Biolog Søren Wium-Andersen, Hillerød, skriver:
Miljøministeren bliver rådgivet af Vildtforvaltningsrådet, der består af repræsentanter fra land- og skovbrug, Danmark Jægerforbund, Friluftsrådet, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Ornitologisk Forening og Dyrenes Beskyttelse. En række af rådets medlemmer indgik i 1991 det såkaldte Køkkenbordsforlig. Siden 1990 har ikke mindre end 20 arter af de jagtbare fugle haft bestandsnedgange i perioden frem til 2018. Heraf har 17 arter haft en nedgang på mere end 30 %. På den baggrund er der et behov for at modernisere beskyttelsen af vore fugle. Det kan ske ved at få jagtloven inkorporeret i en ny lov, der sikrer biodiversiteten, og ved at der nedsættes et uafhængigt biodiversitetsråd med kendskab til EU-juraen på området og med den bedste viden om biodiversitet. Rådet skal fremover rådgive miljøministeren på biodiversitetsområdet.
Vidste du?
- at bestandene af 20 jagtbare arter af fugle er blevet reduceret siden 1990, heraf 17 med mere end 30 %?
- at Vildtforvaltningsrådet (VFR) ikke har respekteret jagtlovens §3 stk .2.1 om at beskytte nabolandenes fugle på trækket gennem Danmark?
- at VFR ikke har levet op til deres egne regler om, at fugle ikke må jages, dersom de kan forveksles med fredede arter?
- at VFR ikke har defineret, hvor stor en fuglebestand skal være, før der kan tillades jagt på den?
- at der skydes fugle i de Fuglebeskyttelsesområder, der er udlagt i de åbne marine områder?
- at 34 arter af danske fugle kan skydes her i landet?
- at 27 arter har en egentlig jagttid?
- at de resterende 7 arter kan skydes efter Bekendtgørelsen om vildtskader?
I en positiv pressemeddelelse fra miljøminister Lea Wermelin blev det oplyst, at jagten på tre arter af globalt truede ænder stoppes. Men ministeren indførte desværre ikke et generelt jagtforbud i de marine Fuglebeskyttelsesområder, hvor de tre arter raster og fouragerer. For det havde Vildtforvaltningsrådet (VFR) ikke indstillet til ministeren – måske på grund af ”Køkkenbordsforliget”? Forliget blev indgået i 1991 mellem Dansk Ornitologisk Forening(DOF), Danmarks Naturfredningsforening(DN) Friluftsrådet og de tre jægerorganisationer: Dansk Strandjagtforening, Dansk Jagtforening og Landsjagtforeningen af 1923. Se Bilag 1: Faktaboks
Forligets betydning for VFRs politik er blevet beskrevet i tre artikler i Danmarks Jægerforbunds blad Jæger (12/2019, 1+2/2020). I bladet beskrives VFRs position som værende unik pga af forliget. Jægerforbundets strandjagtskonsulent siger således om forliget: ”Det sikrede, at vi bevarede mulighederne for at drive jagt i reservaterne på den lange bane”, mens DN er citeret for at sige ”…at reservaterne blev oprettet mod, at vi fredede udsætningerne.” Mens DOF slår på, at ”rådets omdrejningspunkt er faglighed”.
En af VRFs opgaver er at tage stilling til de gældende jagttider. Hvert år indberetter den enkelte jæger sit vildtudbytte, hvilket der er en pligt til at gøre efter, at der i 2014 kom en ændring af jagtloven. I lovens bemærkninger står der: ”Jægernes vildtudbytteindberetning udgør grundlaget for fastsættelsen af jagttider med henblik på at sikre en fortsat bæredygtig bestandsudvikling.” Dette sker ved, ”at ændringerne i bestandsstørrelse fra år til år normalt vurderes ud fra 1) ændringer i jagtudbytte (vildtudbyttestatistikken) og 2) ændringer i forekomster baseret på standardoptællinger), hvor forekomsterne er beregnet efter en standardiseret metode (ynglefugleindeks)”.
En gennemgang af vildtudbytterne siden 1990 bør derfor give et fingerpeg om, hvorledes VFR har evnet at beskytte de jagtbare arter, se Bilag 2: Bestandsændringer efter Køkkenbordsforliget 1990 – 2018 der viser vildtudbytterne i 2018 sammenholdt med vildtudbyttet fra 1990, året før ”Køkkenbordsforliget” blev indgået.
