Så meget fylder et krydstogtskib, når Skagen får besøg. “Iona” er et af verdens største krydstogtskibe, og det anløb Skagen i april 2021, Det har været der flere gange siden. Skibet er 344 meter langt, har plads til 5200 passagerer, og til at servicerer dem vil der være 1800 besætningsmedlemmer. Privatfoto

Krydstogtsskibe producerer højere niveauer af giftige luftforurenende stoffer, end de gjorde før pandemien. Det fremgår af en ny undersøgelse fra European Federation for Transport and Environment (T&E)

Analysen, “Europas luksuskrydstogtsskibe udleder lige så meget giftigt svovl som 1 mia. biler,” viser, at trods indførelsen af en svovlregulering for fire år siden, udledte de 218 krydstogtskibe, der sejlede i europæiske farvande i 2023, svovloxid (SOx) svarende til en milliard biler, hedder det i en pressemeddelelse fra T&E.

Svovlreguleringen af skibe henviser til regler, der begrænser mængden af svovlindhold i det brændstof, der bruges af skibe. Specifikt er dette udtryk ofte forbundet med IMO 2020 svovlloftet, som er en global maritim regulering håndhævet af Den Internationale Søfartsorganisation (IMO). Før 1. januar 2020 kunne skibe bruge skibsbrændstoffer med op til 3,5 % svovlindhold. IMO reducerede det tilladte svovlindhold til 0,5 %. Denne ændring er designet til at reducere luftforurening fra skibsfart, især svovloxider (SOx), som bidrager til sur regn og udgør betydelige sundhedsrisici, såsom luftvejsproblemer og hjerte-kar-sygdomme.

En effektiv måde at begrænse skibenes forurening på, når de ligger til kaj i storbyerne, er at koble dem op på landstrøm, så de kan skrue ned for det svovlholdige brændstofforbrug. Imidlertid er det ikke nær alle storbyhavne, der har disse anlæg. Det gælder for eksempel i København, hvorimod Aarhus har etableret et anlæg.

Europas førende krydstogthavn
Ved en ceremoni i Berlin den 6. marts 2024 blev havnen i København kåret som Europas førende krydstogthavn 2024 af World Travel Awards.

2023 bød København velkommen til over 750.000 gæster og næsten 300 krydstogtskibe. Der forventes et lignende antal i 2024 med mere end 50 krydstogtanløb mellem oktober 2024 og april 2025, hvilket er sjældent i Nordeuropa. Samlet set servicerer København alle typer af krydstogtskibe og segmenter – lige fra luksus-, niche-, ekspeditions-, og premium segmentet – til de største krydstogtskibe i verden.

Copenhagen Malmö Port har forpligtet sig til ansvarlig krydstogtturisme og sigter mod at opnå CO2-neutralitet i egen drift senest i 2025, hvilket falder sammen med en forventet tilgængelighed af landstrøm til krydstogtskibe i København i det kommende år.

“Pandemien gav et pusterum for havnebyer, men det er nu overstået. Cruising er tilbage, og turist-hotspots som Barcelona og Athen kvæles igen af giftig luftforurening fra krydstogtskibe. Venedig har vist, at det er muligt at tackle krydstogtskibsforurening, men forbud er ikke den eneste måde. Havne kan reducere forureningsniveauet markant ved at tvinge skibe til at tilslutte elektricitet i havnen i stedet for at køre deres motorer, og ved at støtte vedtagelsen af nul-emissionsbrændstoffer,” siger Constance Dijkstra, T&E shipping-talsperson, i pressemeddelelsen fra European Federation for Transport and Environment (T&E).

Krydstogtturismen blev nærmest udslettet under Corona-pandemien, men er atter tilbage. Kilde: Statista.com

Værst i Barcelona
Rapporten når frem til, at den mest forurenede europæiske havn er Barcelona, efterfulgt af kysthavnen Civitavecchia – nordvest for Rom – og Piræus i Grækenland. Krydstogtsskibe i Barcelona udledte næsten tre gange så megen SOx som alle byens biler. I Europa er SOx-grænserne for biler 100 gange strengere end for skibe.

Luftforurening produceret af krydstogtskibe i Venedigs havn faldt 80 procent, efter at byen forbød store krydstogtskibe. T&E mener, at det beviser, at luftforurening kan håndteres, men større elektrificering af havne vil være nødvendig “for at redde liv.”

“Venedig har på den anden side forbedret sig markant,” hedder det i pressemeddelelsen. “Den mest krydstogtforurenede havn i 2019 faldt til 41. pladsen sidste år efter et forbud mod store krydstogtskibe at sejle ind i havnen, som blev indført i 2021, hvilket førte til et fald på 80% i SOx-emissioner.”

Selvom Venedigs udslip faldt, overgår Italien stadig Spanien som det europæiske land med mest forurening fra krydstogtskibe. Norge havde den største krydstogttrafik, dog med mindre skibe, og kom ind på en samlet fjerdeplads i krydstogtskibsforurening.

MSC Cruises udleder mest svovl
Den operatør, der spyede mest forurening, var MSC Cruises. Rederiets skibe udledte næsten lige så meget SOx som Europas samlede udslip fra passagerbiler. Inklusive dets datterselskaber var Carnival-gruppen den største forurener.

Constance Dijkstra, T&E shipping-talsperson.

MSC og mange andre krydstogtsrederier har søgt efter et renere alternativ inden for flydende naturgas (LNG), og over 40 procent af krydstogtskibene har bestilt anlæg drevet af LNG indtil videre i 2024. Selvom skibene muligvis producerer mindre luftforurening, er de stadig ekstremt ødelæggende fra et klimasynspunkt, fordi deres motorer udspyr metan – en gas, der har mere end 80 gange større klimaeffekt end kuldioxid. For eksempel udledte P&O Cruises’ MS Iona den samme mængde metan, som 10.500 køer producerer på over et år.

“At skifte fra olie til gas er som at bytte rygning med alkohol. Det kan måske hjælpe krydstogtskibsindustrien med at reducere luftforureningen, men det er forfærdeligt set fra et klimaperspektiv,” konkluderede Constance Dijkstra, T&E shipping-talsperson.

Bannerbillede: Typisk moderne cruiseskib. Reklamebillede

Hvordan krydstogtskibe blev en katastrofe for planeten | Det er kompliceret | The Guardian – se video
Visited 186 times, 186 visit(s) today

Kommentarer

  1. Vi vælger ikke selv den luft vi indånder eller det vand vi drikker – vi vælger dog selv om vi sejler med disse monsterskibe – det kan man håbe hjælper – for de er helt sikkert rigtig svære at få forbud imod

  2. Alt drejer sig om penge; gerne andres penge på bekostning af liv ære og velfærd!

Skriv en kommentar