Uanset hvor tiltalende køer kan se ud, skifter flere og flere forbrugere komælken ud med plantebaserede drikke for at skåne klimaet. Foto: Niels Reiter

Det amerikanske plantemælkmarked er en industri på to milliarder dollar, der voksede med 6,4 procent sidste år. Ifølge National Consumer Panel købte 41 procent af de amerikanske husholdninger plantebaserede mælkealternativer i 2022, og 76 procent af disse kunder viste sig at være gentagne købere. Det til trods for, at plantemælk i gennemsnit var 87 procent dyrere end traditionel komælk det år. Et flertal af de adspurgte, der køber plantemælk, sagde, at det var sundere, og at de kunne lide smagen, men en tredjedel nævnte også miljøet som en årsag til indkøbet.

Det skriver Katharina Buchholz, 22. august 2023 for statista.com.

Imidlertid køber amerikanske forbrugere rutinemæssigt den mindst miljøvenlige blandt plantemælk – nemlig mandelmælk. Der bruges næsten 60 procent af det vand, der skal bruges til en lige stor mængde komælk, sammenlignet med kun 43 procent til rismælk og kun 8 procent og 4 procent til henholdsvis havre- og sojamælk. I juni 2022 nåede 12 måneders salg af amerikansk mandelmælk op på næsten 1,3 milliarder dollars. Det er et godt stykke foran havremælkens salg, som var omkring 528 millioner dollars værd. Sojamælk var den eneste anden plantemælk, der omsatte for mere end 100 millioner dollars i årligt salg, mens kokos, ærter, ris og cashewnødder spiller en mindre rolle på markedet.

Da Californien producerer 80 procent af verdens mandler, kommer amerikansk mandelmælk udelukkende fra den tørkeramte stat. Med hensyn til CO2 ligner plantemælkenes fodaftryk mere hinanden med 0,7-1,2 kg pr. liter sammenlignet med 3,2 kg for komælk, hvor mandelmælk faktisk udviser det mindste fodaftryk.

De positive aspekter af havremælk synes dog at have fået mere opmærksomhed for nylig, da denne mælkeerstatning blev omfavnet af bevidste brands. Salget af havremælk steg med mere end 50 procent mellem juni 2021 og juni 2022, ifølge industriens kilde SPINS. Ærtemælk, som har gjort fremskridt på grund af sit høje proteinindhold, som konkurrerer med soja, øgede salget med 27 procent, omend til stadig ret lave 60 millioner dollars.

COVID-19 krisen skaber succes for plantemælk

Bannerbillede: DRYK er det førende danske mærke i plantebaseret mælk.

Visited 60 times, 13 visit(s) today

Kommentarer

  1. Mig bekendt må ordet mælk kun bruges i forbindelse med komælk. Ligeså med tykmælks produkter og ost. Det gør det svært at reklamere og oplyse forbrugerne, idet man som forbruger selv skal ud og undersøge hvad de forskellige plantebaserede produkter egentlig kan erstatte.
    Jeg skriver kun dette fordi artiklen bruger ordet mælk.

  2. Karen Friis

    Ja ,det er rigtig godt at så mange bruger plantemælk. Jeg vælger stadig at købe i supermarkedet, hvor det meste plantemælk er økologisk, Jeg har været inde og læse om DRYK plantemælk, som du før har rost. De skriver, at deres plantemælk ikke er økologisk, fordi deres tilsætning af vitaminer og mineraler forhindrer betegnelsen iflg dansk lovgivning. De kunne jo vælge at fremstille en drik, der er fremstillet af økologiske råvarer, det er, så vidt jeg kan læse mig til, ikke tilfældet.
    Desuden er deres distribution m levering til døren vel ikke særlig bæredygtig?
    De leverer til pakkeshop, medmindre man bestiller en ret stor mængde. Deres initiativ er godt, men indtil videre mangler noget, synes jeg.

Skriv en kommentar