Oversigten over vildtudbytterne giver et forstemmende billede af den indsats VFR, har ydet for at bevare biodiversiteten. Det fremgår, at fuglebestandene for ikke mindre end 20 arter er faldet siden 1990. Det må derfor antages, at fuglebestandene enten er blevet mindre, eller at færre fugle af disse arter passerer Danmark på trækket. Desuden fremgår det, at selv for de arter, der udsættes i tusindvis hvert år, som gråand, fasan og agerhøne, skydes der færre. Det skyldes sikkert en kombination af, at der udsættes færre fugle og en reel bestandsnedgang, hvilket DOFs overvågning af bestandene bekræfter. For 17 fuglearters vedkommende viser afskydningstallene, at nedgangen i bestandene siden 1990 er over 30%. Danmark har i en indberetning til EU oplyst, at tilbagegangen for 13 af de 20 arter delvist skyldes jagt. Jagtens indflydelse på populationerne er angivet som ”middel” uden, at der fra dansk side er forsøgt en definition af dette gummibegreb, eller om de forstyrrelser, som jagten resulterer i, er blevet kvantificeret.
I 2018 blev der kun afskudt 11% af det antal bjergænder, der blev skudt i 1990. Hvorfor er arten ikke blevet fredet? Hvor langt skal bestanden af denne art ned, før de grønne organisationer (DOF, DN og Dyrenes Beskyttelse) i VFR indstiller den til en fredning, eller foranstalter undersøgelser af baggrunden for tilbagegangen? Hvorfor har de grønne organisationer i VFR ikke opstillet nogle klare mål for, hvor store bestande, der bør være af de enkelte arter? Det burde de have gjort, men de har været tavse i den offentlige diskussion og har ikke fremlagt deres holdninger til spørgsmålet, og de har endog accepteret at sidde i arbejdsgrupper, hvor forhandlingerne har været lukket for offentligheden.
Denne tavshed om VFRs arbejde er ikke blevet bedre af, at VFRs sekretær funktion ligger hos Miljø- og Fødevareministeriets departement, som gennem det sidste år først har lagt mødeindkaldelser og referater fra VFRs møder ud på nettet, når departementet er blevet rykket herfor. Dette på trods af, at ministeriet har en pligt til at leve op til Offentlighedslovens §17 om at give borgerne information om sin virksomhed.
Når fuglebestande som gæs går frem og æder landbrugets afgrøder, så skal de reguleres ifølge DCE, Århus Universitet, der optræder som det faglige grundlag for VFRs indstillinger. Reguleringen af fx visse gåsearter foregår efter princippet om ”adaptiv forvaltning”. Det er et management princip, som blev indført i USA i 90erne for at afgøre, hvor store dele af bestandene jægerne kan høste samtidigt med at bestanden opretholdes. Det er et system, der kræver megen viden om bestandenes størrelser og trækveje. Men når en bestand går tilbage, så anvender VFR ikke dette pricip og har ikke stillet krav om, at det skal anvendes. Når der skal diskuteres arter, der er i tilbagegang, så undlader VFR, der udadtil hylder faglighed, at efterspørge alle de argumenter, der bliver brugt, når der skal diskuteres adaptiv gåseforvaltning. I stedet tales der så om bæredygtige bestande, uden at VFR eller DCE sætter reelle tal herpå, selvom det er indlysende fra vildtudbytterne i Bilag 2, at en række arter har fået reduceret deres bestand meget betydeligt i de sidste 28 år.
De grønne organisationer burde som minimum have krævet, at man følger forsigtighedsprincippet. Således bør der snarest indføres et jagtforbud på alle arter, der har fået reduceret deres bestande med mere end 30% siden 1990. Dette forbud skal opretholdes indtil, der foreligger et datagrundlag, der tillader en reel bedømmelse af bestanden af arten og den høst, vi kan tillade af arten her i landet. Som et illustrativt eksempel kan jeg nævne blishønen. I 1975 toppede vildtudbyttet af blishøns med 106.302. Det faldt med 77% fra 1975 til 1990, hvorfor blishønen, som en række andre arter, hvis bestande også er i frit fald, burde have været fredet allerede i 1991 i forbindelse med indgåelsen af Køkkenbordsforliget. Men det undgik jægerne, og jagten fortsatte og bestandsnedgangen for blandt andet blishønen fortsatte. Se figur 1.
