Det økologiske Thise Mejeri gennemfører nu store ændringer i produktionen af alle sine mejeriprodukter. Alle køer får mere plads i stalden. Det indebærer, at alle mejeriets produkter – mælk, fløde, ost, syrnet, skyr og ost – der er produceret efter 1. august lever op til kravene for 3 hjerter i dyrevelfærdsmærkningerne

Det skriver Coop Danmark A/S i en pressemeddelelse den 2.8. 2021

Selv om det gode dyreliv allerede indgår helt fundamentalt i det økologiske regelsæt, f.eks. når køer skal på græs i sommerhalvåret, så forbedrer alle landmænd, der leverer til Thise Mejeri, nu dyrevelfærden yderligere, når det gælder pladsen i stalden.

I dag er minimumskravet i økologireglerne på 6 kvadratmeter pr. ko. Thise hæver mindstekravet til 8 kvadratmeter for alle de sortbrogede køer og til 6.6 kvadratmeter for alle de noget mindre jerseykøer.

Hermed lever alle Thises mejeriprodukter op til kravene for 3 ”hjerter” i såvel Coops som i Fødevarestyrelsens dyrevelfærdsmærkning. Det gælder også for de produkter, som Thise producerer under mærkerne: Irma Øko, Änglamark og 365.

Reklamebilledet er fra Thises hjemmeside og viser direktør Poul Pedersen (med brille)

”Thises landmænd er i fuld gang med omstillingsprocesserne. Vi arbejder med en bred vifte af initiativer i forhold til, klima, natur og det gode dyreliv. Vi arbejder f.eks. indenfor klimaområdet hårdt på udfasning af soja i køernes foder, og indenfor natur og dyreliv har vi eksempelvis allerede Græsmælk, Ad Libitum-mælk og Irma-jersey. Nu kommer så initiativet mht de skærpede pladskrav til alle Thisekøerne. Der er en fælles forståelse for, at der skal ske forandringer. Vi kunne selvfølgelig bare sidde med hænderne i skødet og vente på politiske indgreb og lovgivning, men sådan tænker vi ikke på Thise Mejeri. Vi vil gerne selv tage ansvar og tage action, og det er der egentligt ikke noget nyt i,” siger direktør Poul Pedersen, Thise Mejeri.

Food-direktør i Coop, Jan Adolfsen. Pressefoto

I Coop er man meget tilfredse med forbedringerne.

”Dyrevelfærd betyder mere og mere for vores kunder, og vi ønsker fortsat at være nummer 1 på ansvarlighed i dansk dagligvarehandel. Det kan kun lade sig gøre gennem samarbejde med nytænkende og innovative leverandører og samarbejdspartnere. Med disse seneste forandringer har Thise igen vist vejen til fornyelse og forbedringer,” siger food-direktør i Coop, Jan Adolfsen.

Thise Mejeri er Danmarks næststørste mejeri indenfor økologisk mælkeproduktion, ejet af dem, der producerer mælken, de 75 økologiske landmænd, der er andelshavere.

Bannerfoto: Niels Reiter

Visited 12 times, 4 visit(s) today

Skriv en kommentar