DR-journalisten ”glemte” at fortælle, at Christian Lund slet ikke er en helt almindelig bondemand eller mælkeproducent, men derimod godsejer og formand for de danske kvægavlere hos Landbrug & Fødevarer. Skærmbillede fra TV-avisen

Indslag i TV-Avisen fortalte ikke at almindelig bondemand i virkeligheden var storlobbyíst for landbruget. Man ”undlod væsentlige oplysninger i forhold til seernes forståelse”

Af journalist Jørgen Øllgaard

Mere end to måneder efter klagens indlevering (3.okt.) har DRs Lytter- og Seer-redaktør givet fuld medhold. Det sker efter, at TV-avisens redaktionsleder først affærdigede klagen med en beklagelse.

DR misinformerer groft i landbrugsindslag

Klagen handlede om manglende deklaration af en magtfuld kilde i et fem minutter langt indslag i TV-avisen (mandag d. 2. oktober). Indslaget handlede om den aktuelle CO2-afgift, som landbruget står til at blive pålagt, fordi branchen er kilde til 35 procent af den danske CO2-udledning.

DR burde have oplyst, at den medvirkende landmand og Venstremand Christian Lund er formand for alle Landbrug & Fødevarers kvægproducenter, og at kilden dermed også sidder i Landbrug & Fødevarers hovedbestyrelse. Skærmbillede fra TV-avisen

Indslaget var entydigt mikrofon-holderi for landbrugets lobbyinteresser: ”650 køer skal hver dag fodres og malkes på Christian Lunds gård i Skodborg i Sønderjylland”, sagde DR-reporterens speak, mens man så billeder af bondemand Lund, der klappede sine velnærede og højtproducerende malkekøer ude på en grøn græsmark og inde i stalden. ”Men nu trues den travle hverdag i staldene af en CO2-afgift…”, lød det dramatiserende fra reporteren.

Landbrugslobby-venligt indslag

Indslaget var imidlertid tendentiøst og landbrugslobbyvenligt og åbenlyst misinformerende i forhold til almindelig deklaration af kilder. Journalisten ”glemte” at fortælle, at Christian Lund slet ikke er en helt almindelig bondemand, derimod godsejer og formand for de danske kvægavlere.

Det klagede gylle.dk over. Men efter at klagen blev fejet ind under gulvtæppet med en ”beklagelse” i brev til gylle.dk fra DR-Nyhederne, ankede gylle.dk over, at fejlen ikke blev erkendt og offentliggjort. Og det får man nu ret i den ANKEBERETNING, som er offentliggjort på Lytternes og Seernes Redaktørs hjemmeside:

 ”Kilden medvirkede som ”mælkeproducent” og ”venstremand”, der udtalte sig om landbrugets rolle. Det fremgik ikke, at kilden også er centralt placeret i interesseorganisationen Landbrug og Fødevarer”, skriver lytternes og seernes redaktør, som ”giver klageren medhold i, at DR burde have oplyst, at den medvirkende landmand Christian Lund er formand for alle Landbrug & Fødevarers kvægproducenter, og at kilden dermed også sidder i Landbrug & Fødevarers hovedbestyrelse… ” (Se ANKEBERETNING).

Ankeafgørelsen siger, at TV-avisens indslag ”undlod væsentlige oplysninger i forhold til seernes forståelse” og at en beklagelse var utilstrækkelig i forhold til manglens grovhed. Fejlen burde være offentliggjort på Fejl & Fakta på dr.dk.

Bannerbillede: Køer er ikke bare køer, og det er bondemænd heller ikke. Privatfoto

Visited 23 times, 8 visit(s) today

One Comment

  1. aagesenbr176100

    Det manglede da også bare – jeg havde nu gerne læst læst en erkendelse af den sløsen der fandt sted på forskelsbehandling. En ting gylle.dk med rette fortjener.

Skriv en kommentar