De grønne i VFR har endog tilladt, at jægerne ikke respekterer jagtlovens §3, stk 2.1: Jagt på fugle må ikke være i strid med de beskyttelsesforanstalninger, der er truffet i disses udbredelsesområder. Denne passus kom ind i jagtloven i 2008 efter krav fra EU. Men jagtlovens ordlyd er ikke blevet efterlevet hverken af ministeriet eller af VFR. Her i landet er der jagt på en række arter, som burde været fredet, fordi de er jagtfredede i vore nabolande, hvorfor de efter jagtlovens ordlyd skal fredes. At de også optræder på EU’s og nabolandenes rødliste viser klart, at de har et beskyttelsesbehov, også selvom ministeriet gerne belærer VFR om at: Rødlister ikke har nogen juridisk gyldighed.
Som tidligere nævnt har miljøministeren fået fredet tre globalt truede arter nemlig havlit, fløjlsand og taffeland, hvoraf to er nævnt på listen med bestandnedgange, Bilag 2. De har alle stået på FNs Verdensmåls liste, som Danmark lovede at leve op til i 2017. Det er også positivt, at ministeren ved samme lejlighed fredede tyrkerduen, hvoraf der nu kun er under 20% tilbage af den bestand, vi havde i 1990.
Men selvom VFR i foråret 2020 indstillede, at de tre andearter skal fredes, levede VFR ikke engang op til sine egne regler for fastsættelse af jagttiderne, når der er en væsentlig risiko for, at fredede arter skydes, fordi de kan forveksles med lignende jagtbare arter. Havde VFR levet op til de standarder, de selv har fastsat for jagttider, burde sortanden, bjerganden, troldanden og hvinanden også have været fredet. Men ingen i VFR hævede stemmen for at beskyttet naturen ved at leve op til de regler, som VFR selv har fastsat for jagtudøvelse.
VFR har i deres begrundelse for fredningen af de tre arter af ænder ikke nævnt FNs Verdensmål, men begrundet det med et AEWA krav. Danmark har underskrevet AEWA konventionen, der skal beskytte de trækkende vandfugle, og er forpligtet af konventionen. Disse krav fra AEWA forelå allerede i 2015 for fløjlsandens vedkommende, hvilket VFR burde have taget konsekvensen af. Allerede dengang accepterede VFR, at Danmark tog reservation overfor kravet ved at henvise til, at Danmark først skulle revidere jagttiderne i 2018. Her fredede VFR kun hunnerne af fløjlsanden. Hvis der havde været en rimelig faglighed i VFR, burde rådet eller dets medlemmer offentligt have påtalt, at Danmark ikke fulgte FNs Verdensmål på området. I stedet lod VFR sig rådgive af det ministerium, som VFR skal rådgive. VFR lyttede til ministeriets melodi, om at finansministeriet ikke havde instrueret miljøministeriet om, hvorledes man skal fortolke FNs Verdensmål. Se indlægget: Miljøministren og vildtforvaltningsrådet spænder ben for FNs Verdenmål.
Fremtiden for VFR
På dagsordenen for VFR for det kommende års arbejde står blandt andet udsætninger og reservater. Diskussionerne om udsætningerne vil sikkert være koncentreret om de forureninger, som ænderne har forårsaget i tusindvis af damme og småsøer landet over. Reservatdiskussionen vil koncentrere sig om jagten i de åbne marine områder, hvor der er udlagt meget store Fuglebeskyttelsesområder, hvor fuglene ikke er beskyttede, og hvor der drives en omfattende jagt. Det vil være positivt, om der nu 30 år efter Køkkenbordsforliget omsider sker en jagtfredning af disse marine Fuglebeskyttelsesområder, og at motorbådsjagten i dem forbydes. For den jagt blev kraftigt forøget efter 70erne, hvor de hurtigtgående MOPA bådtyper blev udviklet og muliggjorde jagt på rastende fuglebestande, der lå så langt til havs, at de reelt tidligere havde været fredet mod intensiv jagt.
VFR skal også i den kommende tid diskutere revisionen af jagttider i 2022. Allerede nu kan man se hvilke ønsker, der er til nye jagttider. Jægerne, der ønsker at sikre mest mulig jagt, har allerede oplyst, at de gerne ser jagt på regnspove og hjejle diskuteret. Adgangen til jagt på krager, husskader og reguleringen af råger skal forenkles. Dette på trods af, at bestanden af råge er blevet reduceret med 28%, mens den for skadens vedkommende er blevet reduceret til kun 29% fra 1990 til 2018. Alligevel ønskes jagttiden udvidet og der ønskes en lettelse af adgangen til regulering. Jægerne ser også gerne jagttid på grævling og en udvidet jagt på ræven. For ræven truer de jordrugende fugle. Så begrebet skadevoldende vildt er nu igen accepteret i jægerkredse. Endelig ønskes der også jagt på svartbag og sildemåge og udvidet jagttid på en række gåsearter, samt en forenklet reguleringsadgang til skarv og bramgås.
