“Øktober” sætter ny rekord i økologi-salg

Ikke mindst frugt og grønt i økologisk kvalitet er det store hit i SuperBrugsen og de andre Coop-butikker.

Sidste år satte Coop og Danmarks Naturfredningsforening økologien på spidsen og omdøbte oktober til “Øktober”. Kampagnen resulterede i Coops hidtil største omsætning af økologiske varer. En omsætning, der også efter kampagnens afslutning forblev markant højere end året forinden.

Sidste år satte Coop og Danmarks Naturfredningsforening økologien på spidsen og omdøbte oktober til “Øktober”. Kampagnen resulterede i Coops hidtil største omsætning af økologiske varer.

I år er den rekord blevet slået. I oktober Coop solgt fem procent flere varer end man gjorde i oktober sidste år i de ca. 700 butikker Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen og Coop.dk MAD. Det skriver Coop i en pressemeddelelse den 5. november 2018

”Sidste år var kampagnen hjulpet godt på vej af stor medieomtale og en intern konkurrence i butikkerne. I år har vores primære fokus været at sætte priserne ned og vise det store sortiment. Salget i Øktober viser, at kunderne kvitterer positivt, når vi fjerner nogle af de barrierer, der kan være for at vælge økologi. Så vi betragter helt klart kampagnen som en succes”, siger Thomas Roland, CSR-chef i Coop.

Maria Reumert Gjerding, præsident for Danmarks Naturfredningsforening.

Prisnedsættelserne er i øvrigt kommet for at blive og forbliver nede efter kampagnens afslutning.

Danmarks Naturfredningsforening er meget tilfredse med samarbejdet med Coop, og at de endnu engang har skubbet på den økologiske udvikling.

”Vi er glade for, at vi igen i år har fået øko-salget til at stige. For hver eneste gang en forbruger vælger en dansk økologisk vare, undgår grundvandet og naturen mødet med sprøjtegift,” siger foreningens præsident Maria Reumert Gjerding.

I det kommende år fortsætter Coop et højt aktivitetsniveau for økologien, hvor målet er, at nå en andel af det samlede dagligvaresalg på 16 procent i 2020. I dag er den 13 procent. I 2014 var den otte procent.

Comments

comments

Kjeld Hansen, forfatter, journalist, foredragsholder, debattør, landmand

Kjeld Hansen

Debattør, foredragsholder
Forfatter, journalist
Mail til Kjeld Hansen

fra_mark_og_stald

Dettabteland_E-bog

Det tabte land
- nu som E-bog!

Danmark betaler i disse år af på en gigantisk miljøgæld, der stammer fra årene 1940 til 1970. Aldrig tidligere i Danmarkshistorien er så mange vandløb lagt i rør eller rettet ud, så mange moser tilintetgjort og så mange enge og søer udtørret og kultiveret. Alt sammen betalt af de almindelige skatteydere - som i dag må betale for genoprettelsen af skaderne.

Det tabte land er Kjeld Hansens storstilede afdækning af kampen om den danske natur og den dramatiske forarmelse af den de seneste 250 år, en periode hvor landskabet ændret sig mere end gennem de 10.000 år, der gik forud. Hvordan gik det til, hvem gjorde det, hvad drev dem, hvor kom pengene fra - og kunne det overhovedet betale sig?

Det tabte land gennemgår kritisk denne store historie på baggrund af Kjeld Hansens omfattende research gennem flere år. Den ser ikke bare på hovedaktørerne - staten, Hedeselskabet og Danmarks Naturfrednings-forening - men også på de mange andre deltagere i spillet: brutale liberalister, naive naturelskere, nazister, lykkeriddere og alvorsfulde nyttemænd.

Det tabte land udkom på Gads Forlag i 2008, og trods et 2. oplag har bogen været udsolgt i mere end et år. Nu kan den imidlertid købes som E-bog.