Lunde Larsen betalte to kinesere for at skrive pænt om sig selv og dansk landbrug

Her er de to kinesiske journalister/bloggere Angela Yang (i midt) og Yoyo Sun (nr. 2 fra venstre) fotograferet sammen med Esben Lunde Larsen (th.) og prinsesse Marie samt en ikke navngiven kinesisk deltager i fødevaretopmødet.

Da miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen (V) besøgte virksomheden Kelsen Småkager i Ribe 21. august sidste år, gjorde medarbejderne store øjne. Med på turen var folketingsmedlem Anni Matthiesen fra Krogager og lokale byrådsmedlemmer fra ministerens parti, men det var de to unge kinesiske journalister i ministerens følge, der fik de ansatte til at spærre øjnene op. Kineserne fotograferede flittigt, og hver gang ministeren talte, tog de notater med en ildhu, som var de betalt for det. Hvad de rent faktisk var.

Tidligere på dagen havde Esben Lunde Larsen besøgt chokolademælkefabrikken Cocio i Esbjerg, og det havde gennem flere måneder været planlagt, at de to kinesere også skulle være med der, men få dage før besøget havde Cocio-direktøren frabedt sig den kinesiske delegations tilstedeværelse. Kineserne slap også for at overvære ministerens besøg samme dag på fabrikken Sydvestjysk Pelsdyrfoder i udkanten af Esbjerg og derfra videre til Lars Sørensens minkfarm i Bramming, hvor frokosten blev indtaget.

Angela Yang.

De to journalister, Angela Yang og Yoyo Sun, havde forladt Shanghai søndag middag ombord på SAS-fly SK998 med planlagt ankomst i Københavns Lufthavn samme aften kl. 1845. Herfra fortsatte de straks i bil til Hotel Dagmar i Ribe for at kunne være på plads til at følge ministerens tur mandag. Angela Yang og Yoyo Sun var åbenbart rejst den lange vej fra Riget i Midten for at følge i hælene på den betydningsfulde danske minister. Eller hvordan hang det sammen?

Forklaringen var ganske prosaisk. Esben Lunde Larsen havde betalt 98.382,19 kr. for at opnå den kinesiske opmærksomhed. Det hele fremgår af en aktindsigt i mailkorrespondancer, budget, regnskab og planlægning af World Food Summit 2017.

Økopenge til ministeromtale

Ministeren havde sagt ja til at invitere de to journalister på syv dages gratis tur til Danmark med alt betalt. Formelt skulle de formidle ”historien om dansk økologi”, som der står skrevet i budgettet, men chokolademælk og småkager skulle der også være plads til, når ministeren nu ønskede det. I ministerens invitation nævnes ordet “økologi” da heller ikke.

Besøget var kommet i stand, fordi ministeriet havde fået nogle penge til overs fra det økologiske erhvervsteam. Et par kreative medarbejdere foreslog, at man skulle fyre dem af på en omgang betalt landbrugsreklame i Kina. Ganske vist var pengene øremærkede til økologi, men det klarede man ved at lægge et par økologiske virksomhedsbesøg ind i programmet senere på ugen.

Det fremgår også af regnskabet for Lunde Larsens fødevaretopmøde, at der er anvendt 131.835 kr. på at skaffe de ”rigtige” deltagere til topmødet. Danske ambassadefolk i 15 lande har modtaget pengene som honorar for deres ”stakeholder management”, som udgiftsposten er benævnt i budgettet. De mange smilende nationaliteter på billedet af Esben Lunde Larsen og prinsesse Marie foran topmøde-deltagerne var altså ikke mødt op af egen drift men udvalgt og inviteret af de danske ambassadefolk i Australien, USA, Tyskland, Kina, Frankrig, Sverige, Sydamerika, Israel, Tyrkiet, De forenede arabiske Emirater, Saudi-Arabien, Malaysia, Canada, Indien og Japan. Foto: Sarah Buthmann.

Ministeren havde nikket ja til ideen, og sammen med det danske generalkonsulat i Shanghai havde ministeriet fundet frem til to kinesiske journalister/bloggere, der gerne ville inviteres til Danmark på en alt-betalt-tur. De knap 100.000 kr. rakte til flybilletter, hoteller og otte dages ophold med masser af ministerkontakt og besøg på udvalgte virksomheder og organisationer. Af beløbet gik de 60.982,19 kr. til hotel- og rejseudgifter m.m. for den kinesiske delegation, der omfattede nok en person. Restbeløbet på knap 38.000 kr. beregnede generalkonsulatet sig som honorar for at finde og overtale de kinesiske journalister, som Esben Lunde Larsen officielt havde inviteret med et personligt brev, dateret 29. juni 2017.

