Mælk er mælk – og plantemælk er lort

Med tilladelse fra filminstruktør Nicklas Hemming Larsen bringer vi her hans tankevækkende analyse af mælkegiganten Arlas svigefulde holdning til plantebaserede drikke. Vi har bedt Nicklas Hemming Larsen om selv at introducere filmen, og det gør han med disse ord:

Nicklas Hemming Larsen, Instruktør • Dokumentarist • Producer

“Når jeg skriver at “Arla kan umuligt blive overraskede, hvis deres kunder er lidt i tvivl, om de bør købe deres nye produkter… Nogen i salg må være rimelig trætte af nogen i kommunikation”, så refererer jeg til måden Arla har markedsført sig på de sidste par år, hvor markedet har ændret sig og den traditionelle mælk i højere grad udfordres af nye produkter, i form af diverse plantemælk.

I den udvikling har Arla taget en meget fast beslutning om at blande sig i dialogen/debatten om, hvorvidt plantemælk (et konkurrerende produkt til Arla) er sundt, smager godt eller skal og bør sammenlignes med traditionel komælk. Det er på sin vis fint nok i sig selv. Problemet her, er måden Arla vælger at gøre det – hvis du spørger mig.

Se filmen her.

Fordi Arla holder sig ikke på sin egen banehalvdel – i stedet går de til angreb på de nye produkter. Man kan spørge sig selv hvorfor et så stort brand som Arla har brug for det?

Men så sker der det, at Arla i foråret 2020 lancerer deres egen plantedrik Jörd. Det er dejligt med udvikling og vi kan allesammen have godt af, at tage nye standpunkter i vores liv. Spørgsmålet er bare hvor grænsen går for hykleri og “stenkast”.

Se filmen her.

Arla har i høj grad været ude med riven mod de mindre producenter og samtidigt, og værst af alt, så har de forsøgt at skabe splid og usandheder om, hvorvidt mælk er sundere end plantemælk.

Nu kommer de så med deres egen plantemælk, men uden deres eget logo på. Hvor går grænsen for falsk markedsføring?

Det var egentlig bare de simple tanker der gik igennem mit hoved, da jeg så produktlanceringen af Jörd og da jeg så samtidig har brugt de sidste mange måneder på at lave research til min dokumentar ‘Der er et yndigt land’ så havde jeg allerede alle filer liggende og et god indblik i blandt andet Arlas kommunikation og markedsføring gennem de sidste mange år.”

Se filmen her.

Comments

comments

En kommentar til Mælk er mælk – og plantemælk er lort

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Kjeld Hansen, forfatter, journalist, foredragsholder, debattør, landmand

Kjeld Hansen

Debattør, foredragsholder
Forfatter, journalist
Mail til Kjeld Hansen

fra_mark_og_stald

Dettabteland_E-bog

Det tabte land
- nu som E-bog!

Danmark betaler i disse år af på en gigantisk miljøgæld, der stammer fra årene 1940 til 1970. Aldrig tidligere i Danmarkshistorien er så mange vandløb lagt i rør eller rettet ud, så mange moser tilintetgjort og så mange enge og søer udtørret og kultiveret. Alt sammen betalt af de almindelige skatteydere - som i dag må betale for genoprettelsen af skaderne.

Det tabte land er Kjeld Hansens storstilede afdækning af kampen om den danske natur og den dramatiske forarmelse af den de seneste 250 år, en periode hvor landskabet ændret sig mere end gennem de 10.000 år, der gik forud. Hvordan gik det til, hvem gjorde det, hvad drev dem, hvor kom pengene fra - og kunne det overhovedet betale sig?

Det tabte land gennemgår kritisk denne store historie på baggrund af Kjeld Hansens omfattende research gennem flere år. Den ser ikke bare på hovedaktørerne - staten, Hedeselskabet og Danmarks Naturfrednings-forening - men også på de mange andre deltagere i spillet: brutale liberalister, naive naturelskere, nazister, lykkeriddere og alvorsfulde nyttemænd.

Det tabte land udkom på Gads Forlag i 2008, og trods et 2. oplag har bogen været udsolgt i mere end et år. Nu kan den imidlertid købes som E-bog.