Artiklen ”Kongen af Tøndermarsken” fortæller om de beskedne resultater af Landbrugs- og Fiskeristyrelsens forsøg på at rette op på den katastrofale situation i det naturfredede område. Efter 5 år er det blot lykkedes at samle 10 % af det store område under en fælles naturadministration, men alligevel erklærer styrelsen indsatsen for en succes.

 

Kan pressen ikke selv finde ud af at skrive positive artikler om landbrug og fiskeri, så er Fødevareministeriet i stand til at hjælpe. Landbrugs- og Fiskeristyrelsen har oprettet et servicekontor med det Orwellsk-klingende navn ’Kunder & Kommunikation’, der har sat den statslige produktion af ’fake news” i system.

Personalet i ’Kunder & Kommunikation’ har som opgave at levere tips til medierne om gode historier om styrelsen, men man tilbyder også grydeklare gratisartikler med billeder og grafik om ministeriets fortræffelige medarbejdere og deres værdsatte gerninger. Efterfølgende linker styrelsen på facebook og twitter til sine egne artikler, men nu forklædt som uafhængige journalistiske reportager og nyheder.

Uopfordret kontaktes medier som TV2, BT, P4, Århus Stiftstidende, Jyske Vestkysten, diverse fagblade og facebookgrupper med forslag til positive ”nyheder” og med tilbud om gratis artikler og billeder.

Siger et medie ja tak til denne hjælp, er Kunder & Kommunikation helt med på, at en lokal journalist sætter eget navn på den færdige artikel, og udgiver den som sit eget produkt. Styrelsen kan derefter linke til artiklen på sin facebook-side, hvor den fremstår som uafhængig journalistik. Til trods for at styrelsen selv har skrevet hvert eneste rosende ord og leveret både billeder og grafik.

Her er et eksempel:

I april 2017 sendte Landbrugs- og Fiskeristyrelsen uopfordret en artikel ”til fri afbenyttelse og inspiration” om styrelsens påståede vellykkede jordfordelingsprojekt i Tøndermarsken til syv medier i Sønderjylland. Den færdige tekst med tilhørende billeder og grafik blev tilbudt Ugeavisen i Tønder, Jydske Vestkysten, Digeposten, Tønder Kommune, JyskFynske Medier, TV Syd og P4 Syd. De fire førstnævnte tog mod tilbuddet.

Tønder Kommune bragte hele artiklen uden redigering eller kommentarer. Det fremgår intet steds, hvor teksten stammer fra (se billedet øverst).

Ugeavisen i Tønder og Digeposten bragte samme tekst 10. april, men nu var den forsynet med forfatternavn: ”Af Bjarne Mortensen, bja@jv.dk” – altså en medarbejder hos avisen JydskeVestkysten.

Gylle.dk har spurgt journalist Bjarne Mortensen, hvorfor han sætter sit eget navn på PR-materiale fra en offentlig myndighed.

Bjarne Mortensen indrømmer, at han overhovedet ikke har bidraget til artiklen, men blot gjort den klar til at udgive. Han mener, at der er sket en fejl på den noteredaktion hos JydskeVestkysten, der behandler tilsendte pressemeddelelser. ”De har et system, der automatisk sætter navnet på den journalist, der har klargjort teksten, på som forfatter,” forklarer Bjarne Mortensen.

Landbrugs- og Fiskeristyrelsen linker til sin egen artikel, men gør det uden at røbe afsenderen.

Tre dage senere, 13. april, bragte Landbrugs- og Fiskeristyrelsen Bjarne Mortensens “artikel” på sin egen facebook-side og med link til Digeposten. Styrelsen nævnte ikke, at det i virkeligheden var styrelsens egen artikel, der linkes til. Samme dag blev ”nyheden” også sendt ud over Twitter.

Twitter bliver også taget i brug, men stadig uden at røbe artiklen virkelige ophavsmand.

Ikke journalistisk ansvarligt

Men så gik der kludder i den velsmurte PR-maskine.

Da JydskeVestkysten to dage senere, 15. april, bragt selvsamme artikel, blev forfatteren angivet som: ”en pressemedarbejder i Miljø- og Fødevareministeriet”, hvilket jo var korrekt, men højst uheldigt. Enhver læser kunne nu konstatere, at avisen var åben for at bringe statslig propaganda.

Avisens journalistiske chefredaktør Mads Sandemann indrømmer, at der er sket en fejl. I en mail af 19. april skriver han bl.a.:

”Ugeavisen har fællesredaktion med JydskeVestkysten, og her blev det besluttet, at historien kunne bruges i dagbladet. Jeg har efterfølgende meddelt Tønders redaktør, at vi ikke skal bringe en statsansats artikel om en anden statsansat uden, at vi selv laver journalistik på historien. Vi har enkelte gange bragt portrætter og lignende artikler skrevet af pressemedarbejdere med angivelse af navn og institution, når vi vurderer, at det er journalistisk forsvarligt. I dette tilfælde burde vi også have bragt skribentens navn, så der er tydelig varedeklaration på.”

JydskeVestkysten satte det korrekte forfatternavn på artiklen, men bragte den ellers ubearbejdet.

Det fremgår af en aktindsigt på vegne af gylle.dk, at Landbrugs- og Fiskeristyrelsens systematisk overvåger de danske medier for at kunne tilbyde kommentarer til presseomtaler, men også aktivt selv tilbyder positive artikler om styrelsens projekter og medarbejdere. Styrelsen udvisker dermed grænserne mellem uafhængige nyheder, der produceres og garanteres af medierne selv, og den skjulte propaganda, som styrelsen aktivt producerer til fordel for sig selv.

Se Landbrugs- og Fiskeristyrelsens oversigt over seks måneders medietilbud.

Visited 11 times, 3 visit(s) today