Omkring 1.300 kg plantefrø bliver i disse dage spredt ud over 14 hektar nøgne jordvolde omkring Femern Bælt-projektets tunnelbyggeplads ved Rødbyhavn. Plantearterne er nøje sammensat ud fra deres evne til at tiltrække insekter og skal styrke den lokale biodiversitet. Pressefoto fra Sund & Bælt

Omkring 1.300 kg plantefrø bliver i disse dage spredt ud over 14 hektar nøgne jordvolde omkring Femern Bælt-projektets tunnelbyggeplads ved Rødbyhavn. Plantearterne er nøje sammensat ud fra deres evne til at tiltrække insekter og skal styrke den lokale biodiversitet

Femern Bælt-projektets tunnelbyggeplads ved Rødbyhavn er omgivet af flere kilometer nøgne jordvolde, der er lavet af opgravet havbund til Femern Bælt-tunnelen. Voldene udgør først og fremmest et dige, der skal beskytte Lolland i tilfælde af stormflod. Samtidig er de forhøjet, så de beskytter lokalområdet mod støj- og lysgener fra tunnelfabrikken.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra Sund & Bælt den 11. september 2024.

I disse dage er Sund & Bælt gået i gang med at tilså de bare jordvolde med en nøje udvalgt blanding af planter, der er blevet sammensat ud fra deres evne til at tiltrække insekter, deres robusthed og egnethed til at vokse på skrænterne.

Målet er at skabe et attraktivt område for insekterne og dermed styrke biodiversiteten i hele området, fortæller Ditte Hjort, der er projektleder og står i spidsen for Femern Bælt-projektets mange initiativer for at skabe mere og bedre natur i forbindelse med byggeriet af den 18 kilometer lange tunnel til Tyskland.

”Vores mål med at beplante voldene er, at de med tiden kan blive gode levesteder for mange arter. Når sommerfugle, netvinger, bier og biller dukker op, så vil dyrearter, der er afhængige af insekterne for føde, følge efter. Det gælder f.eks. fugle og truede dyrearter som padder og firben”, siger Ditte Hjort.

Hvis ikke voldene bliver tilsået, vil det tage betydeligt længere tid, før de er grønne, og de vil primært blive dækket af græsarter, som ikke i samme grad styrker mangfoldigheden.

Lungholm Sø er et væsentligt biodiversitetsprojekt mellem Rødby Havn og Hyllekrog-tangen. Søen er anlagt med fugleøer som rævesikre ynglepladser. Pressefoto fra Sund & Bælt.

Blomsterfrø af lokale arter

Sankt Hans Urt er en af de lokale blomsterplanter, der udsås på de 14 hektar jordvolde. Foto: Wikipedia.

Den første etape af beplantningen gælder de omkring 140.000 kvadratmeter jordvolde ved byggepladsen, hvilket er et areal, der svarer til 14 hektar eller mere end 150 parcelhusgrunde. Til det skal der bruges næsten 300 kg frø fra forskellige blomster og over 1000 kg græsfrø, der sikrer voldene mod erosion.

Den særlige Femern-frøblanding består af velkendte, lokale arter som gul snerre, engelsk græs og sankthansurt.

Næste etape bliver at benytte Femern-frøblandingen til beplantningen af de mange kilometer volde langs den kommende jernbane og motorvej til Femern Bælt-tunnelen. Det drejer sig om et areal på yderligere omkring 50 hektar.

”I Sund & Bælt bygger vi med naturen på en måde, så vores projekter bidrager positivt til det lokale dyre- og planteliv. Det gælder naturligvis også, når vi skal beplante vores mange kilometer volde. På den her måde bidrager vi med grønne korridorer for insekterne og en flot naturoplevelse for beboerne i området og fremtidens trafikanter”, siger Ditte Hjort.

Femern Bælt-projektets mange naturtiltag

I forbindelse med etableringen af Femern Bælt-tunnelen mellem Danmark og Tyskland bliver der skabt en stribe små og store naturområder til glæde for planter, dyr og mennesker.

Vil du vide mere, kan du kontakte:

Andrew Crone-Langkjær

Kommunikationskonsulent hos Sund & Bælt

Tlf: +4542262600  acl@sbf.dk

Bannerbillede: Rødbyhavn. Pressefoto fra Sund & Bælt.

Visited 960 times, 960 visit(s) today

Skriv en kommentar