HansHenrik_Arlakritik
Hans Henrik Samuelsen, PLAN2B.

Hans Henrik Samuelsen er sekretariatsleder hos PLAN2B, der arbejder med bæredygtig beskæftigelse i netværk for fagforeninger, forskere, sociale og grønne bevægelser. Netværket huses af Aalborg Universitet i København og samles for at praktisere, udvikle, diskutere og sprede kvalificeret samfundsrelateret viden og debat inden for grøn omstilling og jobskabelse. Han har skrevet denne kritik af mejerikoncernen Arla:

Det multinationale mejeriselskab Arla har i en årrække benyttet sig af sloganet ”Tættere på Naturen”. Det har kørt det danske landskab tyndt på store dieseldrevne lastbiler fyldt med mælk fra malkekøer som kun for 25 pct. vedkommende kommer ud på græs i sommerhalvåret. Det kan ikke være særligt tæt på naturen?

ArlaTarm
Mælkevognene kører stadig med det gamle Arla-slogan på bagsmækken.

En del kritik og undren er da også faldet over det noget misvisende slogan, hvilket fik Arlas kommunikationsdirektør Kasper Ibsen Beck til at præcisere budskabet som en holdning, der gennemsyrer hele virksomhedens værdikæde:

”Tættere på Naturen dækker over flere end 2.000 initiativer, der bidrager til at moderne dansk fødevareproduktion ikke fjerner sig mere fra naturen end højst nødvendigt. ”Tættere på Naturen” er en holdning og en målsætning, som er en del af Arlas DNA.”

Som enhver nok kan se ender ”Tættere på Naturen”, som en temmelig tynd kop mælk og Arla har da også efter eget udsagn lagt sloganet bag sig og i stedet udviklet et nyt.

ArlaNewBrand
Fremover er det børnene, der fråser i mælkeprodukter, som kendetegner “det gode”.

”Nyd det Gode” skal det fremover hedde. Det gode må være produkterne og nydelsen må ligge hos forbrugeren. Med fare for at lyde som Lars Løkke har Arla med sit nye slogan taget afstand fra den natur, man ellers forsøgte ikke at fjerne sig mere end højst nødvendigt fra.

Men selv om naturen forsvinder omkring os, både i virkeligheden og i reklamerne, skal man ikke opgive håbet om at mælkeproducenten vil gøre noget for miljøet. Man skal nemlig ikke lede længe på Arlas hjemmeside for at finde tanker, der understøtter en eller anden form for bæredygtighedsprincip.

Ø-mærket
I forbindelse med 25-års dagen for Ø-mærket har Arla gjort lidt ekstra. Dog ikke ved at lave egne slogans, men ved at viderebringe andres. Under sloganet “Forskellen kan mærkes” hjælper Arla de to interesseorganisationer Økologisk Landsforening og Landbrug & Fødevarer samt Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri med at sætte fokus på Økologi. Budskaberne lyder således:

Vælg økologi: Du sparer dig selv for sprøjtemidler.
Vælg økologi: Du beskytter natur og grundvand
Vælg økologi: Du støtter øget dyrevelfærd,
Vælg økologi: Du får færre tilsætningsstoffer.

arla_mini_all_2_xlarge
Arla har også forsøgt sig med det “naturlige” i mere direkte reklameform.

Nu er det sådan at kun 8 pct. af vores fødevarer er økologiske, hvilket med ovenstående budskaber må betyde 92 pct. af de fødevarer vi køber, udsætter os uhensigtsmæssigt for sprøjtemidler og tilsætningsstoffer, ignorerer natur og grundvand og negligerer dyrevelfærd.

Nu handler det om mælk her og på det område er man oppe på 30 pct. økologi, hvilket betyder at der stadig er langt endnu før alle er med. 30 pct. er et imponerende tal, men det er 70 pct. ikke. Her kan det være at Arlas nye slogan ”Nyd det Gode” kan hjælpe, selv om man ikke direkte antyder, at det handler om økologi – og så alligevel.

Analyser har jo vist, at økologiske produkter har et markant højere indhold af antioxidanter, som mindsker risikoen for hjertekarsygdomme, Parkinsons, Alzheimers og visse kræftsygdomme og at økologien er vejen til højere indhold af vitaminer og mineraler. Desuden ved ingen reelt, hvilken effekt en blanding af de mange sprøjtemidler der bruges i det konventionelle landbrug har på mennesket. Økologi er næsten uden spor af sprøjtegifte og som de fire budskaber mere end antyder må økologi være ensbetydende med ”det gode”.

NilsArla ÅkeFormand
Arla-formanden er svenske Åke Hantoft.

Omlægning
Arla ejes af 13.500 mælkeproducenter fra Sverige, Danmark, England, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Virksomheden bryster sig med målrettet på at skabe bæredygtig vækst i tæt samarbejde med mælkeproducenterne og de mange samarbejdspartnere. Desuden understreger Arla, at de lytter til forbrugerne, som de nu vil påvirke med ”Nyd det Gode”.

Hvis Arla virkelig vil have deres forbrugere verden over til at følge deres nye slogan er det svært at se, hvordan virksomhedens andelshavere kan undgå en omlægning til økologi.

I følge Arla selv er målet at levere sunde produkter og inspiration hele livet – uanset hvor forbrugeren er, og hvornår forbrugeren ønsker det. Det er ufatteligt svært at se, hvordan det konventionelle landbrug kan bidrage til dette, når dyrknings- og avlsmetoder, for lige at tage den igen, udsætter os for uhensigtsmæssige sprøjtemidler og tilsætningsstoffer, ignorerer natur og grundvand og negligerer dyrevelfærd.

Comments are closed.