Landboformand pisser på 100.000 glade festivalgængere

Roskilde_pige_tilskuere
Ligner de svin? Foto: Roskilde Festival.

Under et kortvarigt besøg i urinalerne på Roskilde Festival fredag 3. juli 2015 fandt formanden for Landbrug & Fødevarer, minkavler Martin Merrild, det passende at sammenligne de titusinder af glade musikfestival-gængere med ”svin”. Merrild var på besøg på festivallen for at inspicere de urinaler, som hans organisation havde sponseret som et reklamepåskud under mottoet ’Fra pis til pilsner’.

Påstanden er, at det skulle være ”bæredygtigt” at indsamle urin fra de mange tusinder af gæster, gødske bygmarker med affaldsprodukter og derefter brygge øl af byggen. Altså – til næste år kan gæsterne drikke deres eget pis, påstås det i reklamekampagnen.

Under opholdet i urinalerne blev minkavleren spurgt om hans ”oplevelse” af festivallen, hvorefter han svarede:

Jeg er overrasket over, at folk gider at bo i sådan et svineri. Det, vi har gjort med de her tis-installationer, er jo lidt som, når man indretter en svinestald. Vi gør det let for dyrene at finde det rigtige sted at tisse, så de ikke sviner for meget”.

Paul McCartney on the "Out There" tour, Brasilia, 2014
Paul McCartney spillede et brag af en koncert lørdag aften på Orange Scene, hvor 80.000 “svin” i alle aldre var mødt op for at få en uforglemmelig musikoplevelse. Foto: Roskilde Festival.

Den primitive udtalelse blev gengivet af det L&F-kontrollerede medie landbrugsavisen.dk, hvor man også fandt plads til et billede af Merrild, der poserede foran en af urinalerne sammen med L&F-direktøren Karen Hækkerup og den nye landbrugsminister Eva Kjer Hansen (V). Hækkerup er tidligere socialdemokratisk justitsminister, men løb af pladsen i utide i efteråret 2014 for at overtage det lukrative direktør-job hos L&F. Stillingen var blevet ledig efter fyringen af den omdiskuterede Venstre-politiker Søren Gade.

”Fra pis til pilsner”-kampagnen er blevet hårdt kritiseret i Politiken, hvor lederskribenten Mette Højbjerg mener, at ”det kan godt være, at Landbrug & Fødevarer med sit Roskilde-stunt forsøger at gøre sig lækker og give »et konkret billede af den bæredygtighedstankegang, som præger erhvervet i disse år«, men virkeligheden er en helt anden. Det klamme ved hele Landbrug & Fødevarers arrangement er altså ikke genbrugen af pis, men i stedet, at organisationen med initiativet lader, som om hele landbruget tænker på bæredygtighed.

Merrild_mink_Venstre
Minkavler Merrild kunne ikke skjule sin foragt for de mange glade musikinteresserede.

Og hykleriet gentages i den reklamekampagne, organisationen dygtigt kører frem med i øjeblikket. Med Jørgen Leths forførende stemme og virkningsfulde, æstetiske billeder foregøgler Landbrug & Fødevarer, at dansk landbrug er ren innovation og idyl. Som om det danske land var beboet af glade græssende køer og frittumlende grisebasser på friske grønne marker. Sandheden er, at kun er en lille del af dansk landbrug er bæredygtigt og innovativt. Sagen er vel nærmest, at landbrugets store organisation er fuld af pis.”

Festivalledelsen tager Martin Merrilds udtalelse med stor sindsro. Talskvinde Christina Bille siger til gylle.dk:

“Den er jo sagt med et højt grin og med et glimt i øjet, så det tager vi meget roligt. Og pointen med at toiletterne skal være til at finde er reel nok – vi ved af erfaring, at det er vigtigt både at placere dem rigtigt i ”byen” så at sige og at skilte. Ellers opstår der endnu længere køer og vi får meldinger om, at der er for få.”

Se billedet af Martin Merrild, Karen Hækkerup og Eva Kjer Hansen på fælles toiletbesøg i Roskilde.

Comments are closed.