Folketingssalen.

Vi skal langt ned i vores offentlige administration for at forstå, hvordan miljøpolitik bliver negligeret. Jo længere jeg trænger ind i forståelsen af systemet, jo mere kafkask bliver det. Det jeg ser er blandt andet, at uformelle processer erstatter de juridisk og fagligt set logiske procedurer. Det skriver Theresa Scavenius, MF

*Kafkask, (efter den tjekkiske forfatter Franz Kafka (1883-1924)), om en situation, stemning mv. der er absurd på en skræmmende måde eller mareridtsagtig.

I forbindelse med mit arbejde med lovforslaget om 3. Limfjordsforbindelse i foråret blev jeg interesseret i at forstå, hvordan Miljøstyrelsen bliver inddraget i arbejdet med miljøkonsekvenserne for lovforslaget. Fordi det fortæller os noget om, hvorvidt og hvordan regeringen og staten forholder sig til miljørisici.

Jeg har derfor stillet en række spørgsmål til miljøministeren for at få belyst dette i højere grad, samt søgt aktindsigt i korrespondancen mellem Miljøstyrelsen og Vejdirektoratet, da min erfaring er, at ministrene sjældent giver fyldestgørende svar.

Uformelle processer erstatter formelle juridiske procedurer

Det jeg læser ud af svarene og materialet er, at vores stat i høj grad anvender uformelle processer og møder i stedet for de formelle juridiske procedurer, som er vedtaget gennem EU.

Den formelle procedure ville være, at der laves en miljøkonsekvensrapport, som kommer i høring, og først derefter udformes lovforslaget, som også kommer i høring. Alt sammen inden det kommer i Folketinget til parlamentarisk behandling.

Den formelle procedure blev ikke fulgt i forbindelse med lovforslaget om 3. Limfjordsforbindelse. I stedet lavede transportministeriet en uformel proces, en såkaldt “parallelhøring” af konsekvensrapport og lovforslag.

Jeg har spurgt indtil hvorvidt miljøministeren mener det er en hensigtsmæssig og juridisk gyldig proces. Han svarer, at det ser han og Miljøstyrelsen ikke nogle “miljøfaglige hindringer” i. De har blot en “opmærksomhed omkring” at det miljøfaglige grundlag skal være “fyldestgørende beskrevet”.

Der er altså en uformel “opmærksomhed” på miljøkonsekvenser fremfor en formel procedure, hvor der er konkrete lovkrav til proceduren, der skal overholdes.

Bagvendt logik

Dertil kommer, at tidsfristen for høringssvar til lovforslaget var før tidsfristen for høringssvar til miljøkonsekvensvurdering. Det vil sige, at den uformelle proces i den grad vender den formelle procedure på hovedet. Det er sandsynligvis ulovligt, men også ulogisk.

Lovgivning bliver ikke implementeret og efterfulgt

Så selvom vi har en masse stram miljølovgivning i Danmark og EU, administrerer staten altså på en måde, der i praksis ikke tager lovgivningen seriøst. Staten administrerer ikke ud fra de formelle procedure, men i stedet har i høj grad erstattet dem med uformelle møder og processer.

Det samme ses tydeligt i et svar om et manglende høringssvar om asbestforurening. Her har Miljøstyrelsen ikke indgivet et formelt høringssvar, fordi – som de siger – Vejdirektoratet har “redegjort for, hvordan evt. fund af asbestforurening vil blive håndteret”, og derfor har “Miljøstyrelsen ikke medtaget bemærkninger om asbestforurening”.

Det burde være direkte modstridigt med al europæisk miljølovgivning, der meget klart kræver, at alle betydelige påvirkninger skal være belyst. Men det er vores styrelser og ministerier åbenbart ikke særligt optaget af.

Det blev også bekræftet af advokat Eskil Nielsen til Klimafolkemødet, hvor jeg deltog i en debat med ham og forholdet mellem juridiske og politiske vej til klimapolitik. Han er Klimabevægelsens advokat i sagen om Lynetteholmen. Eskil Nielsen gav udtryk for, at selv domstolene i Danmark ikke anser international miljølovgivning, såsom VVM-direktivet om miljøkonsekvensvurderinger, som tungtvejende.

Han håber nu på at kunne føre sagen om Lynetteholmen videre til EU, men her havde han endnu en vigtig pointe, at det er enormt ressourcekrævende at løfte en bevisbyrde imod en helt stat. Ressourcer som borgerbevægelser sjældent har. Derfor strander de fleste sager.

Grønne Demokrater

Giv en vælgererklæring, husk at bekræfte den, og spred budskabet og snak med dine venner og kollegaer om de også har igangsat en vælgererklæring.

Bannerbillede: Storm over den jyske vestkyst. Privatfoto

Visited 696 times, 15 visit(s) today

Kommentarer

  1. Leanette Svensson

    Borgerforslag om at Danmark skal bruge korrekt EU lovgivning i stedet for, som jeg ser det – en korrupt procedure til at tryne miljøsager. Er det djøffere
    i stedet for biologer, der er ansat i ministeriet?
    “I Danmark findes ikke korruption”

  2. Jan Henningsen

    Jeg

  3. Jan Henningsen

    Jeg har en finger med i dette spil. Al det her jurasnak har jeg ingen mening om. I sommeren 2023 var jeg med lokale aktører rundt i området hvor motorvejen skal anlægges. Her ligger der alle steder asbest i rå mængder og ved det kommende gravearbejde bliver der rodet rundt i asbesten. Det kommer til at støve og ved vestenvind bliver alt dette støv fordelt ud over Aalborg. På bunden af Limfjorden ligger asbeststøv, der – når der graves i det – spredes ud i omgivelserne. Hvem har ansvaret når asbest relaterede sygdomme breder sig her ?

  4. Carsten Troelsgaard

    “Her ligger der alle steder asbest i rå mængder”

    Det var da underligt. Jeg har leget i området de sidste 4 år med min kajak uden at have set de asbestplader du formodentlig henviser til. Jeg er ret sikker på, at du ikke ville kunne skelne asbest-støv fra andet finkornet materiale .. med mindre du har udstyr til det. Ærgerligt at du ikke fik taget et foto af herligheden så vi kunne tage dine ord for gode vare.

Skriv en kommentar