Pressefoto fra GoCook

Coops undervisningsprogram GoCook skal inspirere skoleelever i næsten 7.000 klasser over hele landet til at bruge danske råvarer i sæson, lige nu rodfrugter, som er billig og god mad i en krisetid. Den populære børnekok Micki Cheng, der tidligere har gjort en stor indsats for at lokke mere stegt bacon i børn og unge, er igen i år ambassadør for GoCook.

Det skriver Coop Danmark A/S i en pressemeddelelse 24. oktober 2022.

Fra denne uge og resten af efteråret vil eleverne på 4 ud af 5 grund- og specialskoler over hele landet skrælle og snitte sig igennem bl.a. knoldselleri, pastinakker, persillerødder og bolsjebeder.

Bente Svane Nielsen, Coop. Foto: twitter

”Med tidens mange kriser er det vigtigere end nogensinde, at børn lærer at bruge danske råvarer i sæson. Rodfrugter er billige, sunde og klimavenlige – og de smager tilmed godt,” siger Bente Svane Nielsen, projektchef for GoCook.

GoCook er Coops madprogram for børn og unge. Missionen er at skabe den første generation af børn og unge, som er bedre til at lave grøn mad end deres forældre. Smagekassen er GoCooks største projekt. Her kan skoleklasser over hele landet bestille en kasse fyldt med råvarer og tilhørende undervisningsmaterialer.

Det har hele 6.875 klasser gjort i år.

”På trods af de svære tider – også i Coop – har vi valgt at gennemføre GoCook Smagekassen igen i år. For de stigende priser er også en udfordring i skolernes madkundskabsundervisning. Madkundskab er et lavt prioriteret fag i skolen, så vi vil gerne give faget en håndsrækning. Jeg er rigtigt glad for, at så mange lærere har valgt at tilmelde sig og give børnene denne madoplevelse,” siger Bente Svane Nielsen.

En rod står for 85% af salget

Den populære børnekok Micki Cheng (i midten) er en mand med mange talenter, og han formidler ligeså gerne rodfrugter som røget bacon – og begge dele til børn. Cheng var ankermand i Tulips og Landbrug & Fødevarers satsning på at få børn og unge til at spise mere bacon. Kampagnen, der faktisk hed ”Love Pork”, havde et budget på 22 mio. kr. og benyttede sig af alle de nyeste værktøjer for psykologisk markedsføring overfor de unge. Foto: Coop.

I Danmark har vi dyrket og spist rødder i mange år, men guleroden er dog stadig danskernes favorit blandt rodfrugterne. 85% af det samlede rodfrugtsalg i Coop er guleroden. Dernæst kommer knoldsellerien med 4% (se figur 1 fra Coop Analyse).

Så med årets GoCook Smagekassen skal eleverne undersøge de mange rodfrugters smag og lære at tilberede dem på mange forskellige måder. De skal blandt andet tilberede rodfrugtsuppe med rodfrugtboller og focaccia-sandwich med rødbedebøffer.

Gorm Wisweh og Micki Cheng er igen i år ambassadører for GoCook, og sammen med en gruppe frivillige madglade børn har de stået foran kameraet til de mange film til undervisningsmaterialet.

”Jeg er glad for at være med til at vise de mange muligheder med rodfrugter – og vise børnene, hvordan rødderne kommer fra jord til bord,” siger Micki Cheng.

I år er det 16. gang, GoCook sender undervisningsmaterialer, opskrifter og råvarer ud til landets skoler. Eleverne er i køkkenet i ugerne 43, 44, 45 – og for nogle klasser resten af efteråret.

Pressefoto fra GoCook

Yderligere information: Projektchef for GoCook, Bente Svane Nielsen, 30 91 92 74 eller bente.svane.nielsen@coop.dk.

Fakta om GoCook Smagekassen 2022

  • GoCook Smagekassen er en kasse med gratis råvarer, undervisningsmaterialer, film og opskriftshæfter. Alle interesserede skoleklasser kan bestille den og hente den i en lokal Kvickly, SuperBrugsen eller Dagli’Brugsen i uge 43, 44 og 45.
  • I år indeholder kassen opskrifter og danske økologiske råvarer til rodfrugtsuppe med rodfrugtboller og focaccia-sandwich med rødbedebøffer. Undervisningsmaterialet henvender sig primært til elever i 4.-8. klasse.
  • Coops butikker Kvickly, SuperBrugsen og Dagli’Brugsen udleverer i alt 112 tons økologiske råvarer til skolerne.
  • 80 % af alle grundskoler (folkeskoler, frie/private skoler og specialskoler) i Danmark er tilmeldt med i alt 6.875 skoleklasser.
  • Smagekassen er blot ét af initiativerne i GoCook, som på bl.a. Facebook følges af cirka 18.000 børn og forældre. GoCooks digitale kokkeskole på www.gocook.dk og GoCook-app’en har tilsammen 100.000 unikke brugere om måneden, og GoCook har senest vundet Generation Food Award i oktober 2022 for sin formidling til børn på sociale medier.
  • Læs meget mere på www.gocook.dk

Bannerfoto: Pressefoto fra GoCook

Visited 2 times, 1 visit(s) today

Skriv en kommentar