
Danmark ligger blandt de to dårligste lande i EU, når det gælder madspild, mens vores svenske naboer klarer sig langt bedre. Det har Too Good To Go synliggjort på FN’s Internationale Madspildsdag, med en klar opfordring til danskerne om at “komme ind i kampen og vise flaget”
Siden tidlig morgen markerede Too Good To Go FN’s internationale dag mod madspild med et opsigtsvækkende syn i København. Det fremgår af en pressemeddelelse 29. 9. 2025 fra organisationen Too Good To Go ApS.
København har i dag været præget af et usædvanligt syn. Fra morgenstunden har Too Good To Go markeret FN’s internationale dag mod madspild ved at hænge svenske flag op på virksomhedens hovedkontor på Østerbro og uddele flag til forbipasserende ved blandt andet Christiansborg og Kongens Nytorv.
Formålet er at skabe opmærksomhed om en ubekvem kendsgerning: Danmark ligger i bunden i EU, når det gælder madspild, kun overgået af ét land, mens vores svenske naboer, som ellers ligner os på de fleste områder, klarer sig markant bedre.
“Det her er vores bidrag til at minde danskerne om, at vi har et problem. Vi ligger alt for højt, og vi har ikke rykket os. Derfor gør vi det synligt på FN’s internationale madspildsdag med et budskab, som alle kan forstå. Vi håber, det får flere til at stoppe op og tage deres egne vaner op til revision,” siger Ken Vanhoegaerden, landedirektør i Too Good To Go.

På de uddelte flag står: “Det er FN’s internationale madspildsdag. Danmark skal til at vise flaget. Indtil da må vi låne det svenske.” En sætning, der understreger, at der er brug for forandring.
Too Good To Go håber, at Danmark i fremtiden kan fejre dagen med Dannebrog i stedet:
“En dag kan vi forhåbentlig hejse Dannebrog på madspildsdagen, fordi vi er stolte af vores fælles indsats. Det er tid til revanche og til at vise flaget i madspildskampen,” siger Ken Vanhoegaerden.
De seneste tal fra Eurostat viser, at danske husholdninger smider langt mere mad ud end de svenske. I Danmark smider vi det, som svarer til 86,5 kilo pr. person om året mod 57 kilo i Sverige. Tallene gør Danmark til en af de dårligste i EU, når det gælder madspild.
Om Too Good To Go
Too Good To Go er en global social impact-virksomhed, der forbinder brugere med partnere for at redde usolgt mad og forhindre, at den går til spilde. Med over 120 millioner registrerede brugere og mere end 180.000 aktive partnere på tværs af 19 lande i Europa, Australien og Nordamerika er Too Good To Go en certificeret B Corp-virksomhed, der driver verdens største markedsplads for overskudsmad.
Siden lanceringen i 2016 har Too Good To Go hjulpet med at redde over 500 millioner måltider fra at blive spildt. Det svarer til at undgå 1,3 millioner ton CO2e, 405 milliarder liter vandforbrug og 1,4 milliarder m² landanvendelse. Madspild står globalt for 10 % af alle drivhusgasudledninger (WWF, 2021).
Bannerbillede: Too Good To Go’s eget hovedkontor var også pyntet med svenske flag i dagens anledning. Foto: Too Good to go.
Discover more from Gylle.dk
Subscribe to get the latest posts sent to your email.







Gylle.dk er alt for god til at agere en naiv mikrofonholder for kapitalister.
Virksomheden Too Good To Go har ingen interesse i at stoppe madspild, de tjener penge på madspild. Eller prøver på det….
Det samlede akkumulerede underskud over Too Good To Gos levetid er 910.114.335 kr. – altså knap en milliard kr. i underskud. I deres 11 års levetid blev det ikke forbedret.
Og det giver inden mening, at Too Good To Go ejer Mette Lykke er nomineret af Lederne som “Årets Leder 2025” for “fremsynethed” og “bemærkelsesværdige resultater”.
Det er ren greenwashing – og det bør Gylle.dk og Kjeld Hansen grave i.
Ikke publicere artiklen på Gylle.dk under kategorien…. “troværdighed”.
God dag.
Hvor er det morsomt. Gik forbi Kgs. Nytorv sidste mandag. Masser af svenske flag flød på fortorvet, som folk kasserede. Rent reklamestunt.
Too Good To Go eller……. Too Good To Be True?
Pinligt!!
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2025-10-23-stor-kampagne-hylder-svenskerne-men-eksperter-kalder-tallene-vildledende
Too Good To Go – eller Too Good To Be True?
“Men sammenligningen på tværs af landegrænser møder nu kritik fra Forbrugerrådet Tænk og eksperter i fødevarer.
For den danske forbruger er næppe så dårlig til at bruge grøntsagsresterne i køleskabet, som kampagnen antyder.”
Fra TV 2s artikel om Too Good To Go “Stor kampagne hylder svenskerne – men eksperter kalder tallene vildledende” fra 07/11/25.
Pinligt!