DejligBrugs3
Danmarks bedste Dagli’ Brugsen i 2014 blev omdøbt til Dejli’ Brugsen – nu skal den osse sælge mere økologi. Forretningen ligger i Hellested syd for Køge.

Der har været flere ord end handling, siden dagligvaregiganten Coop sidste sommer fremlagde en ny strategi under navnet »madmanifestet«. Men nu ser det alligevel ud til, at administrerende direktør Peter Høgsted har fået et konkret tiltag på skinner. Det skriver business.dk 2. januar 2015.

Et af seks punkter i Coops strategi er at »gøre økologi til hvermandseje«, og nu sætter Coop konkrete tal på det løfte.

Målet er, at salget af økologiske varer i Coops butikker – Kvickly, Irma, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen og Fakta – skal fordobles over de næste fem år fra knap fem milliarder kroner til ti milliarder kroner, og det skal først og fremmest realiseres med markante prisfald på de økologiske varer. For at øge salget sænker Coop priserne med 200 millioner kroner per år de næste fem år svarende til i alt en milliard kroner.

»Når vi spørger kunderne, siger 40 procent, at de helt klart vil købe flere økologiske varer, hvis priserne er lavere. Derfor går vi ud og sætter priserne ned for at prøve at booste omsætningen,« siger Coops food-direktør, Jens Visholm.

JensVisholm
COOP-direktør Jens Visholm skal realisere den ambitiøse målsætning.

Løftet om at forbedre danskernes madkultur tager udgangspunkt i et såkaldt madmanifest, som består af følgende seks punkter:

1. Vi vil sætte smag på din hverdag

2. Vi vil give dig flere gode mad­oplevelser

3. Vi vil gøre økologi til hvermandseje

4. Vi vil gøre det sundere for dig at leve nemt

5. Du skal have at vide, hvad du spiser

6. Vi vil give dig lokale råvarer

Indtil nu har der ikke været handling bag de ambitiøse mål, men fra på mandag kommer de første prisfald på økologiske varer. Over de næste fem år vil Coop i alle 1.200 butikker i kæderne Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, Fakta og Irma sænke priserne med samlet 200 millioner kroner årligt – altså en milliard kroner over fem år.

Med prisfaldet forventer Coop at fordoble salget af økologiske varer over fem år, så salget lander på knap ti milliarder kroner mod knap fem milliarder kroner i dag.

Samtidig opretter Coop en helt ny afdeling med ti nye medarbejdere, der blandt andet skal hjælpe små økologiske producenter med at få deres varer ud til kunderne.

Læs hele artiklen.

Comments are closed.