For marketingfolkene hos Landbrug & Fødevarer er intet helligt, når det gælder om at proppe mere bacon ned i vores børn og unge. Fra Tulip Facebook

Den danske lobbyorganisation Landbrug & Fødevarer trodser tidens udtalte tendens til mindre kødforbrug. Spenderer 22,7 mio. kr. på at få de 18-29 årige til at spise mere bacon

Besynderligt syn på kærlighed. Fra Tulip Facebook

Uden at tiltrække sig den store opmærksomhed modtog Landbrug & Fødevarer i 2018 økonomisk støtte til et tre-årigt projekt med den tvetydige titel ”Love Pork”. Støtten kom fra EU-kommissionen og udgjorde 18,3 mio. kr., mens L&F selv skaffede 4, 4 mio. kr. fra anden side.

Formålet med Love Pork-kampagnen er helt åbenlyst at få unge forbrugere til at spise mere svinekød. Eller som det hedder i ansøgningen:

”Sektoren er betydeligt udfordret af lavt og kontinuerligt faldende svinekonsum, især blandt unge forbrugere i alderen 18-29 år. Øget forbrug af svinekød på de to markeder vil have en positiv indvirkning på den europæiske svinekødindustri.”

Måling: tre ud af fire unge vil spise mindre kød

Spis mere kød, mindre grønt

Landbrug & Fødevarer finder det beklageligt, at svinekød ikke længere indgår som en naturlig del af unge skandinavers diæt. Unge udviser en voksende tendens til at spise mindre kød generelt og undgå svinekød i særdeleshed, hvilket opfattes som negativt. Kødproduktionens alvorlige klimabelastning forbigår L&F i tavshed.

Drik dig i hegnet i baconsnaps. Fra Tulip Facebook
Fra Tulip Facebook

Udfordringen for projektmagerne var angiveligt, at den unge målgruppe ikke opfatter svinekød som trendy eller velsmagende. Derfor skulle der afholdes et ”innovationsseminar for kødforarbejdningsindustrien og detailhandlen.” Målet var simpelthen at øge forbrugernes efterspørgsel og derved standse et forventet fortsat fald i mængden af svinekød.

For at nå ud til så kompleks en målgruppe som de unge forbrugere var det kreative element i projektet at skabe en forbrugerbevægelse drevet af en gruppe af rollemodeller. De skulle optræde på de sociale medier og genskabe svinekødets rolle i det nordiske køkken og til sidst i hele Europa.

Et primært kommunikationsværktøj ville være marketing gennem influencere, står der i ansøgningen. En udbredt definition på en influencer lyder: ”en kendt person, som bruger sit netværk af følgere på sociale medier til at sprede et bestemt budskab, produkt eller brand. Det vil sige, at personen laver et opslag eller en video eller anden type content mod betaling fra virksomheden bag produktet.”

Opslag fra Landbrug & Fødevarers ”innovationsseminar for kødforarbejdningsindustrien og detailhandlen” i 2017, hvor det blev besluttet at omdøbe svinet til en gris.

Derfor siger du ”gris” til dit ”svin”

Det danske Love Pork-projekt har sat sig markante spor i detailhandlen og blandt mange forbrugere. Når du i dag ubevidst siger ”gris” i stedet for ”svin”, og ”flæskesteg” i stedet for ”svinekam”, for slet ikke at nævne ”herregårdskotelet” i stedet for ”svinekotelet”, så tilfalder æren marketingfolk, betalt af Love Pork-kampagnen, fra landbrugets hovedkvarter på Axelborg i København.

Børn lokkes til med konkurrencer og masser af bacon-præmier. Fra Tulip Facebook

Pudsigt nok er det ikke lykkedes kødindustriens sproglige troldmænd og -kvinder at overtale de producenter, der leverer de enorme mængder af grisekød til alverdens forbrugere. Stædigt holder de fast ved at kalde sig Danske Svineproducenter.

Dobbeltmoralen bliver helt åbenlyst, når man nærstuderer den alliance, som Landbrug & Fødevarer har indgået i november 2020 med Dansk Vegetarisk Forening og den grønne tænketank Frej om at bane vejen for flere danske plantebaserede fødevarer.

Direktør Anne Ahrnung, L&F

De tre alliancepartnere tror på, at Danmark kan blive en stormagt på det plantebaserede fødevaremarked, og de kommer med et strategisk udspil om statsstøtte til otte konkrete anbefalinger om samarbejde og målrettet forskning og udvikling på området. Adm. direktør i L&F, Anne Arhnung, udtalte ved offentliggørelsen:

“Efterspørgslen er der og forventes kun at stige. Vi har gennem et århundrede opbygget en helt unik værdikæde inden for danske mejeri- og kødprodukter, som gør, at vi i dag er i verdensklasse. Nu skal vi som samfund og erhverv opbygge samme styrker inden for det plantebaserede. Potentialet er stort, og hvis vi lykkes, kan vi udvikle området til endnu en dansk styrkeposition side om side med erhvervets øvrige internationale styrkepositioner”.

