Coop satser milliarder på økologi

DejligBrugs3

Danmarks bedste Dagli’ Brugsen i 2014 blev omdøbt til Dejli’ Brugsen – nu skal den osse sælge mere økologi. Forretningen ligger i Hellested syd for Køge.

Der har været flere ord end handling, siden dagligvaregiganten Coop sidste sommer fremlagde en ny strategi under navnet »madmanifestet«. Men nu ser det alligevel ud til, at administrerende direktør Peter Høgsted har fået et konkret tiltag på skinner. Det skriver business.dk 2. januar 2015.

Et af seks punkter i Coops strategi er at »gøre økologi til hvermandseje«, og nu sætter Coop konkrete tal på det løfte.

Målet er, at salget af økologiske varer i Coops butikker – Kvickly, Irma, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen og Fakta – skal fordobles over de næste fem år fra knap fem milliarder kroner til ti milliarder kroner, og det skal først og fremmest realiseres med markante prisfald på de økologiske varer. For at øge salget sænker Coop priserne med 200 millioner kroner per år de næste fem år svarende til i alt en milliard kroner.

»Når vi spørger kunderne, siger 40 procent, at de helt klart vil købe flere økologiske varer, hvis priserne er lavere. Derfor går vi ud og sætter priserne ned for at prøve at booste omsætningen,« siger Coops food-direktør, Jens Visholm.

JensVisholm

COOP-direktør Jens Visholm skal realisere den ambitiøse målsætning.

Løftet om at forbedre danskernes madkultur tager udgangspunkt i et såkaldt madmanifest, som består af følgende seks punkter:

1. Vi vil sætte smag på din hverdag

2. Vi vil give dig flere gode mad­oplevelser

3. Vi vil gøre økologi til hvermandseje

4. Vi vil gøre det sundere for dig at leve nemt

5. Du skal have at vide, hvad du spiser

6. Vi vil give dig lokale råvarer

Indtil nu har der ikke været handling bag de ambitiøse mål, men fra på mandag kommer de første prisfald på økologiske varer. Over de næste fem år vil Coop i alle 1.200 butikker i kæderne Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, Fakta og Irma sænke priserne med samlet 200 millioner kroner årligt – altså en milliard kroner over fem år.

Med prisfaldet forventer Coop at fordoble salget af økologiske varer over fem år, så salget lander på knap ti milliarder kroner mod knap fem milliarder kroner i dag.

Samtidig opretter Coop en helt ny afdeling med ti nye medarbejdere, der blandt andet skal hjælpe små økologiske producenter med at få deres varer ud til kunderne.

Læs hele artiklen.

Comments

comments

Kjeld Hansen, forfatter, journalist, foredragsholder, debattør, landmand

Kjeld Hansen

Debattør, foredragsholder
Forfatter, journalist
Mail til Kjeld Hansen

fra_mark_og_stald

Dettabteland_E-bog

Det tabte land
- nu som E-bog!

Danmark betaler i disse år af på en gigantisk miljøgæld, der stammer fra årene 1940 til 1970. Aldrig tidligere i Danmarkshistorien er så mange vandløb lagt i rør eller rettet ud, så mange moser tilintetgjort og så mange enge og søer udtørret og kultiveret. Alt sammen betalt af de almindelige skatteydere - som i dag må betale for genoprettelsen af skaderne.

Det tabte land er Kjeld Hansens storstilede afdækning af kampen om den danske natur og den dramatiske forarmelse af den de seneste 250 år, en periode hvor landskabet ændret sig mere end gennem de 10.000 år, der gik forud. Hvordan gik det til, hvem gjorde det, hvad drev dem, hvor kom pengene fra - og kunne det overhovedet betale sig?

Det tabte land gennemgår kritisk denne store historie på baggrund af Kjeld Hansens omfattende research gennem flere år. Den ser ikke bare på hovedaktørerne - staten, Hedeselskabet og Danmarks Naturfrednings-forening - men også på de mange andre deltagere i spillet: brutale liberalister, naive naturelskere, nazister, lykkeriddere og alvorsfulde nyttemænd.

Det tabte land udkom på Gads Forlag i 2008, og trods et 2. oplag har bogen været udsolgt i mere end et år. Nu kan den imidlertid købes som E-bog.