Vil du gerne støtte de trængte mælkebønder i Sverige, England, Tyskland, Belgien, Luxembourg, Holland – og Danmark – så gå i Rema 1000 og betal 50 øre ekstra for en liter mælk. Man kan diskutere, om landbrugets selvforskyldte gældskrise skal løses af forbrugerne ved ekstrabetaling, men Rema1000-støtten er næppe andet end reklamegas.
Du skal nemlig ikke tro, at dine 50 øre går til de 3.200 danske mælkebønder. Først skal momsen trækkes og derefter skal de resterende 40 øre deles ud blandt samtlige 13.200 Arla-producenter i de syv medlemslande. Kun 16 ud af dine 50 øre går til de danske bønder.
Denne hidtil hemmeligholdte fordelingsnøgle for de varmhjertede forbrugeres støttebidrag blev afsløret for en større offentlighed af DR i programmet P1 Business med Bjørnestad, 4. september 2015. Indtil da havde hverken Rema 1000 eller Arla selv fortalt om skævheden ved det stærkt profilerede projekt. Blot et enkelt specialmedie for finansforhold havde opdaget fupnummeret.
Rema 1000-kæden valgte 21. august 2015 at sætte prisen på mælk op med 50 øre. Fordi kæden ønsker at støtte de danske mælkebønder, der har svært ved at tjene penge på deres produktion for tiden. Ekstraprisen skulle gå ubeskåret til mælkebønderne gennem deres andelsselskab Arla, men imidlertid sagde man intet om uddelingen til alle mælkebønder i de syv Arla-medlemslande.
Fantastisk storsindet, sagde Hækkerup
Den private interesseorganisation Landbrug & Fødevarer havde ikke gennemskuet reklameprojektet, før man styrtede ud i pressen med de helt store overskrifter.
“Det er fantastisk storsindet af Rema, at de kaster sig ind i kampen for at sørge for, at der også i fremtiden vil være danskproduceret mælk til forbrugerne,” udtalte administrerende direktør Karen Hækkerup. Den omdiskuterede ex-politiker kunne ingen ende se på de positive effekter af støttekampagnen.
“Udover frisk dansk mælk er der også en masse arbejdspladser på spil i produktionsdanmark, både på gårdene, mejerierne, i transportsektoren og i detailhandlen. Remas sympatiske initiativ er med til at sætte streg under, at vi skal gøre alt, hvad vi kan for at hjælpe danske mælkebønder og sikre den gode danske mælk.”
Karen Hækkerup understregede, at hun delte Remas analyse af den alvorlige situation på mælkemarkedet:
“Hvis ikke vi gør noget, sætter vi ikke bare arbejdspladser og økonomi over styr, vi gambler også med en hjørnested i dansk madkultur, og det tror jeg rigtig mange danskere vil være enige med os i. Derfor håber jeg, at det er et initiativ, som forbrugerne vil tage i mod med åbne arme, når de køber deres mælk”.
En for alle, så penge til alle
Karen Hækkerup undlod altså at nævne, at når man som forbruger lægger 50 øre ekstra for en liter mælk fra Arla i REMA, så går de ikke kun til de 3.200 danske mælkebønder: pengene skal deles med 10.000 andre Arla-mælkebønder fra resten af Europa. Måske anede hun det ikke, men løb blot med en halv vind, men et basalt kendskab til andelstanken og Arlas forretningsmodel ville have fået alarmklokkerne til at bimle.
– Grundlaget er, at der er én mælkepris, og så bliver pengene fordelt ligeligt, udtalte Tomas Pietrangeli, Arlas landedirektør i Danmark, til P1 Business.
Rema 1000’s topchef, Henrik Burkal, var udmærket klar over problemet. Han understregede i radioprogrammet, at det derfor handler mest om at starte en debat og at “sende et signal”, når kæden hæver prisen på mælk. Men han ville da foretrække, at alle pengene blev i Danmark.
– I udgangspunktet ser vi gerne, at det peger mod Danmark, sagde Henrik Burkal.
Hvis Arla ikke kan lede de ekstra mælke-øre til de danske mælkebønder, vil Henrik Burkal gå andre veje, hævdede han:
– Hvis dét bliver en problematisk ting – og det må vi jo tale med Arla om bagefter – så må vi finde ud af at ordne en anden model.
Arla-direktør Tomas Pietrangeli afviste umiddelbart at indføre en anden måde at dele pengene på.
– Når du køber et Arla-produkt i Danmark, så støtter du de danske landmænd. Du støtter også andre landmænd, men det er de danske landmænd, der har valgt at gå sammen med landmænd i udlandet for at stå stærkere, sagde Pietrangeli.
Arla har medlemmer i Danmark, Sverige, England, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland.
Lyt til hele den afslørende udsendelse på P1 Business
Du kan høre hele udsendelsen om de danske mælkeproducenters vanskelige tider her.