Eksplosion i færdigretter kan sikre den grønne omstilling, hævder producenten

– Vi mener, at det er arbejdet værd at satse på grønne alternativer – også indenfor de kategorier vi arbejder med, nemlig produkter uden tilsat sukker. Vores mission er at give forbrugerne mulighed for at vælge sukkeret fra, i alle situationer, også når man ønsker at leve vegansk. Og det giver denne nye Simply serie mulighed for, siger Line Krogh Ellesgaard, marketing manager hos EASIS. Foto: PR. 

Miljø, klima og bæredygtighed er begreber, som næsten alle danskere står bag og knap tre ud af fire unge mellem 18 og 34 år ønsker at spise mindre kød. Sunde og grønne færdigretter kan være løsningen, mens økologi ikke indgår i konceptet. Det hævder producenten EASIS i en pressemeddelelse den 19.5. 2020, som udsendt via Ritzau

Danske forbrugere stiller høje krav til deres fødevarer, som i stigende grad skal indfri flere ønsker end bare pris og smag. 95 procent af danskerne har ifølge en undersøgelse for Landbrug og Fødevarer ændret eller er villige til at ændre adfærd af hensyn til klima, miljø eller bæredygtighed.

På den anden side, så er det ikke nødvendigvis de grønne måltider tilberedt fra bunden, som danskerne altid prioriterer. Ifølge tal fra Danmarks Statistik har danskerne siden 2008 hævet deres årlige forbrug af færdigretter med 1.660 procent fra en flad halvtredser til 880 kroner.

Rune-Christoffer Dragsdahl

Danskernes ønske om grøn omstilling og en forkærlighed for convenience er dog langt fra uforenelige. Faktisk hænger de ifølge generalsekretær for Dansk Vegetarisk Forening, Rune-Christoffer Dragsdahl, rigtig godt sammen:

– Selvom langt de fleste gerne vil lave gode sunde måltider fra bunden, så kommer der nogle gange en travl hverdag i vejen. Vi kan sagtens se convenience og færdigretter er et led i omstillingen til den bredere udbredelse af en plantekost. 58 procent af danskerne ønsker allerede at spise mindre kød, og hvis det bliver gjort let og tilgængeligt, så kan vi hurtigere omstille os.

Grøn convenience er hårdt arbejde

EASIS betegner sig selv som den ledende danske fødevarevirksomhed indenfor produkter uden tilsat sukker, som siden midt-halvfemserne har arbejdet for sundere alternativer til den hurtige sult og søde tand. Derimod nævner producenten intet om økologi i sin pressemeddelelse.

Blandt produkterne i den nye Simply linje fra EASIS er blandt andet veganske færdigretter som en nyudviklet bolognese; desuden er alle EASIS’ nye SIMPLY produkter ikke kun uden tilsat sukker, men også uden sødestoffer – og alle veganske varer er tydeligt mærket. Foto: PR. 

Og med en ny produktlinje kaldet Simply, som blev lanceret i starten af 2019, har virksomheden forberedt sig på den næste store milepæl: Simply-serien er nemlig ikke kun uden tilsat sukker som resten af EASIS’ produkter, men som noget nyt også fri for sødemidler.

Foruden en årelang proces med udviklingen af produkter helt uden sødestoffer, så har serien også resulteret i en forenkling af varedeklarationen hvilket viser, at en stor del af sortimentet tilmed overholder veganske standarder.

– Vi mener, at det er arbejdet værd at satse på grønne alternativer – også indenfor de kategorier vi arbejder med, nemlig produkter uden tilsat sukker.  Vores mission er at give forbrugerne mulighed for at vælge sukkeret fra, i alle situationer, også når man ønsker at leve vegansk. Og det giver denne nye Simply serie mulighed for, siger Line Krogh Ellesgaard, marketing manager hos EASIS.

Blandt produkterne i den nye Simplylinje er blandt andet veganske færdigretter som en nyudviklet bolognese, morgenmad, mellemmåltider og snacks som peanutbarer eller Pea Snack. Veganske chips baseret på ærter.

Comments

comments

En kommentar til Eksplosion i færdigretter kan sikre den grønne omstilling, hævder producenten

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Kjeld Hansen, forfatter, journalist, foredragsholder, debattør, landmand

Kjeld Hansen

Debattør, foredragsholder
Forfatter, journalist
Mail til Kjeld Hansen

fra_mark_og_stald

Dettabteland_E-bog

Det tabte land
- nu som E-bog!

Danmark betaler i disse år af på en gigantisk miljøgæld, der stammer fra årene 1940 til 1970. Aldrig tidligere i Danmarkshistorien er så mange vandløb lagt i rør eller rettet ud, så mange moser tilintetgjort og så mange enge og søer udtørret og kultiveret. Alt sammen betalt af de almindelige skatteydere - som i dag må betale for genoprettelsen af skaderne.

Det tabte land er Kjeld Hansens storstilede afdækning af kampen om den danske natur og den dramatiske forarmelse af den de seneste 250 år, en periode hvor landskabet ændret sig mere end gennem de 10.000 år, der gik forud. Hvordan gik det til, hvem gjorde det, hvad drev dem, hvor kom pengene fra - og kunne det overhovedet betale sig?

Det tabte land gennemgår kritisk denne store historie på baggrund af Kjeld Hansens omfattende research gennem flere år. Den ser ikke bare på hovedaktørerne - staten, Hedeselskabet og Danmarks Naturfrednings-forening - men også på de mange andre deltagere i spillet: brutale liberalister, naive naturelskere, nazister, lykkeriddere og alvorsfulde nyttemænd.

Det tabte land udkom på Gads Forlag i 2008, og trods et 2. oplag har bogen været udsolgt i mere end et år. Nu kan den imidlertid købes som E-bog.