samme i 2014. Det er en stigning på 35 pct.

Næsthøjeste vækst har der været i rejser, som går 3.001-5.000 km væk. Disse typer flyrejser er steget med 31 pct. på fire år. Eksempler på disse rejser kan være rejser til Mellemøsten og Asien indtil Kina og betegnes i denne artikel som lange flyrejser.

”Alle typer flyrejser – både de korte og de lange – har oplevet vækst i årene 2014-2018,” forklarer chefkonsulent ved Danmarks Statistik Peter Ottosen. ”Men væksten har været mindst i skalaens yderpunkter. Det er de mellemlange og lange rejser, som står for størstedelen af væksten.”

Lavest vækst blandt korte flyrejser

Den laveste vækst i perioden findes blandt de helt korte flyrejser på indtil 550 km. Antallet af disse er steget med 7 pct.

”Især de helt korte rejser på indtil 550 km har set mindre vækst end gennemsnittet,” forklarer chefkonsulent ved Danmarks Statistik Peter Ottosen. ”Disse udgør en type af flyrejser, som det da også er klart lettest at finde realistiske og mere klimavenlige alternativer til såsom fx bil, bus eller tog, og man kan spekulere i, om dette er årsagen til den relativt beskedne vækst.”

Kilde: Danmarks Statistik; se artiklen.

Fakta: Danskere på ferierejse

  

* Statistikken i denne artikel opgør alle flyrejsende fra danske lufthavne, og her kan altså være tale om danske samt udenlandske rejsende.

* I spørgeskemaundersøgelsen Ferie- og forretningsrejser spørger Danmarks Statistik specifikt danske ferierejsende om, hvilke transportmidler de benyttede på deres seneste ferie.

* Denne undersøgelse viser, at når ferien går til udlandet, så vælger danskerne flyet på 81 pct. af rejserne og bilen på 15 pct. af rejserne. De resterende 4 pct. udgøres af busser, tog og skibe.

* Når ferien holdes i hjemlandet, vælger danskerne bilen på 71 pct. af rejserne og flyet på 16 pct. af rejserne. De resterende 13 pct. udgøres af busser, toge og skibe.

Kilde: Danmarks Statistik spørgeskemaundersøgelse Ferie- og forretningsrejser

Har du spørgsmål til tallene i denne artikel kan du kontakte chefkonsulent i Danmarks Statistik Peter Ottosen på tlf. 39 17 30 25, pot@dst.dk

Visited 1 times, 1 visit(s) today

Kommentarer

  1. Jan Stampe Nielsen

    ..og man må sige, at de personer som kunne forventes at være rollemodeller, nemlig politikere og deres embedsmænd i den ganske verden, går foran! Der flyves til den uendelige strøm af klimakonferencer, miljøkonferencer, skovkonferencer og konference mig dit og dat. Og der flyves gerne i private jetfly. Når man er landet, køres VIPperne i sorte benzin slugende limousiner inden man tager et par hørebøffer på – lytter nogle timer inden turen går den anden vej til næste konference.
    Telefon og internet kan ikke bruges.
    Hasta La Vista

    • Riborg Dæhnert

      Men Jan Stampe Nielsen, hvordan forestiller du dig, at konferencer kan afholdes på kryds og tværs af jordkloden uden flyrejser?

      Ja, jeg ved det ikke – jeg er en gammel kone på 77 og har ikke spor forstand på al “det nymodens”.

      Via nettet, måske? Skype?

      Men opnår man den samme kontakt og forståelse som i et plenum?

  2. Der er nogle, der mener, at man skal tage toget. Hvis alle danske flyrejsende inden for Europa tager med fra Hovedbanegården og et par provinsbanegårde, så bli’r der godt nok trængsel…og kan det overhovedet lade sig gøre?

Skriv en kommentar