Tesla-bilerne er for mange synonyme med elbilen, men der findes i dag en bred vifte at bilmærker på el. Vi har derfor valgt at vise en Ford-model med det ikoniske navn ‘Mustang’, der kører på el. Foto: Lunghamer Ford

Den danske bilbestand har nu rundet 500.000 elbiler. Milepælen vidner om den hastige grønne udvikling på bilområdet gennem de seneste år

24.10.2025  Mobility Denmark | Pressemeddelelse

Der er tempo på den grønne omstilling af vejtransporten, og elbilerne har i den grad sat deres præg på det danske marked i de seneste år. Det har resulteret i, at der nu er mere end en halv million elbiler i den danske bilbestand. Pr. 23. oktober fandtes der ifølge bilstatistik.dk nemlig 500.002 elbiler i Danmark, hvilket er en markant stigning på relativt kort tid. I april 2025 nåede elbilbestanden 400.000, mens der milepælen 300.000 eldrevne biler blev nået for kun et år siden – i oktober 2024.

Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.

“Den grønne omstilling af bilparken i Danmark har momentum, når vi på lidt over et år har tilføjet 200.000 elbiler til bestanden. Milepælen illustrerer, at der har været stor interesse i at fremme den grønne omstilling fra politisk side, mens også forbrugerne har god appetit på at vælge grønt,” siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.

Elbilernes udbredelse skyldes både teknologisk udvikling og et voksende udbud af biler, men særligt økonomiske incitamenter som den reducerede registreringsafgift for elbiler. Derfor er det også meget positivt for udviklingen, at den nye finanslovsaftale for 2026 forlænger elbilernes afgiftsrabat, hvilket betyder, at Mobility Denmark forventer, at bilparken allerede i 2028 vil indeholde en million elbiler.

“Den nye finanslovsaftale er en stor sejr for den grønne omstilling. Der er store CO2-reduktioner at hente i omstillingen af bilparken, og det betyder, at elbilerne spiller en afgørende rolle for, at Danmark når klimamålene. Det er positivt, at aftaleparterne bag finansloven har prioriteret at fastholde udviklingen ved at sikre, at elbilen forbliver et økonomisk attraktivt valg. Det resulterer i, at der ikke er langt til en million elbiler i Danmark,” siger Mads Rørvig.

Mobility Denmark udgiver løbende nyheder om milepæle i den danske bilbestand, på baggrund af data fra bilstatistik.dk.

Bannerfoto: Tesla har stadig den dominerede rolle på elbil-markedet. Privatfoto

 

Visited 178 times, 178 visit(s) today

Discover more from Gylle.dk

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Kommentarer

  1. evaobbekjaer

    …men hvordan går det med den samlede CO2-udledning fra privatbilismen i Danmark? Det er det, vi skal måle på – det er jo ikke et mål i sig selv, at der skal være flere biler. Og udledningen fra produktionen af alle de biler skal regnes med.

  2. Bjørn Petersen

    I et bredere perspektiv er det nok ikke særlig klima- og miljøhensigtsmæssigt at der kommer flere og flere biler og forstærker den trængsels-, støj- og ulighedsskabende samt naturfragmenterende trafikstruktur, vi har kørt os selv ind i. Hvadenten de kører på den ene eller den anden stærkt resurseforbrugende energiform.
    Det ville være bedre, hvis vi kunne ta os sammen og (måske “oppefra og ned”) organisere transporten mere grundlæggende fornuftigt.
    Hvis man tænker lidt længere, bredere og dybere over helheden.

  3. Der er kun er hypotetisk klimagevinst hvis elbiler erstatter benzinbiler og kørselsmønstret ikke ændrer sig mod mere kørsel. Der er ikke dokumentation for at antallet af biler er konstant, tvært imod, det vokser i Danmark.
    Der er ingen reel grøn omstilling. Udledningen af CO2 m.v. vokser fortsat. Vi bliver stegt.

Skriv en kommentar