Kampagne_jeanettLandbrug & Fødevarer har siden 2011 brugt mere end 60 millioner kroner på en imagekampagne, der skulle forbedre befolkningens opfattelse af agroproducenterne. Pengene er spildt, fastslog kommunikationschef i Huset Venture, Jeanett Dian Amonsen i et indlæg på planteavls-konferencen i Herning 15. januar.

Reklamekampagnen, “Fremtiden er ikke så sort, som den har været”, har simpelthen ikke virket.

“Jeg har da set den en gang i fjernsynet og jeg kan da også godt huske Jørgen Leth, men den har ikke ændret mit syn som forbruger på landbruget. Jo måske en halv procent,” siger Amonsen.

Hun talte på planteavlskonferencen under overskriften »Er landbruget blevet mere nice«. Og nej, ikke ifølge hende.

»Min opfattelse som typisk byboer og forbruger er blandt andet, at landmænd er dygtige og disciplinerede, men også kulturelle ignoranter, og at der er gift i alle fødevarer, og at I udnytter staten og EU. Uden støtte ville der ikke være et landbrug.

Og jeg tror bestemt ikke, at jeg er alene med de holdninger. Jeg spurgte mine 800 Facebookvenner om deres indtryk af dansk landbrug inden, jeg tog herover. Det var bestemt ikke for børn. Så nej, landbruget er ikke blevet mere nice,« siger hun.

Kommunikationsdirektør i Landbrug og Fødevarer, Leif Nielsen, deltog også i oplægget, og han havde en helt anden holdning til den milliondyre kampagne.

Han fremlagde flere eksempler på, at reklamekampagnen har virket. Han påstod, at en undersøgelse har vist, at 17 procent flere folk nu synes godt om landbruget end før kampagnen,  og at 75 procent af befolkningen kan huske den, og at der nu er langt mere politisk goodwill til landbruget.

Leif Nielsen afslørede, at det var lykkedes Landbrug & Fødevarer at få sit kampagnebudskab spredt ganske gratis på samtlige danske gymnasier, dog uden at gå i detaljer med hvordan.

“Det største for mig var, da alle landets gymnasieelever til 3. g danskeksamen skulle beskrive Danmark med udgangspunkt i landbruget og vores reklamekampagne, sammen med “Der er et yndigt land”. Der er også flere universitetsstuderende, der skriver speciale i den,” fortalte Leif Nielsen.

Se et eksempel fra den dyre kampagne.

Planteavlskonferencen fandt sted i Herning i dagene 14.-15. januar og var arrangeret af Landbrug & Fødevarers såkaldte Videncenter for Landbrug sammen med Århus og Københavns Universiteter. Konferencen blev dog betalt af en række leverandører til de danske agroproducenter med Dansk Planteværn (tidl. Agrokemi), som den fremmeste. Dansk Planteværn er en lobbyvirksomhed for de internationale producenter og forhandlere af kemiske sprøjtemidler, bl.a. til landbrug og gartneri.

Til trods for den hårde kritik har Landbrug & Fødevarer  besluttet at investere yderligere 30 millioner kroner i en treårig forlængelse af kampagnen. Det skriver Børsen 28. januar.

– Vi har haft rigtig stor succes med kampagnen de første tre år og vil fortsætte kampagnen de næste par år. Hvordan vi gør det, arbejder vi fortsat på, og vi vil nok gøre det lidt anderledes. Vi vil gerne gøre der mere inkluderende og få alle danskere med, siger kommunikationschef i L&F Leif Nielsen til Børsen.

Med de ekstra 30 millioner kroner nærmer det samlede budget for kampagnen sig 100 millioner kroner over seks år.

Comments are closed.