Udover verdens største svineproduktion i forhold til areal og indbyggerantal vil Landbrug & Fødevarer, Dansk Vegetarisk Forening og den såkaldte tænketank Frej også være verdensmestre i produktion af plantebaserede produkter. Den anviser dog ikke, hvor dyrkningsarealerne skal komme fra, og denne ideelle målsætning forhindrer tilsyneladende heller ikke, at L&F fortsætter med at stoppe svinebacon ned i halsen på ungdommen.

Spanske elskere af svinekød

Det danske svinekødsprojekt Love Pork står ikke alene. EU-kommissionen har tidligere (2016-2019) støttet et spansk projekt med 10,2 mio. kr. med samme formål. Projektet havde titlen ”Pork Lovers” og blev udført af spanske Interporc, der repræsenterer de tolv vigtigste producenter og aktører indenfor spansk svinekød.

Ifølge den spanske projektansøgning var udgangspunktet, at “forbruget af svinekød i Europa er faldet de seneste år. I 2008 havde EU-landene et forbrug pr. indbygger på 41,7 kg. I 2015 faldt dette forbrug til 40,9 kg. Derfor er det meget vigtigt at promovere svinekød for at genoprette forbrugernes tillid”.

Interporc fokuserede på Spanien, Storbritannien (UK), Tyskland, Frankrig og Portugal. Valget af de disse lande var baseret på følgende data: et meget lavt forbrug af svinekød i Storbritannien, 24,5 kg pr. indbygger. Et kraftigt fald i forbruget i Tyskland fra 55,2 kg i 2008 til 53,1 kg i 2015, og i Spanien faldt forbruget fra 56,2 kg i 2008 til 50,6 kg i 2013 – med en genopretning i 2015 til 54,4 kg, takket være en intern salgsfremmende kampagne under ledelse af Interporc.

Kampagnen var baseret på Pork Lovers Road Show med en lyserød bus, der var malet, så den lignede et svin, hvori der blev afholdt pressekonferencer, madworkshops for hotelstuderende og kurser for restaurantfagfolk, besøg fra detailhandlerne, workshops for luksus restauranter, kulinariske møder for elskere af gastronomi og legesyge begivenheder for børn. Kampagnen bortskænkede også gratis gaver, som f.eks. Pork Lovers-masker til børn, tasker til mødrene, USB-penne til pressen og opslag om begivenhederne på Facebook.

Værsgo – hele familien kan være med til at øge kødforbruget. Fra Tulip Facebook

Spis mere fjerkræ og kalvekød

Svinekød er ikke det eneste produkt, hvor producenterne aktivt søger at øge forbruget ved hjælp af tilskud fra EU-kommmissionen. I 2019 lancerede The Association of Poultry Processors and Poultry Trade en tre-årig kampagne i seks medlemslande med en udgift på 32,8 mio. kr. for skatteyderne. Målet var at “modsige myter og fake news” om opvækst og slagtning af kyllinger i kødindustrien. ”Forbruget af EU-produceret fjerkræ i EU-landene vokser stadig, men med langsommere hast, fordi flere og flere forbrugere bliver utrygge ved produktionen af kødfjerkræ”, stod der i ansøgningen. Kampagnen sigtede mod en årlig vækst på 1,22 % i forbruget i 2020 og 2021 og henvendte sig især til ”unge, selvstændige, mediafolk og meningsdannere”.

Også et vigende marked for kalvekød har modtaget betydelig EU-støtte til en kampagne for at sælge mere hollandsk kalvekød i Belgien, Italien og Frankrig. Den tre-årige kampagne blev sat i gang i 2018 og subsideret med 44,7 mio. kr. fra EU-kommissionen. ”Markedet for kalvekød har været vigende siden 2000’erne” står der i ansøgningen på Kommissionens hjemmeside. ”Det skyldes forskellige årsager: finanskrisen, ændringer i forbrugernes adfærd og frem for alt mangel på positiv prioritering. Frankrig, Holland, Belgien og Italien er indstillet på at bekæmpe dette fald i forbrug ved at styrke det image forbrugerne har af europæisk kalvekød.”

