OkologimaerkeDet røde Ø fylder 25 år i år, hvor der også skal være valg til Folketinget. Populistiske politikere står derfor allerede nu i kø for tage æren for økosuccesen – eller nedgøre dyrkningsmetoden -, mens interesseorganisationerne kappes om at overbyde hinanden med gyldne fremtidsvisioner.

Venstres to enfant terribles i landbrugspolitikken, Erling Bonnesen og Henrik Høegh, skriver i Politiken 5. januar 2015, at “økologerne skal bare gå til den og på markedsvilkår producere alle de økologiske fødevarer, som kan afsættes både på hjemmemarkedet og til eksport”. Det er værd at bemærke, at man kræver en produktion på “markedsvilkår”, dvs. uden særstøtte i form af f.eks. Ruslandspakker og lignende finurlige former for manipulation med markedsvilkårene.

I den anden ende af skalaen placerer en yngre konservativ folketingskandidat sig med et blogindlæg i Jyllands-Posten 5. januar 2015 med overskriften “Økologi er noget bras”.

Hos Landbrug & Fødevarer er man glad for Ø-mærkets succes, men i stedet for at hvile på laurbærrerne tænker man på at tjene flere penge i fremtiden. Den økologiske eksport skal femdobles inden år 2040, kræver man, uden at gå i detaljer med hvordan. Det fremgår af en pressemeddelelse 6. januar 2015 fra den private interesseorganisation

Kirsten_lund_jensen_nyt
Kirsten Lund Jensen.

– Lige nu har vi i L&F en ambition om 10 pct. eksportvækst om året frem til 2020. I 2013 havde vi en øget eksport på 31 pct. så 10 pct. er ikke urealistisk. Og der vil fortsat være stort potentiale for vækst også efter 2020. Vi mener, at en femdobling af den økologiske eksport de næste 25 år, er en realistisk, men spændende ambition, at arbejde efter, og så vil værdien af den økologiske eksport nærme sig 8 mia. kr., siger økologichef i Landbrug & Fødevarer, Kirsten Lund Jensen.

Samtidig er målet for det danske hjemmemarked, at det holder en gennemsnitlig vækstrate på 3 pct. Hvis det sker, vil omsætningen i Danmark også runde 15 mia. kr. i 2040.

– Nogen vil måske mene, at det er dybt urealistisk at salget af økologiske produkter samlet set nærmer sig 25 mia. kr. i 2040, men for 25 år siden havde ingen heller troet, at Ø-mærket skulle blive Danmarks mest kendte fødevarebrand. Mulighederne er der – specielt på eksportsiden, vi skal bare forstå at udnytte dem, påstår Kirsten Lund Jensen.

per
Per Kølster til Økomarked.

Hos Økologisk Landsforening hæfter formanden Per Kølster sig ved, at “danskernes køb af økologiske varer de seneste 25 år har blandt andet været med til at spare den danske natur for mere end tre millioner kilo giftstoffer og skåne ca. 4.300 milliarder liter grundvand for rester af sprøjtegifte, hvilket ca. svarer til den danske befolknings privatforbrug af vand i 20 år. Samtidig har det sikret, at 500.000 økologiske køer er blevet lukket ud på græs under åben himmel de sidste 25 år. Det kan danskerne være stolte af.”

Siden de første varer med røde Ø-mærker blev lagt i indkøbskurvene for nu 25 år siden, er salget af økologi vokset markant. Så meget, at Danmark i dag er det land i verden, hvor økologiske fødevarer udgør den største del af det samlede fødevaresalg – ca. otte procent.

 – Vores unikke, statskontrollerede Ø-mærke har stor betydning for den succes, økologi har opnået i Danmark. Ø-mærket gør det let for os at opnå flere ting på samme tid og gøre en forskel. Hver gang vi køber varer med det røde Ø, skåner vi både os selv, vores familier, naturen og miljøet for kemi, og vi er med til at sikre, at de økologiske køer, grise og høns har et godt dyreliv og kommer ud under åben himmel, siger Per Kølster.

Comments are closed.