Med tilladelse fra filminstruktør Nicklas Hemming Larsen bringer vi her hans tankevækkende analyse af mælkegiganten Arlas svigefulde holdning til plantebaserede drikke. Vi har bedt Nicklas Hemming Larsen om selv at introducere filmen, og det gør han med disse ord:

Nicklas Hemming Larsen, Instruktør • Dokumentarist • Producer

“Når jeg skriver at “Arla kan umuligt blive overraskede, hvis deres kunder er lidt i tvivl, om de bør købe deres nye produkter… Nogen i salg må være rimelig trætte af nogen i kommunikation”, så refererer jeg til måden Arla har markedsført sig på de sidste par år, hvor markedet har ændret sig og den traditionelle mælk i højere grad udfordres af nye produkter, i form af diverse plantemælk.

I den udvikling har Arla taget en meget fast beslutning om at blande sig i dialogen/debatten om, hvorvidt plantemælk (et konkurrerende produkt til Arla) er sundt, smager godt eller skal og bør sammenlignes med traditionel komælk. Det er på sin vis fint nok i sig selv. Problemet her, er måden Arla vælger at gøre det – hvis du spørger mig.

Se filmen her.

Fordi Arla holder sig ikke på sin egen banehalvdel – i stedet går de til angreb på de nye produkter. Man kan spørge sig selv hvorfor et så stort brand som Arla har brug for det?

Men så sker der det, at Arla i foråret 2020 lancerer deres egen plantedrik Jörd. Det er dejligt med udvikling og vi kan allesammen have godt af, at tage nye standpunkter i vores liv. Spørgsmålet er bare hvor grænsen går for hykleri og “stenkast”.

Se filmen her.

Arla har i høj grad været ude med riven mod de mindre producenter og samtidigt, og værst af alt, så har de forsøgt at skabe splid og usandheder om, hvorvidt mælk er sundere end plantemælk.

Nu kommer de så med deres egen plantemælk, men uden deres eget logo på. Hvor går grænsen for falsk markedsføring?

Det var egentlig bare de simple tanker der gik igennem mit hoved, da jeg så produktlanceringen af Jörd og da jeg så samtidig har brugt de sidste mange måneder på at lave research til min dokumentar ‘Der er et yndigt land’ så havde jeg allerede alle filer liggende og et god indblik i blandt andet Arlas kommunikation og markedsføring gennem de sidste mange år.”

Se filmen her.

One Comment

  1. Troede faktisk at EU havde forbudt betegnelser som plantemælk og sojakød.

Skriv en kommentar