Som tilskuer fornemmer man både stanken og fluernes surren – og svineproducentens foragt for de dyr, han arbejder med. Alle billeder på dette opslag er fra udstillingen

Landskabsmalerier af Allan Otte udstilles på Fuglsang Kunstmuseum i dagene 21. april – 12. september 2021

Allan Otte

Siden sin afgang fra Kunstakademiet i København i 2007 har Allan Otte betaget publikum og anmeldere med sine smukke og overraskende skildringer af det danske landskab.

Det er imidlertid ikke landskabet i sin traditionelle og romantiske version, der interesserer Allan Otte. I stedet er han interesseret i at se bagom idyllen og ind i den moderne virkelighed. Allan Otte (født 1978) er en af de mest bemærkelsesværdige malere på den hjemlige kunstscene.

Her hersker sjældent lutter idyl. Tværtimod. Døde grise, havarerede biler og robotsåmaskiner er nogle af de figurer, der befolker billederne.

I sine værker tager Allan Otte et opgør med 1800-tallets nationalromantiske landskab. Det landskab som danske guldaldermalere som C. W. Eckersberg (1783-1853) og hans elever dyrkede i 1830’erne og 1840’erne, og hvor de fejrede det, som de opfattede som typisk dansk. Der er milevidt fra disse oftest solbeskinnede, idylliske skildringer til Allan Ottes nøgterne landbrugslandskaber. Her hersker sjældent lutter idyl. Tværtimod. Døde grise, havarerede biler og robotfodermaskiner er nogle af de figurer, der befolker billederne.

Allan Otte vil ikke skønmaleriet. Han, som selv er opvokset på en gård, vil vise os naturen, som vi virkeligt omgås den og virkeligt anvender den

Naturen er ikke romantisk, det er en produktionsnatur. Og så alligevel. For mellem de grå betonhaller og de store gårde er der også elementer af stor skønhed. En klar, blå himmel udført med airbrush, snoede landeveje og vidtstrakte marker, møjsommeligt malet med kunstnerens signaturpenselstrøg, der set tæt på trækker synlige linjer i malingen og er inddelt i skarpt afgrænsede felter. En malemåde, der skaber modstand i illusionen.

Allan Otte vil vise os, hvordan naturen ser ud, når man kommer tæt på
Hør introduktionen til Alla Otte-udstillingen og se værkerne

Allan Otte vil ikke skønmaleriet. Han, som selv er opvokset på en gård, vil vise os naturen, som vi virkeligt omgås den og virkeligt anvender den, og han gør det med sit altid køligt, registrerende blik. Det er dybt foruroligende og påfaldende smukt og grimt på samme tid.

Udstillingen viser omkring 50 af Allan Ottes værker fra 2006 og frem og er den største præsentation af hans arbejde hidtil. Den er udarbejdet i samarbejde med HEART – Herning Museum of Contemporary Art og Kunstmuseum Brandts.

I forbindelse med udstillingen på Fuglsang Kunstmuseum udgives den rigt illustrerede bog Naturligvis. Landskabsmalerier af Allan Otte, der udover et interview med kunstneren indeholder fire artikler med nye vinkler på hans værker. Pris: 200 kr.

Naturen er ikke romantisk, det er en produktionsnatur. Og så alligevel. For mellem de grå betonhaller og de store gårde er der også elementer af isnende skønhed.

Læs også om en anden kunstners opfattelse af natur og landbrug

“Grim og grotesk – svinehovedet på den nøgne menneskekrop – det vækker min nysgerrighed, og jeg tiltrækkes og frastødes”

Skriv en kommentar