Oliefirmaer bruger millioner på lobbyindsats om klimaet

Verdens fem største offentligt ejede olie- og gasvirksomheder bruger hvert år omkring 200 mio. USD (1,3 mia. kr.) til klima lobbyvirksomhed – kontrol, forsinkelse eller blokering af bindende klimamotiveret politik. I kølvandet på Paris-aftalen har det skabt problemer for regeringer, der gennemfører politikker, der er afgørende for at nå målene for indsatsen mod klimaændringer.

Det skriver Niall McCarthy, statista.com, den 26. marts 2019.

Virksomheder er generelt tilbageholdende med at oplyse deres lobbyudgifter. Ved hjælp af en metode, der fokuserede på de bedste data sammen med intensiv udforskning af virksomhedsmeddelelser, var InfluenceMap i stand til at estimere forskellige virksomheders indflydelse på eller initiativer til at standse klimaændringer.

Der er stadig fuld gang i olieeftersøgningen nord for Norge.

BP bruger hvert år mest på klimalobbyvirksomhed med $ 53 millioner (350 mio. kr.), foran Shell’s $ 49 millioner (324 mio. kr.) og ExxonMobil’s $ 41 millioner (271 mio. k.). Chevron og Total bruger hvert år omkring 29 millioner dollars (192 mio. kr.).

Ifølge InfluenceMap går en del af lobbyudgifterne til sofistikerede bestræbelser på at engagere politikere og offentligheden om miljøpolitikker, der kan påvirke brugen af ​​fossile brændstoffer. Et nyligt eksempel, der er nævnt i rapporten, er BPs koordinering af meddelelser på tværs af sine sociale medier og reklameplatforme, der omformulerer klimakrisen til at være en “dobbelt energiudfordring”.

De fem lande, der står opført, støtter deres lobbyvirksomhed med et forbrug på 195 millioner dollars (1,28 mia. kr.) om året på brandingaktiviteter. Dette tyder på, at de støtter indsatsen mod klimaændringer med de mest almindelige taktikker, der positionerer virksomheden som klimakompetent og udtrykker klimabekymring, mens man ignorerer løsninger.

I rapporten hævdes det, at kampagnerne vildleder offentligheden, da de pågældende virksomheder fortsætter med at udvide deres olie- og gasudvindingsaktiviteter. Faktisk er kun 3 procent af udgifterne fra virksomhederne rettet mod klimaprojekter. Rapportens resultater blev afvist af Shell og Chevron, som begge understreger deres engagement i reduktionen af ​​drivhusgasser og bekæmpelsen af ​​klimaændringer.

Comments

comments

Kjeld Hansen, forfatter, journalist, foredragsholder, debattør, landmand

Kjeld Hansen

Debattør, foredragsholder
Forfatter, journalist
Mail til Kjeld Hansen

fra_mark_og_stald

Dettabteland_E-bog

Det tabte land
- nu som E-bog!

Danmark betaler i disse år af på en gigantisk miljøgæld, der stammer fra årene 1940 til 1970. Aldrig tidligere i Danmarkshistorien er så mange vandløb lagt i rør eller rettet ud, så mange moser tilintetgjort og så mange enge og søer udtørret og kultiveret. Alt sammen betalt af de almindelige skatteydere - som i dag må betale for genoprettelsen af skaderne.

Det tabte land er Kjeld Hansens storstilede afdækning af kampen om den danske natur og den dramatiske forarmelse af den de seneste 250 år, en periode hvor landskabet ændret sig mere end gennem de 10.000 år, der gik forud. Hvordan gik det til, hvem gjorde det, hvad drev dem, hvor kom pengene fra - og kunne det overhovedet betale sig?

Det tabte land gennemgår kritisk denne store historie på baggrund af Kjeld Hansens omfattende research gennem flere år. Den ser ikke bare på hovedaktørerne - staten, Hedeselskabet og Danmarks Naturfrednings-forening - men også på de mange andre deltagere i spillet: brutale liberalister, naive naturelskere, nazister, lykkeriddere og alvorsfulde nyttemænd.

Det tabte land udkom på Gads Forlag i 2008, og trods et 2. oplag har bogen været udsolgt i mere end et år. Nu kan den imidlertid købes som E-bog.