Opholdet sluttede af med kinesernes deltagelse i Lunde Larsens prestigeprojekt ”World Food Summit” i dagene 24.-25. august, hvor ministeren skaffede dem en unik fotomulighed med sig selv og prinsesse Marie i front (se billedet ovenfor). De to kinesere var de eneste “alt-betalt”-journalister/bloggere, som Miljø- og Fødevareministeriet finansierede.

Det danske konsulat i Shanghai udvalgte de to kinesiske journalister/bloggere til en gratis tur til Danmark.

Tanken var angiveligt, at de kinesiske bloggere skulle bruge deres respektive platforme til at sætte fokus på dansk økologi. De hævder ifølge konsulatet i Shanghai at have tilsammen mere end 500 millioner følgere på de kinesiske sociale medier, dvs. hver 3. kineser skulle angiveligt følge deres blogindlæg. Om dette er korrekt, har det ikke været muligt at efterprøve, men umiddelbart lyder det ganske fantasifuldt.

NB! Denne oplysning har ministeriets kontorchef Marie Louise Flach de Neergaard efterfølgende ønsket at beklage, da den er usand. Kontorchefen skriver:

“Hvad angår Angela Yang og Yoyo Suns følgerskare, fremgår det af udleverede aktindsigt, at de tilsammen skulle have mere end 500 millioner følgere, hvilket fejlagtigt fremgår af en enkelt af sagens akter. Samtidigt fremgår det af sagen i øvrigt, at Yoyo Sun og Angela Yang har hhv. ca. 500.000 og 100.000 følgere på det kinesiske, sociale medie Weibo.

Da de pågældende bloggere deltog i topmødet i 2016, blev deres samlede postings fra den tur angiveligt set af 5,5 mio. følgere ifølge det danske konsulat i Shanghai. Kæmpelandets udstrækning og indbyggertallet på 1,4 mia. mennesker sætter imidlertid antallet af følgere – 4 promille af kineserne – i en slags perspektiv. Deres postings blev da også kun delt ca. 3351 gange og fik blot 6132 likes. Derudover skrev de artikler om deres fødevareoplevelser. Disse oplysninger om effekten af de to bloggeres skriverier har det dog ikke været muligt at verificere.

Artiklen blev ændret 23. januar 2018 efter henvendelse fra Miljø- og Fødevareministeriet.

 

Efterskrift

I Esben Lunde Larsens ministertid har Landbrugs- og Fiskeristyrelsen oprettet et servicekontor med det Orwellsk-klingende navn ’Kunder & Kommunikation’, hvor man har sat den statslige produktion af ’fake news’ i system. Personalet i ’Kunder & Kommunikation’ har som opgave at levere tips til medierne om gode historier om styrelsen, men man tilbyder også grydeklare gratisartikler med billeder og grafik om ministeriets fortræffelige medarbejdere og deres værdsatte gerninger. Efterfølgende linker styrelsen på facebook og twitter til sine egne artikler, men nu forklædt som uafhængige journalistiske reportager og nyheder. Se et eksempel her.

 

Comments

comments

Kjeld Hansen, forfatter, journalist, foredragsholder, debattør, landmand

Kjeld Hansen

Debattør, foredragsholder
Forfatter, journalist
Mail til Kjeld Hansen

fra_mark_og_stald

Dettabteland_E-bog

Det tabte land
- nu som E-bog!

Danmark betaler i disse år af på en gigantisk miljøgæld, der stammer fra årene 1940 til 1970. Aldrig tidligere i Danmarkshistorien er så mange vandløb lagt i rør eller rettet ud, så mange moser tilintetgjort og så mange enge og søer udtørret og kultiveret. Alt sammen betalt af de almindelige skatteydere - som i dag må betale for genoprettelsen af skaderne.

Det tabte land er Kjeld Hansens storstilede afdækning af kampen om den danske natur og den dramatiske forarmelse af den de seneste 250 år, en periode hvor landskabet ændret sig mere end gennem de 10.000 år, der gik forud. Hvordan gik det til, hvem gjorde det, hvad drev dem, hvor kom pengene fra - og kunne det overhovedet betale sig?

Det tabte land gennemgår kritisk denne store historie på baggrund af Kjeld Hansens omfattende research gennem flere år. Den ser ikke bare på hovedaktørerne - staten, Hedeselskabet og Danmarks Naturfrednings-forening - men også på de mange andre deltagere i spillet: brutale liberalister, naive naturelskere, nazister, lykkeriddere og alvorsfulde nyttemænd.

Det tabte land udkom på Gads Forlag i 2008, og trods et 2. oplag har bogen været udsolgt i mere end et år. Nu kan den imidlertid købes som E-bog.