Syv ud af 10 danskere vil ifølge ny undersøgelse gerne have, at supermarkeder som Coop og Rema 1000 viser forholdene for slagtekyllinger frem. I en hårdtslående kampagne giver dyreværnsforeningen nu forbrugerne en stemme, og budskabet er klart: Vis os jeres turbokyllinger – vis os virkeligheden

“Kære Rema 1000 og Coop. Tør I vise os jeres turbokyllinger?” Sådan indleder Anima sin nyeste kampagne 29. oktober 2021, som bl.a. indbefatter helsidesannoncer i 17 aviser, herunder Politiken, BT og Jyllandsposten. I kampagnen beder Anima supermarkedskæderne om lov til at dokumentere forholdene i en konventionel stald for hurtigtvoksende kyllinger.

Her er annoncen fra Anima. Vil du skrive under på en opfordring til Coop om at droppe turbokyllinger, så brug dette link

“Mange virksomheder er allerede igang med at udfase turbokyllinger, men Coop og Rema 1000 har hidtil kun taget små skridt i den retning, og det er ganske enkelt for vattet. Forbrugerne er dødtrætte af falsk markedsføring, og nu vil de gerne selv se, hvordan de såkaldte turbokyllinger opdrættes. Spørgsmålet er om supermarkederne tør vise det hele frem”, udtaler Thorbjørn Schiønning, kommunikationschef hos Anima.

Turbokyllinger af racen Ross 308 er fremavlet til at vokse fra 50 gram til over to kg på blot fem uger. Den hastige vækst medfører bl.a. nedsat immunforsvar, organsvigt, gangproblemer og vejtrækningsbesvær. Disse forhold ønsker Anima i samarbejde med supermarkedskæderne at dokumentere ved at følge et hold kyllinger fra de indsættes i stalden til de køres til slagtning.

Halvdelen af forbrugerne klar til at boykotte

Som en del af kampagnen har Anima fået foretaget en forbrugerundersøgelse af YouGov og resultaterne viser, at danskerne har meget markante holdninger. Her er de fem mest fremtrædende*:

  • 4 ud af 5 danskere synes, at dyrevelfærd er vigtigt
  • 57% mener at supermarkedernes markedsføring af turbokylling ikke er retvisende
  • 7 ud af 10 danskere vil gerne have, at supermarkederne viser forholdene frem
  • 54% af danskerne er parate til at fravælge et supermarked, som ikke gør nok for dyrevelfærden
  • 2 ud af 3 mener at supermarkederne bør droppe turbokylling
Turbokyllinger bliver slagteklare på mindre end syv uger. Foto: Wikipedia
Thorbjørn Schiønning, Anima

“I mine øjne er tendensen klar: Turbokyllinger har ingen fremtid i dagligvarehandlen. Alle supermarkeder kan beslutte en deadline for udfasning i dag, hvis de vil. Hvis Coop og Rema 1000 føler, at forbrugerne ikke er helt klar endnu, så må det mindste vi kan forvente være, at de er klar til at slå dørene op og vise hele sandheden om kyllingernes kritisable forhold”, forklarer Thorbjørn Schiønning.

I detailhandlen har Salling Group, Lidl og Aldi allerede taget store skridt for at få turbokylling ud af butikkerne. Derudover har convenience-kæder som 7-Eleven, Circle K og Shell indført endnu mere vidtgående politikker, som både betyder langsommere voksende kyllinger samt bedre pladsforhold.

*Tallene stammer fra en forbrugerundersøgelse foretaget af YouGov for Anima. Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 1000 CAWI-interview med danskere i alderen 18+ år, i perioden 29. september – 1. oktober 2021.

