Her er nogle af de børn, Landbrug & Fødevarer forsøger at lokke til at spise bacon. Skærmbillede fra facebook

Kommentar af Kjeld Hansen, gårdejer og journalist

KOMMENTAR – Siden slutningen af 1990’erne har flere og flere unge fravalgt svinekødet på menuen. Det har skabt uro hos lobbyisterne i Landbrug & Fødevarer. Det er ellers et fornuftigt valg både med hensyn til sundhed og klima at fravælge flæsket, fordi forekomsten af overvægt i Danmark ifølge Sundhedsstyrelsen (2018) er steget markant inden for de seneste årtier, især i de yngste aldersgrupper.

Men nej – de unge bør og skal spise mere flæsk, mener landbrugets lobbyister.

Børn opfordres til at kommunikere direkte med marketingsfolkene for at deltage i gratis konkurrencer. Skærmbillede fra facebook

Derfor kører Landbrug & Fødevarer sammen med Tulip i Randers en kampagne, hvor voksne mænd med alle midler prøver at lokke mere svinekød i børn og unge. Kampagnen, der faktisk hedder ”Love Pork”, har et budget på 22 mio. kr. og benytter sig af alle de nyeste værktøjer for psykologisk markedsføring.

Børnene og deres familier bombarderes på de sociale medier med konkurrencer, spil, strikkeopskrifter, T-shirts, bankospil og skjult påvirkning gennem de såkaldte influencere, ofte i skikkelse af populære børneTV-kokke. Alt sammen under det samme dumme motto ”Jeg elsker bacon”.

Den populære børnekok, Micki Cheng, lokker med præmier for 10.000 kr. i en omgang julebanko for børn. Skærmbillede fra facebook

Helt utilstedeligt og i strid med reglerne for markedsføring bearbejder landbrugets marketingsfolk børnene på de sociale medier. De kommunikerer direkte med dem og får dem til at fortælle om deres oplevelser i familiens skød, om deres yndlingsretter med bacon, opfordrer dem til at indsende feriebilleder, fortælle om familiens madplaner, præsenterer gaveideer (med bacon) til Fars dag, spille bankospil om bacon, osv.

BørneTV-kokken Micki Cheng er et eksempel på skjult påvirkning gennem de såkaldte influencere, som Landbrug & Fødevarer benytter sig af. Kokken har også bearbejdet børn for COOP. Skærmbillede fra facebook

Her går Landbrug & Fødevarer langt over stregen. Her er ingen anstændig optræden overfor børn og unge eller ordentlighed overfor deres forældre. Jeg er sikker på at kunne tale på rigtig mange familiers vegne, når jeg sender et højt og tydeligt budskab til Landbrug & Fødevarer og de danske svineproducenter: Fingrene væk fra vores børn – de skal ikke lokkes til at spise bacon!

Visited 12 times, 6 visit(s) today

Kommentarer

  1. Jan Stampe Nielsen

    Altså hr. Kjeld. Landbrug og fødevarer sammen med etik, moral og anstændighed er en total umulighed. Grådigheden æder alt. Desværre også fornuften på christiansborg – om en sådan ellers findes. Øf

  2. Kjeld Hansen

    Mener du virkelig det? Der må sgu da findes bare en håndfuld ordentlige familiemennesker, der gerne vil have sig frabedt, at deres børn manipuleres på denne måde til at spise mere bacon? Hvad med alle planteavlerne, for pokker? Eller økologerne?

  3. Leif Iversen

    Ren usmagelig baconindoktrinering,-føj!

    • Kære Leif Iversen – på denne side bruger vi ikke henvisninger til Det Tredje Rige og alle dets uhyrligheder. Derfor er der rettet i dit indlæg.

      • Leif Iversen

        Kære Kjeld Hansen tusind tak det var en smutter, og hvis jeg selv kunne rette det, ville jeg have gjort det.

  4. Pingback: Økodag: 130.000 har bestilt billet til at se køerne springe på græs | Gylle.dk

  5. Pingback: 150.000 elever skal lære om rodfrugter | Gylle.dk

Skriv en kommentar