Nu står verden ikke længere: Aldi vinker farvel til plastposen

I løbet af 1. halvår 2020 vil Aldi udfase sin ikoniske plastpose og fremadrettet udelukkende tilbyde sine kunder en genbrugelig indkøbspose. Efterspørgslen på mere bæredygtige løsninger stiger, og Aldi vil ikke belaste sine kunder med den nye afgiftsstigning på plastposer. Det meddeler Aldi i en pressemeddelelse den 6. december 2019.  

  

Snart er det slut med plastposen med det ikoniske Aldi-logo, der blev designet helt tilbage i 1972 som et abstrakt kunstværk af den tyske kunstner Günter Fruhtrunk.

Aldi har i en årrække tilbudt sine kunder både plastposer og genbrugelige indkøbsposer. Efter udfasningen vil de 183 Aldi-butikker i Danmark udelukkende tilbyde bæredygtige indkøbsposer.

”Vores fremtidige satsning på genbrugelige indkøbsposer er en del af vores overordnede målsætning om at reducere vores forbrug af plast,” fortæller CSR-chef, Katrine Milman, Aldi Danmark.

”I 2019 har vi sparet 25 ton plastik ved at fjerne skruelågene på vores egen mælk, vi har udfaset alt engangsservice og sugerør, og i 2025 vil vi udelukkende anvende 100% genanvendelige emballager.”

Katrine Milman, Aldi

Mere fokus på bæredygtighed 

”Vi er glade for at gå hånd i hånd med vores forbrugere. Tallene taler deres eget sprog. Vi får konstant flere kunder i vores butikker, mens salget af plastposer falder. Og vi vil gerne støtte en udvikling, hvor vores kunder genbruger mere og smider mindre ud. Af samme årsag sænker vi prisen på vores genbrugelige indkøbspose fra 4,95 DKK til 3,95 DKK fra den 9. december 2019.”

”Den nye afgiftsstigning på plastposer har skubbet yderligere til vores beslutning om at satse på genbrugelige poser. Vi mener ikke, at det er rimeligt, at vores kunder skal belastes med højere omkostninger, når de køber ind.”

”Hos Aldi mener vi ikke, at højere afgifter er vejen frem, medmindre de anvendes til at sikre et mere bæredygtigt samfund. Og det fremgår ikke af den nye Finanslov, at afgifterne på plastposer vil blive brugt målrettet på fx nye teknologier, bedre affaldshåndtering eller forbrugeroplysning,” fortæller CSR-chef, Katrine Milman, Aldi Danmark. 

Comments

comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Kjeld Hansen, forfatter, journalist, foredragsholder, debattør, landmand

Kjeld Hansen

Debattør, foredragsholder
Forfatter, journalist
Mail til Kjeld Hansen

fra_mark_og_stald

Dettabteland_E-bog

Det tabte land
- nu som E-bog!

Danmark betaler i disse år af på en gigantisk miljøgæld, der stammer fra årene 1940 til 1970. Aldrig tidligere i Danmarkshistorien er så mange vandløb lagt i rør eller rettet ud, så mange moser tilintetgjort og så mange enge og søer udtørret og kultiveret. Alt sammen betalt af de almindelige skatteydere - som i dag må betale for genoprettelsen af skaderne.

Det tabte land er Kjeld Hansens storstilede afdækning af kampen om den danske natur og den dramatiske forarmelse af den de seneste 250 år, en periode hvor landskabet ændret sig mere end gennem de 10.000 år, der gik forud. Hvordan gik det til, hvem gjorde det, hvad drev dem, hvor kom pengene fra - og kunne det overhovedet betale sig?

Det tabte land gennemgår kritisk denne store historie på baggrund af Kjeld Hansens omfattende research gennem flere år. Den ser ikke bare på hovedaktørerne - staten, Hedeselskabet og Danmarks Naturfrednings-forening - men også på de mange andre deltagere i spillet: brutale liberalister, naive naturelskere, nazister, lykkeriddere og alvorsfulde nyttemænd.

Det tabte land udkom på Gads Forlag i 2008, og trods et 2. oplag har bogen været udsolgt i mere end et år. Nu kan den imidlertid købes som E-bog.