Redaktionel tilføjelse

Vi har anmodet COOPs CSR-chef Thomas Roland om en kommentar til Anima-kampagnen. Den bringes her:

Thomas Roland, Coop

“I Coop er vi enige med Anima i, at der skal mere oplysning til, så flere forbrugere bliver klar over, hvad de ekstra kroner går til, når man køber en kylling, der er mærket med dyrevelfærdsmærket. Som andelsforening er oplysning og åbenhed en del af vores formål, og derfor arbejder vi med forbrugeroplysning, så forbrugerne kan træffe deres valg på et veloplyst grundlag. Og derfor synes vi også, at al fokus på dyrevelfærd er godt. Det hjælper med til at øge forbrugernes viden og opmærksomhed og forhåbentlig også deres lyst til at vælge bedre velfærd, når de køber kylling. Det er også derfor, vi har lavet vores eget dyrevelfærdsmærke med fire trin – for at vi kan invitere flere kunder med på en rejse mod bedre velfærd.

Tidligere var Herregårdskyllingerne fra Frijsenborg af racen Ross 308, der er bedre kendt som turbokyllingen med en levetid på 33-36 dage.  I dag er Frijsenborg Herregårdskyllingerne af en langsomt voksende race, nemlig af racen Ranger Gold, der vokser i et naturligt tempo. Med den længere levetid på 36% bliver kyllingerne derfor sundere og stærkere.

Coop driver dog ikke landbrug, så vi kan ikke selv invitere indenfor i staldene. Men Samvirke har som medie spurgt en af vores leverandører om adgang til at fotodokumentere i stalden. Tilbage i 2018 blev det i samarbejde med leverandøren til en fotodagbog fra produktion af Ross 308-kyllinger, som netop er fulgt gennem opvæksten. Reportagen ligger på Samvirke.dk, så enhver kan se, hvordan produktionen ser ud. I dag er leverandøren gået over til langsomt voksende race, men produktionen ser ellers identisk ud.

I øvrigt er der også hvert år til ”Åbent Landbrug” konventionelle kyllingeproducenter, som inviterer indenfor, til dem der vil se produktionen med egne øjne. Her håber jeg, at mange forbrugere tager med. Så åbenhed om produktionen er godt – og mere åbenhed er endnu bedre.

“Når du står med en produktion af den størrelse, er boykot ikke den rigtige vej at gå. Her skal man i stedet forbedre forholdene for standardproduktionen. Man skal forbedre racen gennem avlsarbejde. Og man skal gøre det muligt for kunderne at vælge alternativer til. Og det er netop det, vi gør, og som vi heldigvis også fra branchen og slagterierne – og fra vores kunder – møder anerkendelse for”

Når vi kigger på vores salg i dag, er næsten 90% af alle de kyllinger, vi sælger (fersk, frost, forarbejdet – det hele lagt sammen) helt almindelige danske kyllinger af racen Ross 308, som er den danske standardkylling i dag. Det er den race, Amina gerne vil have os til at stoppe salget af.

Men når du står med en produktion af den størrelse, er boykot ikke den rigtige vej at gå. Her skal man i stedet forbedre forholdene for standardproduktionen. Man skal forbedre racen gennem avlsarbejde. Og man skal gøre det muligt for kunderne at vælge alternativer til. Og det er netop det, vi gør, og som vi heldigvis også fra branchen og slagterierne – og fra vores kunder – møder anerkendelse for.

På fersk kylling – altså det, som de fleste kunder nok forbinder med ”kylling i supermarkedet” – er knapt 30% af vores salg fra kyllinger med forbedret velfærd. Og andelen er heldigvis stigende år efter år. Men det er en hårfin balancegang. Når vi f.eks. i en lille butik introducerer velfærdskylling stiger vores madspild til ca. det dobbelte af, hvis vi kun sælger standardkylling. Så vi udvider sortimentet i den takt, at vi har vores kunder med. Også selvom Anima synes, det går for langsomt.

Mit håb er dog, at deres kampagne vil få flere til at vælge dyrevelfærdsmærkede kyllinger til.”

Bannerfoto: Afra Ramio/Unsplash

Visited 25 times, 9 visit(s) today

Skriv en kommentar