Et af hovedargumenterne for den øgede økonomiske ulighed er netop, at investorer tager større risici. Alligevel viser den grønne trepart, at landbrugets ejendomsbesiddere ligesom bankerne under finanskrisen, kan regne med et helt andet socialt sikkerhedsnet end almindelige lønmodtagere. Foto til download fra Piqsels

Når storbønder, minkavlere eller cementaktionærer bliver ramt, kompenseres de krone for krone. Når det går ud over værftsarbejdere og syersker, får de en fyreseddel og et AMU-kursus. Den grønne trepart viser, at den nuværende politiske model for at løse den grønne omstilling er uholdbar. For regningen ender hos dem, der ikke sidder med ved bordet

Det skriver Christoph Ellersgaard og Rune Møller Stahl, begge Copenhagen Business School (CBS).

Mod slutningen af sommeren kom en overset komplikation ved den grønne trepartaftale frem. Nemlig at den kommer til at koste vandværkerne – og dermed alle danskere, som jo er kunder og medejere af disse – omkring 30 mia. kr. ifølge Danva, vandværkernes interesseorganisation. Årsagen er, at den grønne treparts jordopkøb vil hæve jordpriserne. Det betyder, at vandværkerne skal betale mere for at købe jord fri af landmændene, hvor der ikke må bruges sprøjtegifte.

Carl-Emil Larsen (th.), som er direktør i Danva, frygter stigende vandpriser for forbrugerne som konsekvens af aftalen om et grønt Danmark. Han siger: – Vi har behov for at have jord, hvor man ikke anvender pesticider, og for at beskytte det er vi nødt til at betale kompensation. Når der sker så stor en omvæltning af jord, som den grønne trepart lægger op til, vil markedskræfter trække jordpriserne op – og så skal vi betale landmændene mere for at stoppe med at sprøjte. Til venstre for Carl-Emil Larsen står økonomiminister Stephanie Lohse (V) og Henrik Dam Kristensen (S). Foto: Danva/Karsten Bjørno

Der er uenighed mellem DANVA og regeringen om størrelsen af beløbet, men uanset beløbets størrelse betyder det, at den grønne trepart gør det dyrere at skænke giftfri postevand op til sine børn. Det er åbenlyst uretfærdigt for de almindelige danskere, der skal betale for Landbrugets uvilje til at bidrage til den grønne omstilling. Men det udgør også et bredere problem for den danske klimapolitik.

For hvis regningen for den grønne omstilling tørres af på den brede befolkning, særligt i et samfund med støt stigende økonomisk ulighed, bliver chancerne for at vinde bred opbakning til den nødvendige klimahandling markant forringet.

Problemet skyldes to dogmer for, hvordan vi gennemføre politiske reformer i Danmark. For det første, at disse skal ske gennem et elitekompromis, hvor etablerede interesser sætter dagsordenen for hvilke løsninger, der er mulige. For det andet, præmissen for alle reformer er, at de største formuer og erhverv skal sikres mod økonomiske tab, som følge af de beslutningerne.

Hvorfor skal netop disse syv parter nikke ja til et legitimt kompromis? Hvor var Friluftsrådet og turistbranchen – eller Landdistrikternes Fællesråd? Er det rimeligt at de få promille af befolkningen, der er gårdejere og repræsenteret gennem Landbrug & Fødevarer skal tages i ed. Dækker Danmarks Naturfredningsforening faktisk flertallet af danskernes bekymringer, når det kommer til, hvordan klima, bæredygtighed og naturkonservering skal vægtes over for hinanden? Pressefoto fra Klimaministeriet/Adam Rieper

DEN GRØNNE TREPART blev lanceret som en genopdagelse af en klassisk dyd i skabelsen af det danske samfund. Nemlig trepartsaftalen mellem arbejdsgivere, lønmodtagere og staten. Sådanne korporatistiske aftaler dannede grundlaget for den danske arbejdsmarkedsmodel og en form for kompromis mellem etablerede eliter – den økonomiske overklasse af virksomhedsejere – og nye eliter – fagbosserne, der besad organisatoriske magtressourcer.

Udfordringen ved en sådan model er to ting. For det første, hvem der har ret til at sidde med ved bordet – altså hvem, der anses for at repræsentere legitime interesser – og for det andet, hvis interesser, der hermed gøres ukrænkelige.

I den grønne trepart sad syv parter. Landbrug og Fødevarer, arbejdergiverne i Dansk Industri, Fagforbundnene for industriarbejderne i Dansk Metal og slageriarbejderne i NNF, regeringen og KL samt Danmarks Naturfredningsforening. Oplægget synes at have været, at hvad disse syv parter kunne enes om, var et legitimt kompromis.

MEN HVORFOR SKAL netop de syv parter nikke ja til et legitimt kompromis? Er det rimeligt at de få promille af befolkningen, der er gårdejere og repræsenteret gennem Landbrug & Fødevarer skal tages i ed. Dækker Danmarks Naturfredningsforening faktisk flertallet af danskernes bekymringer, når det kommer til, hvordan klima, bæredygtighed og naturkonservering skal vægtes over for hinanden? Hvorfor er et af to deltagende fagforbund stærkt afhængige af svinelandbruget, mens det andet efterhånden har tættere bånd til industrien end til den øvrige fagbevægelse?

Resultatet af treparten blev da også præcis som man kunne forvente. Landbruget kompenseres på minkfarmer-niveau for at sikre areal til mere skov, alt imens vi fortsat skal producere svin baseret på soja fra afskovede områder i Sydamerika. Og vi andre som nævnt kan se frem til først at betale 40 mia. kr. for trepartsaftalen og derefter 30 mia. kr. mere for rent vand.