Så diskussionerne i et VFR, der ikke kan leve op til kravene i den danske jagtlov om, at nabolandenes bestande af fugle skal beskyttes her i landet eller sine egne regler om, at fastsættelse af jagttider skal tage højde for forvekslingsproblematikken, vil fortsætte. Det er ikke til gavn for landets biodiversitet, hvorfor jeg håber, at diskussionerne vil overgå til et nyoprettet biodiversitetsråd med reel ekspertise på biodiversitet og den EU-jura, der kan og skal beskytte den danske fauna. Alt for mange bestande af fugle er under reduktion. Bestandene er truet af blandt andet strukturudviklingen i landbruget, landbrugets forbrug af sprøjtemidler, forurening, forstyrrelser, byudviklingen, bifangst i forbindelse med fiskeri, klimaforandringer, intens trafik og jagt. Jagten er væsentlig, for det er meget enkelt at ændre jagttrykket på vigende bestande, mens det er noget vanskeligere at ændre de andre faktorer.
Men skal vi stoppe tabet af biodiversitet, så er det på tide at lade andre end VFR overtage ansvaret ikke blot for vildtet men for hele den danske biodiversitet. For den viden har VFR ikke i dag.
Derfor vil jeg ønske, at regeringen inkorporerer jagtloven i en ny biodiversitetslov, der får tilknyttet et uafhængigt biodiversitetsråd med den bedste faglige viden på området og med kendskab til EU-juraen på feltet. Det vil forhåbentlig resultere i et mindre jagttryk til gavn for alle, der har en glæde ved at se på fugle, der ikke ideligt skræmmes væk af jægere.
Bilag 1:
Fakta boks
Køkkenbordsforliget: Blev indgået i foråret 1991 og drejede sig om jagtlovsrevisionen 1990-1993. Forliget blev indgået mellem Dansk Ornitologisk Forening, Danmarks Naturfredningsforening Friluftsrådet og de tre jægerorganisationer: Dansk Strandjagtforening, Dansk Jagtforening og Landsjagtforeningen af 1923.
I det 8 sider lange forlig indgår der en aftale om: lovens navn og formål, jagtretlige forhold, forvaltningsområder, jagtbare arter, jagttider, skumringsjagt, skadevoldende vildt, udsætning, fodring, handel med vildt, fugle i fangenskab, ægsamlinger, indsamling af mågeæg, 300 meters jagtfrie zoner, jagt fra is og våger, bevarelse af motorbådsjagten, buejagt, jernhagl, skydeplatforme, jagtprøve, jagttegn, riffelprøve, jagt på statens arealer, dyrehaver, reservater, naturopsyn og straf, nedlæggelse af Jagtrådet, styrkelse af VFR og jagttegnsafgifter.
Bilag 2
Bilag 3: Vildtforvaltningsrådet hvad er det?
Vildtforvaltningsrådet er rådgivende og afgiver indstilling til miljø- og fødevareministeren i større eller principielle spørgsmål om jagt og vildtforvaltning, som forelægges rådet af ministeren eller af styrelsen, eller som rådet selv finder grund til at tage op.
Vildtforvaltningsrådet er nedsat i henhold til § 51 i lov om jagt og vildtforvaltning
Hvem er medlemmerne af Vildtforvaltningsrådet?
• Jan Eriksen formand
• Landbrug & Fødevarer (næstformand) Husmand Henrik Bertelsen
• Landbrug & Fødevarer, Frederik Lüttichau
• Danmarks Jægerforbund, formand Claus Lind Christensen
• Danmarks Naturfredningsforening, fhv. præsident Ella Maria Bisschop-Larsen
• Dansk Ornitologisk Forening, formand Egon Østergaard
• Dansk Skovforening, formand Peter A. Busck
• Dyrenes Beskyttelse, cand. scient. Birgitte Heje Larsen
• Friluftsrådet, bestyrelsesmedlem Flemming O. Torp
Ved godt det ikke hører til her. Men altså….ER der noget med at hjortebestanden er vokset meget? Her i nordsjælland er der ihvertfald mange af dem. Desværre er der mange som får borelia som jo kan være en aldeles livsødelæggende sygdom. Så hvorfor skal hjortebestanden holdes oppe?
Pingback: Udsætning af skydefugle bør stoppe | Gylle.dk
Pingback: Miljøministeren undlader at følge henstilling fra EU-Kommissionen om at fremme biodiversiteten | Gylle.dk
Pingback: Biodiversitetsrådet bør bremse tilbagegangen i fuglebestandene | Gylle.dk