Ladestanderne står parat i Esbjerg til at betjene fremtidens køretøjer. Privatfoto

Den Europæiske Union (EU) godkendte midt i måneden en lov, der vil forbyde salg af biler med forbrændingsmotorer i unionens medlemslande fra 2035

For Tyskland og Italien samt for Rumænien, Bulgarien, Tjekkiet og Ungarn sætter det nye lovforslag med forbud mod salg af benzinbiler den første frist for salg af benzindrevne biler. De nuværende regeringer i de to førstnævnte lande har dog allerede udtalt sig imod forbuddet – og sætter spørgsmålstegn ved tidslinjen for udfasningen, som klimaforskere kalder absolut nødvendig, men som også kan blive udsat for forsinkelser.

Det skriver Katharina Buchholz, 22. februar 2023, for statista.com.

Andre EU-lande har allerede vedtaget udfasningen af benzinbiler: Holland, Belgiens Flandern-region, Sverige, Grækenland og Slovenien søger alle at stoppe salget af benzin- og dieseldrevne biler endnu tidligere, mellem 2029 og 2030. Det eneste land i verden, der slår dette, er Norge, en pioner inden for elektrisk mobilitet uden for EU, hvor omkring 80 procent af de solgte nye biler allerede er fuldt elektriske, og 100 procent er planlagt til at være i 2025. Danmark har valgt at følge EU-forbuddets deadlines, men selv efter 2035 vil der stadig køre mange benzinbiler i årene fremover.

På samme måde kan frivilligt vedtagne regler for ensartede køretøjsstandarder opløses i USA i forbindelse med spørgsmålet om udfasning af biler med forbrændingsmotorer. Californien fastsatte i august en udfasningsdato for nysalg af disse køretøjer, også til 2035, og mens 17 stater tidligere havde bundet deres køretøjsstandarder til Californiens under Federal Clean Air Act, vil flere nu gå egne veje. De stater, der følger Californiens beslutning (eller forventes at gøre det inden for kort tid) er Washington, Oregon, Connecticut, Massachusetts, New York, Vermont og Delaware – mindre end halvdelen af Californiens tidligere allierede.

Mens hybridbiler oprindeligt også forventedes at blive udfaset i Californien, vil nogle avancerede hybrider med stor batterikraft nu blive tilladt. Andre nationer, der behandler hybridbiler positivt i deres udfasning, er Canada, Slovenien, Singapore og Japan, men de fleste nationer vil også have dem væk, når deres forbudsdato kommer.

Sådan var fordelingen af bilsalget i 2022 i EU. Rene elbiler (BEV) udgør 10 procent, mens benzinbiler (petrol) er førende med 36 procent. Diesel er nede på knap 17 procent, hybrider (HEV) af forskellig type udgør 25 procent, mens opladningshybrider (PHEV) tager 9 procent af salget i årets første kvartal. Kilde: FDM, juni 2022.

Sri Lanka har på den anden side sat de skrappeste mål for alle lande, og har ikke blot besluttet en udfasning af salget af nye benzinbiler, men et fuldstændigt kørselsforbud for forbrændingsmotorbiler, tuk-tuk’er og motorcykler inden 2040. Men landet har også tiltrukket sig international opmærksomhed i den seneste tid for at have udstedt omfattende lovgivning, hvis implementering har vist sig problematisk. For nogle mindre lande uden egne bilproducenter eller deres datterselskaber kan en benzinbiludfasning faktisk være lettere at implementere på nogle måder. Kap Verde, som sammen med mange andre nationer over hele kloden underskrev COP26-erklæringen om at forbyde salg af nye forbrændingsmotorbiler inden 2040, satte internt sig som mål at opnå denne bedrift endnu tidligere, inden 2035. For at opnå det ville Kap Verde blot behøve at forbyde import af benzindrevne biler inden den dato.

Bannerbillede: Udfasningen af benzindrevne køretøjer kan vise sig ganske besværlig i lande som f.eks. Cambodja, hvor tuk-tuk busser og motorcykler er vidt udbredt. Foto: Vanna Phon/Unsplash

Visited 25 times, 12 visit(s) today

One Comment

  1. Steen Ole Rasmussen

    Det har kun marginal betydning, om bilen er elektrisk eller halvt elektrisk.
    Det er selve bilen, der er problemet.
    Der er ikke plads til alle de rådne biler!
    Som det ser ud lige pt., så er den store forkromede fortælling om elektrificering af den vestlige verdens bilpark voldsomt udfordret, af flere grunde:
    Der er krig mellem Vest og Rusland, alt tyder på at Kina er ved at gå i alliance med Rusland, og geopolitisk er der meget, der tyder på at Vestens afhængighed af kinesisk arbejdskraft og leverancer af grundstoffer til “den grønne omstilling”, dvs. til elektrificering, varmepumper, vind og sol, går hen og bliver omstillingens midlertidige død. For en konflikt med Kina betyder stop for omstillingen.
    Danskerne skal som resten af den aldrende vestlige verdens befolkninger til at leve med bevidstheden om, at deres stinkende overforbrug er det egentlige problem, at globaliseringen som fortælling er død, at de får svært ved at få børn fremmadrettet takket være den kemikaliesuppe, som man har skabt omkring sig, at klimaet allerede er gået amok, at store dele af verden kun har lunkne følelser for den livsstil, som man måske nok selv har drømt om at få, men at det er netop ender op med, at den sejrende livsstil er sit eget største problem.
    Den grønne omstilling er på mange måder nødvendig, men elektrificeringen af bilparken tilhører fortællingen om en syg livsstil, der ikke vil indrømme, hvor syg den er!
    Drop bilen, lad vær med at brug 10 timer om ugen på at spare 5 timer på transport med et køretøj, der samlet forpester tilværelsen for dig selv og andre på en lang række af parametre.
    Op i numsen med den blåøjede tro på det tekniske fix! Det handler om en syg livsstil, der skal lægges om. Det er grøn omstilling.

Skriv en kommentar