København, 30. juni 2021 – Supermarkedskæden Lidl har besluttet, at svinekød fra Danish Crown, der er markedsført som “Klimakontrolleret Gris”, ikke længere skal finde vej til koncernens supermarkeder.

Det sker efter, at Greenpeace har klaget til Forbrugerombudsmanden over Danish Crowns reklamekampagne og mærkningsordning “Klimakontrolleret Gris”, der kritiseres for at være vildledende og i strid med markedsføringsloven. Vildledningen og den manglende dokumentation for den påståede klimaeffekt er så alvorlig, at Greenpeace kræver, at Danish Crown omgående trækker mærkningen og kampagnen fra markedet, hvilket selskabet indtil nu har afvist.

“Danish Crown forsøger med sin markedsføring at fremstille svinekød som klimavenligt, og det er meget fortrøstningsfuldt, at forbrugerne fremover ikke vil møde den vildledning i Lidls supermarkeder. Svinekød er enormt belastende for både miljø og klima, og Danish Crown har ikke været i stand til at dokumentere sin påstand om, at produkterne markedsført med det lyserøde klistermærke “Klimakontrolleret Gris” er mindre klimaskadeligt end andet dansk eller udenlandsk svinekød,” siger Sune Scheller, kampagne- og programchef hos Greenpeace og fortsætter:

“Lidl skal have stor ros for at vise ansvar for, hvilken information forbrugeren møder i deres butikker. Danish Crown stikker forbrugerne blår i øjnene med sin vildledende markedsføring, og denne greenwashing skader forbrugernes muligheder for at træffe bæredygtige valg og dermed bidrage til den grønne omstilling. Så længe Danish Crown ikke vil trække sin kampagne, opfordrer vi andre supermarkeder til at gøre som Lidl og sige stop for salget af kød med det vildledende mærke,” siger Sune Scheller.

Greenpeace-aktivister og borgere rundt om i landet besøger i disse dage supermarkeder, der forhandler svinekød med “Klimakontrolleret Gris”-mærket, for at give retvisende forbrugeroplysning ved at ommærke Danish Crowns kødpakker. “Advarsel: greenwashing” og “Ukontrolleret Klimasvineri” står der på klistermærkerne, der er lavet i et materiale, så de ikke beskadiger varerne, let kan tages af og dermed ikke fører til madspild.

Greenpeace har været på besøg hos Rema1000, Salling Group og Aldi, der forhandler kød med det kritiserede mærke. Coop har oplyst til Greenpeace, at de for et år siden besluttede at sige nej til “Klimakontrolleret Gris”-mærket på deres varer.

Kampagnen har flere påstande, som Greenpeace anklager for at stride mod markedsføringsloven. Med “Klimakontrolleret Gris”-mærket fortæller Danish Crown forbrugerne, at de har mindsket svinekødets klimaaftryk med 25 procent siden 2005. Men de kan ikke dokumentere, at deres svinekød bag mærkningsordningen skulle belaste klimaet mindre end svinekød fra andre producenter.

Foto: Greenpeace

Selskabet medregner herudover ikke den klimabelastning fra produktionen af foder, der ifølge eksperter udgør omkring 50 procent af fødevarers klimaaftryk. Endelig er der ikke belæg for at kalde svinekødet “klimakontrolleret”, da mærkningen består af frivillige, uforpligtende målsætninger, som producenterne selv kan sætte. Faktisk er der ikke udført en eneste kontrol endnu.

Udover Greenpeace-klagen til Forbrugerombudsmanden har Klimabevægelsen, Den Grønne Studenterbevægelse og Dansk Vegetarisk Forening stævnet Danish Crown for kampagnen, der er selskabets største nogensinde.

Danmarks første klimaretssag: Grønne organisationer vil trække Danish Crown i retten for vildledning af forbrugerne

One Comment

  1. Leif Christiansen

    Man kan lyve et stykke u, men på den lange bane bliver det opdaget, og så er straffen større.

Leave a Reply to Leif ChristiansenCancel reply