Her er de værste byer at være bilist i. Kilde: Statista.com

TomTom har udgivet sit 2018 trafikindeks, der belyset overbelastningsniveauer i 403 byer i 56 lande. Trafikbelastningen har fortsat været stigende i løbet af det seneste årti, med næsten 75 procent af byerne i indeksrapporteringen øget eller stabile trængsler mellem 2017 og 2018. Mumbai registrerede de højeste trafikbelastningsniveauer i en hvilken som helst by sidste år, og pendlere der kan forvente at bruge gennemsnitligt 65 procent ekstra rejsetid på at sidde fast i trafikken.

Det skriver Niall McCarthy, den 6. juni 2019 for statista.com.

Niall McCarthy

 Colombias hovedstad Bogotá kommer ind på en 2. plads med 63 procent overbelastning, mens Lima kommer på 3. pladsen med 58 procent. Indien kommer igen på fjerdepladsen med chauffører i New Delhi, der har brug for 58 procent mere rejsetid. Moskva fører i Europa med trafikpropper, og chauffører på vej i den russiske hovedstad kan forvente ekstra 57 procent rejsetid. I USA har Los Angeles de værste overbelastningsniveauer, men de er stadig langt mindre end byerne i dette infografiske område på 41 procent.

I mange europæiske hovedstæder er myldretiden et absolut mareridt med lange køer og forsinkelser. Ifølge det seneste INRIX Global Traffic Scorecard havde Moskva de værste trafikpropper i en hvilken som helst hovedstad i Europa med de højst belastede bilister på 91 timer i 2017.

Pendlere venter også kofanger ved kofanger i mange timer i London og Paris. Sidste år oplevede toptrafik pendlere i Storbritanniens hovedstad ventetider på 74 timer, mens den totale tid i den franske hovedstad var 69 timer. Situationen er meget bedre i nogle af kontinentets mindre hovedstæder. Ljubljana, Sloveniens hovedstad, er et godt eksempel. Hovedstadsområdet havde en befolkning på omkring 500.000 mennesker, og de samlede forsinkelser på grund af højkonstruktion i 2017 udgjorde 21 timer.

København er ved at være godt med i det dårlige selskab.

Den eneste rigtig positive side af overbelastning er, at det er en indikator for en stærk økonomi. Det kommer naturligvis med en forfærdelig miljøpåvirkning ud over at koste pendlere betydelige mængder tid. Ralf-Peter Schäfer, TomToms VP for trafikinformation, er dog optimistisk. Han udtaler, at TomTom “arbejder for en fremtid, hvor biler er elektriske, delte og autonome, så vores fremtid virkelig er fri for overbelastning og forurening.” Han fortsætter med at sige, at “vi har teknologien til at få denne fremtid til at ske – men det kræver en fælles indsats. Fra vejmyndigheder, regeringer, bilproducenter til bilister, vi har alle en rolle at spille.”

Skriv en kommentar