Den grundlæggende udfordring ved den grønne trepart er, at de danske elitekomprommiser ikke er i stand til at håndtere udfordringer, der vedrører ulige fordeling af ejendom. Den danske landbrugsjord er gennem årtier blevet mere og mere centraliseret. Hvis man har været så heldig at ens forældre og bedsteforældre var blandt dem, der formåede at holde fast i og opkøbe jord fremfor at lukke deres bedrift, er denne ejendom urimeligt godt beskyttet.

Ejendomsrettens ukrænkelighed fortolkes fundamentalistisk som en rettighed til at være sikret ens eller bedre vilkår for forrentningen af denne ejendom i al fremtid. Altså at det også er et angreb på ens ejendom, hvis man fx begrænses i at udlede klimagasser eller forurene drikkevand. Selvom det selvsagt kan begrænse andres frihed og livsvilkår betragteligt. Økonomen Thomas Piketty har beskrevet den særstatus som de store formue ejere nyder, som en helliggørelse af ejendom.

DET PARADOKSALE er, at det kun er ejendomsbesiddere, der kan gøre krav på beskyttelse mod, at deres indtjeningsmuligheder, som følge af globale udviklinger. Når det er storbønder, minkavlere eller cementaktionærers indtægt, der rammes, kompenseres man krone for krone. Når det gjaldt værftsarbejdere og syersker, hvis arbejdspladser blev udflyttet som produkt af globaliseringen, fik man en fyreseddel og et AMU-kursus.

Christoph Ellersgaard, CBS
Rune Møller Stahl, CBS

Det er særlig ironisk, fordi et af hovedargumenterne for den øgede økonomiske ulighed netop er, at investorer tager større risici. Alligevel viser den grønne trepart, at landbrugets ejendomsbesiddere ligesom bankerne under finanskrisen, kan regne med et helt andet socialt sikkerhedsnet end almindelige lønmodtagere.

Der er ingen tvivl om, at den grønne omstilling kommer til at koste. Men hvis vi fortsætter, hvor den grønne trepart sluttede og lader de etablerede interesser bestemme, hvem der skal kompenseres og dermed sender regningen videre til dem, der ikke var med ved bordet, kommer der snart et folkeligt opgør. Der må skabes en klimapolitik, der tager hensyn til folk flest fremfor at give vetoret til Tordenskjolds soldater i kernen af magteliten.

Bannerbillede: Penge er magt. Foto: Piqsels

Visited 4.028 times, 4.029 visit(s) today

Kommentarer

  1. Lars Bäckström Nielsen

    Hvem starter det folkelige oprør, som nævnes i artiklen. Sådan noget skal planlægges og koordineres.
    Det er ikke nok, at skrive i et medie., som jeg bakker meget op om. Jeg har ikke “gaverne” til at arrangere noget, men rejser gerne til København til demonstrationer foran Christiansborg med sammen med 2-3 hundrede tusinde andre harmdirrende folk, som har fået nok af især landbrugets ødelæggende adfærd i forhold til rent drikkevand, forurening af luft og vandmiljøet. Der må være nogen, der magter at organisere protestaktione. Jo før jo bedre.

  2. Ulla Gottliebsen

    Udnævnelsen af Jeppe Bruus som minister, der skal sikre implementeringen af trepartsaftalen, vil næppe modvirke de problemstillinger vedrørende ulighed, der fremlægges i artiklen.

    Som Skatteminister stod Jeppe Bruus fadder til markant øget beskatning af de tusindvis af små landbrug, der var åndehuller for natur spredt over landskabet. Jordtilliggender til disse små landbrug sælges til storlandbrug, hvorefter beskatningen straks ryger ned i “normalt” leje – dvs nedsat for landbrugsjord. Skattereformen og dens administration har således fremmet omlæggelsen af naturnært drevne smålandbrug til storlandbrug og fremmet centralisering af ejerskab til jorden.

    Bemærkelsesværdigt er også, at den nye trepartsministers taler for, at skove kan “toppes” med vindmøller, og at solcelleanlæg sagtens kan etableres på arealer, der udlægges til biodiversitetsformål.

  3. Ulla Gottliebsen

    Specificering:
    Jeppe Bruus forestod implementeringen af den ejendomsvurderingslov, der indebar voldsom øgning af grundskyld for små naturnært drevne landbrug. Stigningen blev begrundet i fiktive potentialer for arealudnyttelser – eksempelvis udstykning, selv om lokalplaner, skovbyggelinjer og fredninger umuliggjorde dette. Der kan ikke klages, da vurderingerne er foreløbige.
    Jeppe Bruus er en “stærk spiller” – på trods af sin stille fremtoning.

  4. Jan Stampe Nielsen

    Igen og igen: Hvem har valgt de nuværende magthavere? Og se til hvad der sker til november, hvor de desværre er nødt til at afholde valg.

    • Lars Bäckström Nielsen

      Jeg er ikke helt med på, hvad der ligger i dit, for mig kryptiske/sarkastiske indlæg.
      Jeg forstår det første som det har vi selv?
      Valg til november er vel kommunalvalget, hvor vi vel ikke kan flytte så meget landspolitisk?
      Kan du uddybe det nærmere?

  5. Jan Stampe Nielsen

    Ja, vi har netop selv valgt – såvel på landsplan som på kommuneplan. Og valget har derfor/er derfor vores og så må vi tage følgerne.
    Magteliten findes på alle planer – såvel på Christiansborg, som i Regionerne og på det kommunale plan og de forstår at bruge den. Prøv at læse hvad de beslutter!

Skriv en kommentar