Skal hele verdens befolkning have sund mad, uden at vi ødelægger miljø, klima eller Jordens liv, er vi nødt til radikalt at ændre madvaner, og det skal være nu. Fremfor alt skal kødforbruget skæres drastisk ned. Det konkluderede en ekspertgruppe bestående af 37 af verdens førende forskere fra 16 forskellige lande i januar i år i det anerkendte tidsskrift The Lancet.
Hvordan reagerer dansk landbrugs lobbyorganisation Landbrug & Fødevarer på den globale alarm?
Man starter en kampagne for at få unge 18-29-årige i Danmark og Sverige til at spise mere svinekød.
Forbruget af svinekød blandt unge er hastigt faldende, men det skyldes manglende viden om, hvordan kødet kan tilberedes, påstår marketingsfolkene bag “Glad for Gris”-kampagnen. Det mener Landbrug & Fødevarer, der derfor sammen med sin svenske søster-organisation, brancheorganisationen Svensk Kött nu sparker gang i en ny kampagne målrettet unge, 18-29 årige forbrugere.
Uvidende unge
De to organisationer påstår, at de unge fravælger selv at tilberede mad med svin – ikke på grund af smagen, men på grund af uvidenhed.
“Det overordnede mål for kampagnen er at stoppe faldet i forbruget af gris blandt målgruppen. Analyser viser, at de unge forbrugere fravælger gris på grund af manglende viden om, hvordan kødet kan tilberedes og serveres. Når de unge spiser udenfor hjemmet, er grisekød den kødtype, de oftest vælger, viser undersøgelser gennemført for Landbrug & Fødevarer,” skriver organisationen i en pressemeddelelse om kampagnen.
“Glad for Gris”, skal det lyde herhjemme, mens kampagnen i Sverige markedsføres under kampråbet “Gilla Gris”.
Mange spørger dog, om landbruget overhovedet ikke har fattet, at verden står midt i en klimakatastrofe, der i høj grad skyldes de enorme mængder kød, der fortæres i vores del af verden. Det ved de unge, og den viden kan man næppe tage fra dem med en milliondyr reklamekampagne.
Over de kommende tre år forventes kampagnen at koste 23 mio. kr., men landbruget selv skal kun til lommerne i ganske beskeden grad. Hele 80 procent af budgettet finansieres af EU-kommissionen. De europæiske skatteydere betaler altså selv for ”Glad for Gris”-kampagnen, der vil proppe mere svinekød ned i halsen på de unge.
Større kampagne
Den nye kampagne kommer et år efter, at Landbrug & Fødevarer blev afsløret som udgiver af en video om at få genskabt glæden ved svinekød. Under overskriften ‘Revitalisering af grisen’ havde organisationen lagt videoen op på det sociale video-medie Vimeo.
I den to minutter lange video indleder en mandlig speaker med at sige:
‘Kød er under pres. Gris er under pres.’
Speakeren fortsætter derefter med at sige, at der skal fokuseres på en målgruppe: De unge. Alt imens der kører billeder af smarte, glade unge mennesker på skateboard og med omvendt kasket og Macbooks.
‘Vi skal i meget højere grad iscenesætte os selv, så vi passer til fremtidens forbrugere; de unge, millenials. De er vores reelle udfordring. De kan godt lide gris, men de kan ikke tilberede den. Det er som om, vi er ved at tabe en hel generation på gulvet. Ja, de vil have ‘coolness, convenience og occassions.’ …Gris er smagen er hygge.’
Videoen blev haglet ned på Twitter af målgruppen, bl.a. af tidligere radiovært Esben Bjerre Hansen, der skrev 17. april 2018: ”Hvis du lige går og drømmer om at få en gaffel jaget direkte ind i øjet, så fortvivl ej. Landbrug og Fødevarer har dig. Den mest tåkrummende video i 2018. Jeg gir jer: “GRIS KAN MERE”.
Landbrug & Fødevarer fjernede derefter videoen, men nu prøver organisationen atter at lokke svinekød i den uvidende ungdom. Læs mere om kritikken her.
Her er et uddrag af kritikken af landbrugsavisens omtale af den nye kampagne. Den kommer i høj grad fra netop de unge, der gerne skulle lære at elske svinekødet:
Pingback: Sådan ser Danish Crowns greenwashing ud - Greenpeace Danmark