Naturmælk har oplevet en markant fremgang i omsætningen i det seneste regnskabsår. Fra at have solgt for 319 mio. kr. i  2016/17 steg omsætningen til hele 371 mio. kr. for det økologiske andelsmejeri. Det skriver landbrugsavisen.dk den 10. december 2018.

Samtidig steg resultatet til det højeste nogensinde, nemlig hele 6,55 mio. kr. Bundlinjen er især bemærkelsesværdig, idet det foregående år endte i rødt, med hele -2,56 mio. kr. Dengang var årsagen overtagelsen af det sjællandske Øllingegaard, der havde det økonomisk svært, samtidig med at Naturmælk prioriterede at betale en højere mælkepris til andelshaverne, end der egentlig var økonomi til.

Direktør i Naturmælk Leif Friis Jørgensen er helt forståeligt glad og tilfreds: “Det er både den største top og bund nogensinde,” siger han om de to afgørende linjer i regnskabet, til Avisen Danmark.

Mejeribossen fortæller, at årsagen til fremgangen skal findes i forbrugernes stigende valg af Ø-mærket mejeriprodukter. Men også at Naturmælk har fået foden inden for i det buldrende marked for kaffe-to-go. Blandt andet bruger både Circle K men også Lagkagehuset mælk fra Naturmælk, når de blander caffe latter til kaffetørstige danskere.

Direktør Leif Friis Jørgensen.

Historien om Naturmælk

De første økologiske landmænd, der etablerede Naturmælk i Sønderjylland tilbage i 1994, skabte mejeriet på baggrund af en arbejdsfilosofi, der bygger på den indianske læresætning om at ”vi har ikke arvet jorden efter vore fædre, men lånt den af vore børn”.

Denne læresætning er stadig essentiel i måden hvorpå de nu 32 landmænd, deres familier, deres landbrug og mejeriet Naturmælk agerer; et hensyntagen til den jord, der dyrkes i alle led i værdikæden.

Økologi er for alle parter meget mere end en dyrkningsform. Det er en holdning til at ville noget mere og bedre end økologien, som vi kender den i dag.

Alle i fællesskabet omkring Naturmælk har igennem de seneste 25 år arbejdet for en økologiske og bæredygtig virksomhed – på den individuelle bedrift og på mejeriet. Og hver dag arbejdes der fortsat på  at skabe de sundeste mejeriprodukter med de største smagsoplevelser. Og det arbejde fortsættes..

Mange tiltag er der taget igennem tiden:

– Større grad af selvforsyninger er opnået ude på en del af de enkelte gårde

– Et konstant arbejde for bedre dyrevelfærd (Stop for aflivning af tyrekalve, certificering af landmændene efter Dyrenes Beskyttelse)

– Flere landbrug dyrkes efter de biodynamiske principper

– Alle landmændene udsår 7 Urter i deres græsmarker, for at sikre et større velbefindende hos dyrene- og et mere varieret foder til køerne, når de græsser.

– Høj sporbarhed fra produkt til landmand.

– Grøn energi

– Naturplaner udarbejdet for en stor del af Naturmælks landmænd

– Et evigt arbejde for en bæredygtig økonomi hos den enkelte landmand samt for mejeriet.

 

 

Visited 37 times, 6 visit(s) today

Comments are closed.