Elektriske biler var i centrum på dette års Genève Motor Show, som sluttede 17. marts. Konfronteret med strengere emissionsnormer i Europa viste utallige producenter deres seneste vision om en batteridrevet fremtid, hvor både konceptbiler og markedsklare modeller tilbydes.

Det skriver Felix Richter for statista.com 13. marts 2019.

Trods en robust vækst og rekordniveau for salg af elbiler på de fleste af de største bilmarkeder dominerer forbrændingsmotorer stadig salget af personbiler verden over. Andelen af ​​plug-in elbiler i det totale salg/registrering af personbiler og lette køretøjer var under fem procent på alle markeder med undtagelse af blot fire i 2018, med Norge som den mest bemærkelsesværdige undtagelse på 49 procent.

Med Island, Sverige og Finland blandt de 5 bedste lande med den største andel af EV’er har de nordiske lande taget elektrisk mobilitet til sig hurtigere end nogen anden del af verden. Kina, som er langt det største marked for elbiler i form af enhedssalg, ligger på en sjetteplads efter Finland med en andel på 4,44 procent.

Mens Norges politiske foranstaltninger (fx skattefritagelser, toldfritagelser og andre incitamenter) viste sig at være yderst effektive til fremme af elbiler, kan den norske model ikke uden videre overføres til andre lande.

Der findes også andre elbiler end Tesla. Foto: Wikipedia.

Først og fremmest håndhæver Norge voldsomme importafgifter og registreringsafgifter, hvilket gør biler betydeligt dyrere end i f.eks. USA. Ved at frafalde disse afgifter for elbiler støtter Norge effektivt EV-køb på et niveau, som et større land som USA ikke ville have råd til.

For det andet er Norge et meget velhavende land (ironisk nok takket være sine oliereserver) med et højt indkomstniveau. Ifølge Norges nationale statistiske institut var landets gennemsnitlige husstandsindkomst efter skat næsten 201.000 dollars i 2017, hvilket stort set er det samme som i USA, men mere end dobbelt så højt som EU-gennemsnittet.

Skriv en kommentar