Kæmpe udregning: Så meget ville det gavne Jorden, hvis vi spiste mindre kød

EU støtter øget kødforbrug med milliarder hvert år

Det er EU-kommissionen, der fastsætter reglerne for EU-finansieringen af markedsføring af landbrugsprodukter. Årligt er der en støtte til rådighed på 1,49 mia. kroner (200 mio.euro), der kan bruges til informations- og salgsfremmende initiativer i EU-medlemsstater og lande uden for EU.

 

Her er dokumentationen for EU-støtten til det danske “Love Pork”-projekt. På samme side finder man også de andre bevillinger fra EU-kommissionen til at stoppe det faldende kødforbrug blandt unge i EU-landene.
Fra Tulip Facebook

Som eksemplerne illustrerer, anvendes der store beløb på kampagner for at øge kødforbruget, uden skelen til at Kommissionen derigennem bidrager til at forværre klimaændringerne. Som nævnt stod spanske Interporc overfor et faldende svinekødsforbrug i Spanien fra 56,2 kg i 2008 til 50,6 kg i 2013, men takket være en intern salgsfremmende kampagne, ledet af Interporc, lykkedes det at skabe en genopretning af salget i 2015 til 54,4 kg pr. person.

Der er tale om en ren landbrugsstøtteordning, der sigter mod at øge kødforbruget, samtidig med at kommissionen fuldstændigt ignorerer forbrugernes interesser og hensynet til klimaet. For landbrugets image burde denne støtte give alvorlige skrammer, når det gælder samfundsansvaret for klimaændringerne. Man kan ikke både dæmpe temperaturstigninger og samtidig forlede de unge til at tygge sig gennem stigende mængder kød. Tværtimod.

Sidste skrig i markedsføringen af mere bacon til de unge lyder: “Saml din nærmeste familie, find bankopladerne frem og stil alle snacks på bordet – for nu skal der julehygges om Tulip Julebanko med Micki Cheng som vært! Vi har nemlig en mission om at bringe familier hjemme i stuerne sammen hver for sig. Det sker lørdag den 5. december kl. 13.00 på vores Facebook-side. I ugen hvor julebanko bliver afholdt, vil der sammenlagt være Tulip-præmier for mere end 10.000 kr.😍 Vi holder nemlig også julebanko-konkurrencer på Tulips og Micki Chengs sociale medier. Vi glæder os til at spille med jer!”

Kommentarer

  1. Hans Jørn Kolmos

    Det er totalt usmageligt, og stik imod alle klima- og sundhedsanbefalinger. Svarer til hvis tobaksindustrien stillede sig op udenfor skolerne og uddelte gratis cigaretreklamer.

  2. Bacon øger risiko for tarmkræft – det er evident. Helt utroligt at dette sker!

  3. Pingback: Restaurant Lyst vinder prisen for årets bedste ret med svinekød | | Gylle.dk

  4. Kjeld Hansen

    Ny kødkampagne får EU-millioner i støtte – nu spørger EU-politikere selv, hvordan det kan ske. En treårig EU-støttet kødkampagne harmonerer ikke med behovet for at sænke kødforbruget, mener flere EU-politikere, som i fællesskab har skrevet til to EU-kommissærer.
    Læs hele historien her:
    https://nyheder.okologi.dk/politik-og-udvikling/eu-politikere-undrer-sig-over-at-udskaeldt-kodkampagne-har-faet-millioner-fra-eu?fbclid=IwAR2a4BmbNJjER-PAZ6NWdGFVMfTvgqFy_71-iCntlbXf93G973FA6EjS03Q

  5. Pingback: Tre møgsager udfordrer landbrugets nye førstemand – kan han levere? | | Gylle.dk

  6. Pingback: McDonalds vælger den klimavenlige vej: Tester planteburger hos danskerne | Gylle.dk

  7. Pingback: Millioner af skattekroner til flere bøffer og mere mælk skyder regeringens klimaplan i sænk | Gylle.dk

  8. Pingback: EU drukner sig selv i billigt svinekød | Gylle.dk

  9. Pingback: Vidste du det? Din danske økobacon produceres i Tyskland | Gylle.dk

  10. Pingback: Greenpeace: Regeringen og EU bør stoppe millionstøtten til kød-kampagner | Gylle.dk

  11. Pingback: Hollandsk nej til kødreklamer – en finger til kødindustrien | Gylle.dk

  12. Pingback: Svinets tid rinder ud… | Gylle.dk

  13. Pingback: Gigantisk fejltagelse af statsministeren at afvise debat om danskernes kødforbrug | Gylle.dk

  14. Pingback: EU hælder millioner af støttekroner i vedvarende mælkeforbrug | Gylle.dk

Skriv en kommentar