Kemikaliekoncernen BASF har indledt en omfattende reklamekampagne for sine produkter, men man anvender ikke traditionelle metoder. I stedet for at tegne annoncer køber man sig til plads i fagmedier som f.eks. landbrugsavisen.dk, hvor man så bringer ”artikler”, der til forveksling ligner redaktionens eget stof.
Ganske vist er ”artiklerne” markeret med ordene ”sponsoreret af BASF” øverst oppe på siden, men det ændrer næppe ved opfattelsen hos mange læsere, at der er tale om faglige artikler – og ikke simple reklamer.
Landbrugsavisen lægger selv afstand til de fordækte reklamer med følgende deklaration, der ligger bag et link: ”Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.”
Så skulle den hellige grav jo være velbevaret? Ingen bliver ført bag lyset? Forudsætningen er imidlertid, at alle læsere rent faktisk klikker på linket til deklarationen – og læser den. Om det er tilfældet, må antages at være ganske tvivlsomt.
Vi bringer et par eksempler på de fordækte annoncer– døm selv! Klik på billederne, hvis du vil læse artiklerne.