Her er mundkurven til alle ansatte i Miljø- og Fødevareministeriet.

Med et stramt regelsæt kræver miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen (V) kontrol med al kommunikation, der foregår mellem medierne og de 3000 ansatte i Miljø- og Fødevareministeret.

De nye fælles retningslinjer for udtalelser til pressen betyder kort og godt, at alle ansatte skal kontakte presseafdelingen i egen institution, hvis de bliver kontaktet af en journalist.

Udtalelser til pressen vil fremover blive varetaget af chefer med mindre, der er tale om spørgsmål, hvor presseafdelingen har vurderet, at en medarbejder kan svare journalisten. Kontrollen med alle medarbejderes udtalelser lanceres angiveligt ”som et led i at koordinere journalistiske henvendelser og servicere medierne korrekt og professionelt.”

I dag kan medarbejdere i nogle af ministeriets institutioner udtale sig til pressen, mens det i andre institutioner er presseafdelingen og/eller en chef, der udtaler sig. Fremover skal alle udtalelser kontrolleres af ministeriets pressefolk.

Esben Lunde Larsen har mistet tilliden til de 3000 ansatte i ministeriet. Fremover skal alle udtalelser til pressen kontrolleres og godkendes.

Systematisk produktion af ’fake news’

Lunde Larsens uortodokse forhold til nyhedsformidling og pressekontakt har tidligere tiltrukket sig opmærksomhed. Landbrugs- og Fiskeristyrelsen har oprettet et servicekontor med det Orwellsk-klingende navn ’Kunder & Kommunikation’, der har sat den statslige produktion af ’fake news” i system.

Personalet i ’Kunder & Kommunikation’ har som opgave at levere tips til medierne om gode historier om styrelsen, men man tilbyder også grydeklare gratisartikler med billeder og grafik om ministeriets fortræffelige medarbejdere og deres værdsatte gerninger. Efterfølgende linker styrelsen på facebook og twitter til sine egne artikler, men nu forklædt som uafhængige journalistiske reportager og nyheder.

Uopfordret kontaktes medier som TV2, BT, P4, Århus Stiftstidende, Jyske Vestkysten, diverse fagblade og facebookgrupper med forslag til positive ”nyheder” og med tilbud om gratis artikler og billeder.

Siger et medie ja tak til denne hjælp, er Kunder & Kommunikation helt med på, at en lokal journalist sætter eget navn på den færdige artikel, og udgiver den som sit eget produkt. Styrelsen kan derefter linke til artiklen på sin facebook-side, hvor den fremstår som uafhængig journalistik. Til trods for at styrelsen selv har skrevet hvert eneste rosende ord og leveret både billeder og grafik.